Hungrig, ont eller bara allmänt knäpp?
Var just ute hos kaninungarna och behöver VERKLIGEN svar snabbt! Det var nämnligen en av ungarna som betädde sig jättekonstigt! Den "pep" lixom och hoppade runt en massa i boet. Det lät så hemskt, så vad tror ni att det kan vara? Är den bara hungrig eller kan det vara nått med den som den lider av? Vet inte vad jag ska ta mig till. De andra ungarna låt bara snällt och sov (tror jag).
Kan tillägga att de är 3 dagar gamla nu!
Låter som att den helt enkelt är hungrig. =)
Ju mättare/nymatade ungarna är, desto lugnar brukar dem vara.
Så det är väl kanske snart dags för mamma kanin att dia skulle jag gissa på.
#2: Okej, men då kanske de andra fick mat men inte den stackaren? Hur lång tid klarar sig en unge utan mammans mjölk? Jag tänkte, om den missade "middagen", klarar den sig isåfall till imorgon, om hon matar dom då?
Kan även meddela att de har kortkort päls som är sööt :D
#2: Antingen det, eller så har den "större mage" än dem andra och blir inte mätt på lika lite.
Jag tror nog att den klarar sig, utifall den skulle fått lite lite senaste matningen.
#3: Okej, hoppas verkligen det. Håll ut, Kaninunge 4!! <3
Den låter som Ninni säger hungrig. Hur många är ungarna? Honan har bara 8 spenar, om de är fler brukar den minsta ungen inte klara sig, iaf inte så lätt. Försök få mamman att mata den, om mamman inte vill mata den elr så brukar det vara ngt fel på den, fast inte alltid så och nu brukar de inte alltid vara så;)
Ja, de blir jätte söta när de fått lite "fjun";3
#5: De är bara 4 st!
Men bör jag gå ut senare och kolla om den fortfarande piper? Om den fortfarande gör det, ska jag isf. hålla i Mejja så lillen får äta lite?
Vet att jag skrev nyss, men kan någon svara på frågan i inlägg #6 ?
*diskret putt*
#6: Jag skulle nog faktiskt avvakta tills imorgon.
Men du gör ju som du vill ifall du är orolig.
#8: Okej, då ställer jag nog klockan så jag inte vaknar typ 12 ;O
tack för svaren:)
I värsta värsta fall, ifall man verkligen vill rädda en unge som man misstänker inte får i sig något, kan man hålla honan på rygg och låta ungen dia en kort stund. Honan kanske inte tycker det är jättebekvämt, men då överlever ungen iallafall.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#10: Den har ju ätit alla andra dagar (vad jag vet), det var bara ikväll den var konstig. Den är inte mindre än de andra heller…
Ska gå ut och kolla om den lungat sig nu!
#11 Vilken tur! Den kanske bara inte hann hitta en spene innan hon var klar.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#12: Precis vad jag tänkte också. La Mejja på rygg och lät ungen dia lite, såg verkligen hur h*n njöt, lixom kråmade sig på mammas varma mage.
Märkte dock att Mejja hade ett typ klösmärke på magen, kan det blivit när hon ryckt päls till boet? Det var inget sår, utan lixom ett ganska stort, bredd klösmärke bara.