När kan man kastrera utehona?
Har funderat lite på det här med att kastrera Nessie. Hon kan låta lite ibland när man tar upp henne och hon har redan varit skendräktig? 2 gånger detta året. Blir skönare för både henne och Muffin om jag kastrerar henne då hon kan vara lite tjurig mot honom i buren. Hon vill inte att han ska komma nära huset. Men det är ju förtfarande lite kallt ute så jag undrar när kan man kastrera en hona som bor ute? Dom rakar dom ju på magen så tror att det är lite kallt ännu.
Och hur mycket brukar det gå på för en hona? Måste veta hur länge jag ska spara pengar ;)
Hon är inte elak eller så nu men hon tycker heller inte om att man tar på henne. Hon hoppar gärna iväg. Muffin blev kelvänligare och lugnare när vi kastrerade honom så får hoppas att Nessie med blir det. Och så slipper man oroa sig för att hon ska bli tjuvparad. Johanna har ju 2 små hanar som är duktiga på att hoppa. :P
Emma
Låter som en bra idé! Då slipper hon ju även risken för livmodersinflammation och tumörer. Du kan kastrera henne redan nu, men hon ska helst bo inne tre dagar efter kastreringen eftersom de alltid blir nedkylda efter narkos. Hon ska då bara ligga på mjuka underlag som fleece och handdukar, för att inte bakterier ska komma in i såret eller halm och liknande skadar såret. Jag kastrerade två honor i torsdags, de har sedan bott inne och fick flytta ut igen idag. Vid dessa temperaturer är det inga problem. Det brukar kosta kring 900 kr. Lycka till!
#1 Okej det låter bra :) Muffin får nog komma och hälsa på varje dag för om man har dom ifrån varandra för länge så ska dom börja göra upp rangen och hålla på ;)
När Jag kastrerade Muffin fick han bo på fleece och ha toa-lätt i lådan då det är så stora bitar så det fastnar inte :)
Får spara pengar ett tag då, har inte så mycker just nu (A) Men får ju 1050 den 20 och sedan 150 om typ 2 veckor :) Kan fråga pappa om jag kan käna en slant på att göra något hemma. Eller fråga mamma med för den delen :D
Ja, då jag inte tänker ta några kullar på henne så är det skönt att få henne kastrerad så slipper man oroa sig :)
Emma

Toppen att du planerar att kastrera henne och vad duktig du är som betalar själv, härligt med en ansvarsfull kaninägare! 
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"
#3 Hihi, tack tack :)
Emma