Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1246 ggr
iduz
0

Kan jag skaffa kanin?

Rubriken kanske är lite annorlunda, men jag känner att jag inte har tillräckligt med kunskap för att ta ett beslut. Därför ber jag snällt om era åsikter, förklaringar osv Glad

Sedan länge tillbaka har jag försökt att övertala mina föräldrar att få skaffa en kanin och nu efter ett par år har jag lyckats övertala min pappa. Det finns bara ett problem - Vi äger jakthundar, därav en Jack Russell Terrier med jaktinstinkter. Då jag vet att kaniner kan bli "stressade" eller få "chock" sitter jag och försöker komma på en lösning.

Hunden är alltid inomhus men släpps ut för att rastas eller umgås med familjen när vi pysslar i trädgården.
Jag tänker därför ha kaninen/kaninerna utomhus för att dom inte ska komma i kontakt med varandra. Hunden har inte varit kontakt med katter, kaniner eller andra djur så länge han har varit hos oss.

Mina frågor lyder:
- Tror du att jag kan skaffa kanin?

- Hur tycker du att jag ska bygga kaninburen för att det inte ska ske olyckor ifall hunden blir intresserad av kaninen men samtidigt så att kaninen trivs? (Säkerhet och trivsel för kaninen)

**Och så har jag en till fråga:
**Jag hade tänkt mig att skaffa två kaniner men har hört att dom isåfall måste leva "isär" ifall dom inte har levt tillsammans sedan födsel. Tycker du att jag ska skaffa två honor, två hanar eller en av varje kön?

Tack på förhand Oskyldig

TheMe
0

Om du har gått om utrymme hemma skulle jag rekommendera en säker hundgård där du gräver ner nät runt kanterna så kaninen/kaninerna inte kan gräva sig ut. I hundgården kan du ha en stor kaninbur på ben med trappa eller hus som skyddar mot väder och vind. Gärna buskar, grenar, stenar, stubbar och kattunnlar mm så kaninerna får en mer stimulerande miljö att leva i.

Inte helt billigt, men kaninerna får stort utrymme att röra sig på och är skyddade mot hundarna.

Det bästa om man vill ha två kaniner tillsammans är kastrerad hona och kastrerad hane. Man bör alltså kastrera båda två. De behöver inte vara syskon, men vänta tills alla könshormoner hunnit försvinna och introducera dem till varandra på neutral plats.

Lycka till!

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

iduz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej. Tack för svar! :)

Jag satt nyss och funderade efter att jag läst ditt svar och började skissa hur jag skulle bygga isåfall. (Bifogar bild) Tror du att det skulle vara tillräckligt med utrymme för två kaniner?

Ritade rött streck i mitten - ifall jag isåfall skulle skaffa två kaniner som inte kan gå ihop utan bara vara sällskap brevid varandra.

Hur långt måste man gräva ner nät? Hur högt "staket" måste jag ha för att det ska vara säkert för kaninerna?

Edit: Är inte någon direkt arkitekt så skissen blev som den blev Cool

Fridaaaa
0

Två honor (syskon) kan gå ihop om dem har stor utrymme men det finns dem som har börjat slåss när dem blir könsmogna, så en kastrerad hane & en hona är nog det bästa. 2 hanar går inte ihop (visst, det finns undantag men inte värt att ta risken).

Du ska allra helst ha tak på den också (innegård & utegård) pga rovfåglar och andra djur som kan ta sig in,och du kan nog gräva ner nätet i alla fall ½meter-1meter =) Tycker jag.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

TheMe
0

#2 Finns hundgårdssektioner att köpa begagnat på Blocket ibland, det skulle vara bättre än bara staket som är 1 m högt. Om det finns mycket buskar mm för kaninerna att gömma sig under så kan det gå bra utan tak.

Ungefär 50 cm nedgrävt nät tror jag blir bra.

Angående måtten så gillar kaniner att ha stort utrymme, så gärna så stort som möjligt, kanske 3x4 m?

ho0mii3z
0

Han kan sätta ihop 2 olika kaniner men de kravs arbete och helst ska dom vara så unga som möjligt!

Men ett tips? om du ska ha kaninerna hemma, (Såhär gjorde jag) Jag hade en stor gallerbur som ALLTID var öppen. Då kanman stänga in kaninen om de skulle vara något. Min kanin var rumsren och som en hund. Och ju mer den får kuta omkring i lyan ju närmre komemr ni varandra

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

iduz
0

#5 - Har hund och kan därför inte ha det inomhus eller skuttandes omkring som den önskar.

Kan meddela att jag åkte för att kolla på ett par kaniner nu på eftermiddagen och med mig hem följde löwenkorsnings honan som ännu inte fått något namn. Så nu ska det byggas bur!

Ev. ska jag köpa systern till henne också, som sällskap i annan bur - ifall det funkar med den första honan dvs. =)

ho0mii3z
0

#6 jag ahr också hund, min kanin fungerade jätte bra med vår hund och marsvin

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

[Nalle-]
0

#7, Jo, min hund har också gått ganska bra ihop med min gamla kanin. Men det är nog en annan sak med jakthundar, skulle jag tro.

TheMe
0

#6 Kastrera din hona och leta efter en kastrerad omplaceringshane (på Blocket tex) till henne sedan -det tror jag blir perfekt!

Kastrerad hane och kastrerad hona är det absolut bästa att ha tillsammans!

Inaarah
0

Naw, grattis till kaninen! :)