Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 939 ggr
eliana
0

Hur håller ni rent?

Hur håller ni rent runt buren? Alltså på marken.

Har bara haft kanin i en knapp vecka men ser att det redan börjar samlas lite spån, hö och halmrester på gräset runt buren. Än är det väl inte så farligt men om någon månad kommer det nog inte se så roligt ut…

Och hur gör ni när ni städar buren så att inte allt spån och sånt flyger över hela grannskapet?

Min plan är ju att så småningom ha flera kaniner så det gäller ju att hålla rent och snyggt så inte grannarna blir irriterade…

Att umgås med djur är att vila sin själ

Parla
0

Jag använder en kratta för att få bort halm, hö och ev. spån.

När jag städar burarna använder jag en sopsäck och en gammal glassbytta. Har klarat mig från flygande spån, hittills. Blåser det kraftigt ute så väntar jag med att städa tills det lugnat ner sig.

LinneaJohaanson
0

Jag krattar och sopar, och slänger allt i sopsäckar. Men lite halm på marken får man räkna med man kan inte ta upp varenda millimeters halmstrå!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Rozza
0

Varför ha spån om man har den på backen? om jag har mina i gräsburar får dom bara halm i kojan och en hö tuss.

Och burarna på ben har jag bara halm i och ibland torv att det inte ska vara så blött i buren sommartid. torv är ju mer skonsamt mot gräsmattor eftersom det är jord.

Och för att hålla med förgående talare så använder jag också kratta samt sopsäck för att slänga skräp i och en spade för att få ut allt ur burarna.

eliana
0

Buren står på ben ca 1 m ovanför marken. Det jag tänkte på avr marken runt buren.

Att det inte går att hålla helt rent vet jag ju, och det tror jag grannarna förstår med. Dom som bor närmast är så jättetrevliga med så där har jag tur.

Ytterligare en fråga då. Vad gör ni med "resterna"? Alltså det ni tar ut vid städning av buren.

Vi värmer huset med vedpanna och sambon tänkte helt enkelt bränna upp det i pannan. Vad tror ni, det borde väl inte vara några problem?

Att umgås med djur är att vila sin själ

Parla
0

"Resterna" från mark och burar tar jag med till stallet och tömmer det på gödselstacken.

LinneaJohaanson
0

Men det ramlar ju halm och spån när man tex städar eller kaninen springer i buren,

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Rorvers
0

Jag använder en kratta, Sen slänger jag det i Komposten

imsuchadiva
0

Spån är ganska "flygit" av sig. Spelar ingen roll hur mycket man städar så är det fortfarande spån kvar.
Brova med tx wellpapp strö eller något katt strö, typ toalätt, inte alls lika "flygit".

Annars är det bara o ta fram krattan och/eller sopkvasten för att hålla rent.

emms
0

Kratta, kratta, kratta och plocka upp.

Pappas sambo är städfreak så måste ta bort det hela tiden -.- stört jobbigt. Måste stå på en lastpall med för att jag inte ska förstöra gräsmattan :S:S Och så får jag inte gå på jorden utanför den så får hoppa när jag ska in från förrådet och maten och sedan gå på en planka till hagen -.-

Sen måste jag sitta i säkert en timme och plocka massa små höbitar när vi har flyttat hagen :@

Emma

lillaisa
0

Våran bur står på en slags "plastfilt" eller vad man ska kalla det, som är uppspikad på väggarna om buren (buren står i ett hörn) och en bit framför buren. Så när vi flyttar ner buren på gräsmattan på sommaren så tar vi bara ihop den som en påse och häller över komposten:)
Enda nackdelen är att när jag inte har spärrat av (vilket jag gör på våren då han är ganska revirbenägen) så springer han in under buren och gnager på plasten.

/Isa