Kanin iFokus

Kanin

Etikett: måste-skriva-av-mig
Läst 1306 ggr
[ingvarisbjorn]
0

Positivt om djuraffär!

Det har ju varit lite delade meningar om djuraffärer här i trådarna, och själv tycker jag att handlandet med djur som varor är fruktansvärt - men - som några av er kanske minns skrev jag för ett tag sedan och hade problem med kloklippning på min lilla tonårskanin.

Idag tog sambon och jag med henne till en av djuraffärerna i staden som hjälper till med sådant och vilken bra hjälp vi fick! Tjejen som tog hand om det hade verkligen vana att handskas korrekt med djur, det märktes. Och det var inte så att vi bara fick stå och titta på, utan vi fick hjälpa till och lärde oss hur man smidigast gjorde med vår lilla tonårs-bråkstake. Flört 

Är så himla glad att vi fick riktigt bra hjälp av någon som kunde och brydde sig.

(Affären ligger i Karlstad, men vill inte "göra reklam", om någon undrar vilken svarar jag självklart i tråden eller på PM)

Lusthan
0

Jag tycker djuraffärer med bra djurhållning, bra kunskaper, bra utbud på andra varor, tar in djur som inte grossistuppföds och som dessutom kan säga nej om det verkligen behövs är bra. Finns det sådana? Jag tror faktiskt inte det om jag ska vara ärlig…

Däremot är det toppen om man får hjälp så som du fick. Just det där med klorna kan vara riktigt krångligt många gånger så det är ju bra att du fick hjälp med det utan att behöva vänta och få tid hos en veterinär som man annars kan få på vissa ställen i alla fall.

Vi har en sådan djuraffär här i stan också men jag har än så länge aldrig behövt åka dit för att få hjälp med bad eller klor. Jättebra att det finns. :)

Inaarah
0

Vissa djuraffärer är helt okej, som tar väl hand om djuren osv. Dock har vi en nära mig (på Torp köpcentrum nära Uddevalla) som inte verkar ta så väl hand om kaninerna, ger dem helt fel kost (nästan enbart godis som mat och dåligt hö) och de har dem instängda i ett litet trångt utrymme med möss, marsvin och hamstrar. Kaninerna får dålig luft och jag och en kompis brukar springa in där i stort sätt varje gång vi är på köpcentrat och påminna om att öppna dörren lite eller förbättra ventilationen!

emms
0

#1 Tror inte djuraffärerna får säga nej till kunderna. Om dom inte har djurförbud då :(

Emma

alwiz
0

Vad roligt att höra :)

[ingvarisbjorn]
0

#1 Ja, det vore självklart drömmen; att djuraffärer endast var mellanhand mellan seriösa  uppfödare och lika seriösa köpare.

I en annan av djuraffärerna i Karlstad (där vi bor) var det en familj inne som i stort sett impulsköpte två marsvin när vi var där. De visste ingenting om marsvin över huvud taget, men ville "vänta ett tag" med att köpa en bok om dem, vilket säljaren tyckte var helt okej(!). Det är så tråkigt att mindre djur har så pass låg status att folk skaffar dem lite hur som helst. Obestämd

Lusthan
0

När det handlar om djur så tror jag nog att de kan faktiskt. Sen är väl frågan hur många gånger de faktiskt gör det. Jag fick exempelvis inte köpa en fågel om min mamma var med när jag var under 18 år. Det är ju ett sätt att säga nej faktiskt.

emms
0

#16 Under arton år är en sak. Men tror inte dom får säga att någon inte får köpa ett djur om man är över 18 :P

Emma

Lusthan
0

Jag har ingen koll faktiskt men det skulle vara kul att ställa frågan. :) Det måste ju nästan vara upp till varje djuraffär. Om man har en kund som kommer in och köper djur på djur på djur så måste man ju någonstans kunna säga ifrån kan jag tycka. Jag kanske ska passa på att fråga. Det skulle vara intressant faktiskt att höra vad de säger.

Jag har en djuraffär i stan som är fenomenalt duktiga på det här med information och sånt men inte så duktiga på djurhållningen tyvärr.