Para kaninhona på 2år ?
Kan man para en kaninhona på nästan 2år ? Hon fyller 2 i juni/juli tror jag. För hon blev inte "gravid"/dräktig förra gången vi skulle para, fast det var ca ett halvår sedan… Hon är i ganska bra form, Kaninhoppning och selträning håller vi på med… Fast hon har lite "över"-fett, vid bakbenen och dubbelhaka… Går et att para henne eller är det för stor chans att hon dör ? :3
Man brukar rekommendera att para innan 1 års ålder då honorna har lättare att lägga på sig fett och det då kan bli komplikationer vid födseln.
Honor brukar tyvärr få hakpåse, vad utfodrar ni henne med?
Sen finns det alltid en risk med att para sin kanin, så man bör tänka igenom det noga, och alltid ha ett mål med kullen. =)
Jag skulle inte göra det. Jag skulle inte våga ta den risken.
En av mina honor (2 årig dvvkorsning, som tyvärr avlidit nu). Blev tjuvparad en sommar och fick 8 ungar. Det gick som tur var bra, men hon hade en oerhört jobbig förlossning med en hel del blod. Hon var helt slutkörd under de veckorna hon hade ungarna. Två av bebisarna dog, och hur hemskt det en nu var var det även skönt. De drack så oerhört mycket mjölk och trots fritillgång till pellets, vatten, hö och grönsaker flera ggr om dagen smalnade hon av. Så att hon fick 6 ungar att ta hand om istället för 8 var en stor lättnad.
Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv och grät oerhört mycket när jag kramade om henne efter födseln och kunde andas ut för att hon hade överlevt.
Så nej, jag skulle inte rekomendera att du parar henne.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#1 Hon/dom (har kastrerad hane med) brukar få pellets från granngården, vet inte vad det heter, i en grön påse. typ 10kg i varje påse. Men nu har vi börjat ge dom mindre mat, så dom "magrar" lite, så dom blir lite mindre tjock ;D

#1 : Min kanin har som en "påse" under hakan, "dubbel haka"..
Jag utfodrar med lösvikt pellets från Arken, som dom rekomenderade..
Förlåt muff om jag snodde din tråd lite :'( , kan ta bort innlägget om det inte är okej..
#2 Ojdå :( stackars kanin… Om jag mejlar uppfödaren, och kollar hur många ungar hennes mamma fick, spelar det någon roll hur många mamman fick i hennes kull ?
#3: Ni ger väl hö också?
Antar att det är Carrier ni ger, tänk på att pellets ska ges i begränsad mängd.
Sen tycker jag du ska tänka igenom allting mycket noga, och läsa Clariiz svar.
Jag skulle inte para! Jag känner en där man parade en 1år och 3 mån gammal kanin, den fick livmodersframfall, och då är de bara avliva själv…
#6 Såklart, dom får nästan fritillgångtill hö, så dom har lite 'syselsättning' och som "till läggs" mat istälet för pellets. Hur mycket mat sa dom ha varje dag ungefär ?
#4 Haha gör inget ;D
#8: Fri tillgång till hö ska dem ha!
Pellets får du ge efter hur pass dom är i hullet.
Tycker inte du ska ta en kull på henne.
#5; Efter födseln spelar det roll, innan spelar det inte så stor roll. Det beror helt på hur stora ungarna är när de föds. Mina ungar var oerhört små mycket mindre en de ungar mina lejon fått. Dvvkorsningen vägde runt 4kg och lejonen runt 1kg. Hade ungarna vart större kanske hon hade dött.
Så jag är glad att hon fick 8 minibebisar istället för 2 stora etc. Då kanske hon inte hade lyckats få ut dem, och då hade både hon och bebisarna dött.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

#8: Tackkk :), men hon svara ändå inte på frågan xD
#4: Vad har pelletsen för värden?
#9 Okey… Kan man ta och bara ge dom grönsaker, grankvistar, hö, vatten nu under vår/sommar utan pellets? För när sommarn kommer finns det ju gräs dom äter fritt :)
#10 Okey, så om man ska para, ska vi ta en liten hane då ? Hon väger ca 4kg, så typ en dvärgvädur eller nått sånt ? Kan man para med en hermelin oxå ? Om man har en liten hane, blir ungarna mindre då oxå ?
#11 Nää… ;)
#13; Ungarna anpassar sig efter honan, storleken på hanen spelar ingen roll.
Varför vill du ta en kull?
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#13: Är hon en dvv? :P
Enligt rasstandarden ska dem väga 1,4-1,9 kg.
#15 Nej ! Herregud… då skulle hon ju inte kunna gå ju typ xP Nej, hon är en albino rex :D
#14 Jag vill gärna ha en till kanin av henne ;) Ingeg bra svar jag vet, eller så fundear jag på att ta en till rex av kaninuppfödraren vi tog våra kaniner från…. Men skulle vara kul att ha en till "tuva"-kanin på gården och testa om hon blir bra kaninmamma. Men OM vi ska para, om vi får, om det går änns, ska vi ju kolla runt först om det finns något som helst intresse av kaninungar i området ^^

Jag har parat flera 2-åriga och även äldre honor, som fått sin första kull och det har gått bra, men det är ju ett beslut som du måste ta själv. Det finns väl ingen regel som säger att man inte kan para för första gången vid 2 års ålder.
#17 Nää precis, men har läst på dom flesta sidor, att det är bra att göra det vid 1års ålder…

#18 Jo det står väl kanske så, men det är ju inget som man absolut behöver rätta sig efter.
Samma sak med marsvin, där står det överallt att dom absolut måste få sin första kull före 1 års ålder, för sen växer bäckenet ihop. Det stämmer inte alls, bäckenet kan bli mindre elastiskt, men det gäller väl oavsett om dom haft kull eller ej. Jag har haft många marsvinshonor som haft sin första kull långt efter 1 års ålder, hade en hona som fick sin första kull vid 1 år och 11 månader utan problem.
#19 okey vad bra :D Har alltid trott av det som stod, då min syrra oxå tror det. Jag var oroligt förra gågen vi parade henne, men hon inte blev dräktigt, jag ringde och frågade kanin-ägare-uppfödare om det gick :)
#16; Tänkte väl. :P
Blev lite fundersam när det stod "Hon väger ca 4kg, så typ en dvärgvädur eller nått sånt ?"
Men då antar jag att du menar att hanen ska vara en dvv.
#21 Joo, tänkte om ungarna blir mindre då…. Hon är ju ganska stor, vår andra hane väger ca 3.5kg… :D
Att ta en kull på en 1½årig kanin och uppått tycker jag inte om.
Honan kan klara det men risken att ungarna fastnar är mycket större då bäckenet blir mindre elastiskt och därmed fastnar större ungar vilket ofta resulterar död för både honan och ungarna.
Man rekomenderar att ta första kull på honan när denne är mellan 7-9 månader. Då är bäckenet som "bäst" och honan är som "bäst" då hon är ung och fräsch och kan klara födsel bättre än vad en äldre förstföderska skulle göra.
Man rekomenderar inte Att ta en kull på en hona över 1år just för att innan den åldern så är honan som i bäst "födarform".
Hon är mer mottaglig, hennes bäcken kan töjjas ut mera och klarar därmed av större ungar.
En äldre hona har större risker att dö vid födsel och sedan är det många honor som inte heller har den konditionen och sundet att klara av en kull om honan är över 1½år. Honan lägger på sig, vad jag hört, lättare med åldern. Och ju tjockare en hona är dessto svårare at föda samt att få dräktig. Detsamma gäller en för smal hona.
Jag skulle absolut avstå och ta en till kanin fårn uppfödaren istället. Skulle aldrig vilja riskera min kanins liv bara för att jag vill ha en avkomma efter henne.
Du måste tänka mycket stort!
DU vill ha en "tuvakanin", du kollar runt och hittar kanske 3-4st som skulle kunna ta en kanin. Men om din kanin då föder 7 ungar, vad gör du då? Då sitter du där med för mycket kaniner. Och dem som var intresserade kanske inte alls är intresserade 1-1½ månad efter förfrågan!
Ju större rasen är dessto fler ungar får man räkna med. En större ras får lättare och i regel fler ungar än en mindre ras.
Tänk stort och tänk förnuftigt innan du beslutar dig om någonting!Jag råda dig att avstå från kull, för honans bästa.
Vad är bäst, tycker du?
* Att ta en kull, hoppas den föds utan problem, får hem till alla.
* Att ta en kull, den föds med lite problem. Ungarna kan dö under födsel.
* Ta en kull, honan blir överansträngd och kanske avlider.
Allt är helt upp till dig, jag säger endast det som KAN hända, visst det är lite skräckexempel. Men det är en tankeställare, vill du verkligen riskera din hona?
Hoppas allt blir bra oavsett vilket beslut du tar =)!
Berätta gärna vad du bestämmer dig för, hur det blir och mycket mer.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Håller absolut med #23!
Håller också med #23!Men det är ju på egen risk…
#24 Tack!
#25 Tack, självklart sker allt på egen risk. Men tänkande före agerande.
Får man se en bild på din lilla dam =D? Hon verkar fin!

#12: Hm…Ska kolla med djurbutiken :)
#28 Hon såg ju hel mysig ut =D
Ursäkta om jag lånar tråden, men det handlar om exakt samma sak ,så tyckte det skulle vara onödigt med en ny, haha!
Jag har en dvv hona som fyller 2 i år. Jag har tänkt para henne med Chudan, rex dvv, för att få fram rex dvv i kullen då honans pappa är rexpälsad. Hon ska börja tävlas i hoppning och är inte överviktig! Riktigt bra hull och ingen hakpåse alls!
Antar att det går lättare om de är i bra kondition och är i bra hull? Har jag rätt? :)
#30: Du har rätt! Om honan är i bra kondition och hull brukar det gå lättare.
Men det finns ju ingen garanti. :)