Vad för färger är dessa?
Nu är kaninungarna 3 dagar gamla och börjrjar bli lite fjunigare.
För stor bild: högerklicka > visa bild
Unge 1
Den har någonting konstigt på ryggen, se bild nr 3

Unge 2
Är den dubbelmanad?

Unge 3

**Unge 4
**Dubbelmanad? Om man förstorar bild nr2 så ser man att det finns ett sådant V.

#1 Unge två och tre ser ut att vara wienertecknade (lite runt halsen och ena på huvudet) också, tror du det? Eller borde det synas tydligare?
Hur är stammen? Det blir lättare att veta färger då. Unge nr 2 tycker jag ser blå ut.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#1 Glömde, mamman är Ljus zobel blå och pappan är vit blåögd.
#4 Alltså stammen är väldigt osäker, det är ej säkert att den stämmer då en av de tidigare uppfödarna (på mammans sida) var väldigt oseriös och kan ha ändrat hejvilt i det. Så stammen är inte relevant.
#6 Oj då blir det svårt! Jag tycker mig se att 1, 2 och 3 iallafall är wiener. Den sista vet jag inte då jag inte har en aning om vad det ens kan vara för färg. Vit bö kanske?
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#7 Ja, väldigt svårt! Det är möjligt att den sista är vit blåögd.
Alla ungarna är iallafall wienerteckande (fast det visste du nog redan ^^)
Här är en till bild på Nr3 <3

#9 Ja, ahaha.
Men jag menade förståss SYNLIGT wienertecknade. Eller det beror väl på om den sista är vit blåögd och om mamman bär på wiener?
Nej, jag svamlade bara!

Har lite svårt att tro att tre skulle vara isabella, pappan är svart eller viltgrå bakom det vita, men har ett gulanlag och kan även ha ett blåanlag, men att tre av fyra ungar skulle ha fått både ett gulanlag och ett blåanlag av pappan tycker jag är lite osannorlikt, tror hellre på zobel eller zobelsiames i så fall.
Tycker ju att även fyran ser wienertecknad ut, den har ju annan färg på ryggen, så den är knappast vit blåögd.
Alla som har någon liten vit fläck är ju wienertecknade.
#13 Kan den sista vara en zobelsiames då månntro? Med tanke på att den är så ljus.
Jag tror att unge nr.1 är madagaskar faktiskt, när jag tittade på den under lampan nyss så var den brungul och hade slöja. Den är störst och har mest päls så jag skulle tippa på att de andra också är madagaskar även om det inte syns lika tydligt.
De andra förutom den mörkaste och ev den sista för den byter färg hela tiden.

Madagaskar låter mer troligt, men du kommer att se bättre om några dagar, även vilka som blir dubbelmanade kommer att synas jättetydligt.
Fick en kull i natt, Algots halvsyster fick en kull med 7 ungar, blir lejonhuvade enkelmanade, pappan vit/blåögd dubbelmanad, har inte kollat så noga, men alla är ljusa, gissar på vit blåögd och viltgul. Få se om alla klarar sig, brukar ju oftast vara nån som inte kalrar sig när det är så stor kull, dessutom hennes första kull.
#17 Vi håller tummar och tassar för henne och ungarna här hemma.:) En av ungarna är solklar madagaskar, de andra blir jag mer och mer osäker på. Den mörka blir bara mörkare och mörkare och nu ser den svart ut? Hm.

#18 Svart brukar alltid se svart ut från första början. Brun zobel är en väldigt skum färg, dom ser nästan svarta ut när dom är små, men lite blaskig svart, inte helt kolsvart, så det kan den kanske vara. Då ska den även ha zobelglans i ögonen, men det visar sig ju i så fall.
#19 Men alla zoblar har väl inte zobelglans? Ariel har inte det men hon är zobel ändå.
#20: Som med alla färger finns det dåliga och bra varianter.
Så även om dem rent tekniskt ska ha det enligt standarden, är det inte säkert att kaninen har det för det.
Det kan vara en zobel även om den inte har tydlig rubinglans i ögonen.
Vad jag förstått det som.

Det är väl som#21 skriver att man ser inte zobelglansen på alla. Har också haft ungar som har varit zobel eller zobelsiameser, har inte funnits några andra färger som passat in, men utan synlig zobelögon. Så det är lite knepigt.