Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1105 ggr
Rebiz
0

Pålitliga hemsidor?

Kan ni tipsa om några seriösa hemsidor/webaffärer där man kan köpa kaninburar och ev. hinder? Ni får gärna ha handlat "där" själv, och inte skyhöga priser :P

Inte rätt kategori kanske.. (A)

Inaarah
0

Har inte handlat där men de verkar seriösa.. haha, har ju en stor uppfödning så. :)
http://www.teddytassen.se/

Rebiz
0

#1: Hört talas om den, men tack:)

[aammE]
0

#1 Tycker att det är ganska oseriöst att ha en stor kaninuppfödning och sälja olagliga burar.

Zvintos
0

När det gäller burar så har jag tänkt att beställa en från PWSS sen.
Laglig bur till lagom pris, enligt mig.

Bromma zoo försökte vi beställa ifrån förut, men det blev alldeles för mycket krångel och efter 6 veckor valde vi att avbeställa buren istället.

[vretenskaniner]
0

#3 dom säljer ju inte olagliga burar? Inte dom jag sett iallafall 0.o

[aammE]
0

#5 Ser flera?

inneburarna:
100x56x45cm = olaglig

Nero 4 118x64,5x47cm = olaglig

Dogman 140x69x47cm = olaglig

3 vånings bur med stege mellan varje våning.
Varje plan är 100x56cm = Olaglig (vet att den buren är typ 46cm hög på varje plan)

Uteburarna:
Bur på ben 116x61x92cm = Olaglig (två plan)

2 våningsbur 116x63x92cm x 2 våningar = Olaglig

154x63x92cm X 2våningar = Olaglig

Inaarah
0

#3 Har ärligt talat inte suttit och kollat igenom alla burar och mått, som jag nämnde har jag inte köpt något där. Jag tipsade om sidan då hon/han sökte tips?, för jag sett att de sålde burar, sen är det väl upp till henne/honom om h*n vill kolla hemsidan och bestämma sig för en ev bur.

[bebba]
0

#6 Varför är uteburarna olagliga??

Inaarah
0

#8 De har flera plan & har fel mått.

[bebba]
0

#9 Får man inte ha fler plan?

Inaarah
0

#10 Har själv inte hört detta, dock har jag aldrig haft det och är inte intresserad av det då jag tycker det är för bökigt så har inte brytt mig om att ens ta reda på det, har bara kollat burmåtten för kaniner under 3 kg liksom. Men som det verkar aammE så är det tydligen inte det.

[bebba]
0

Men två plan blir ju som bur med Hage och stege ner så det borde inte vara olagligt igentligen.

lillaisa
0

Det är väl lagligt att ha flera våningar, fackburar ser man ju överallt? Men däremot var det måtten som inte stämde. Så tolkade jag det.

/Isa

Inaarah
0

#13 Samma här. Dock handlar det inte om fackburar utan om 2-3 plan i burarna, som kaninen kan bo på, alltså för 1-2 kaniner typ.
Dock vet jag ju inte om detta stämmer som jag påpekat, fråga aammE som skrivit det.

Zvintos
0

När det gäller burar så får man ha hur många plan man vill, så länge planen håller minsta lagliga mått.

Inaarah
0

#15 Okej, antagligen tolkade jag fel eller så var måtten på planen inte okej.

Zvintos
0

#16: Måtten på planen brukar sällan vara OK på sådana burar.
Är det två plan och höjden är ex 95cm, så kan man lätt räkna ut att ena eller båda planen är för låga.
Det brukar sällan vara längden eller djupet/bredden som är problemet, utan höjden.

Inaarah
0

#17 Okej. Jag suger ärligt talat på burmått - vi har alltid byggt våra uteburar själva och jag kan inte tänka på att våra varit för små och när jag läser på mer om måtten så har våra varit väldigt rymliga och fina med daglig Motion, ca 1-2 timmar i rastgård om vädret tillåts, ibland mer, eller så blir det promenad i skogen eller hoppträning.

Men håller du med aammE om burmåtten, som var olagliga? Kan dem nämligen inte exakt..

Zvintos
0

#18: Japp, jag kan hålla med om att dem som räknats upp inte håller lagliga mått.
Tyvärr verkar det vara knepigt att hitta burar som faktiskt håller lagliga mått, och det gäller överallt.

Inaarah
0

#19 Okej, men då har jag bättre koll ;) tur att man bygger själv! (:

[aammE]
0

Ja, tvåplansburarna var för låga, de måste vara över 50cm i innermått.