Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1781 ggr
Per-Drutten
0

Hjälp.....Kaninungar

Hej!

Jag skulle vilja para mina kaniner och undrar vad jag bör tänka på ?

Finns det någon bra bok någon kan rekomendera ?

Finns det någonstanns man kan vända sig till för att få reda på vad det är för kön sen på kaninungarna? Dom visade mig när jag köpte den sista kaninen men jag tyckte inte att jag såg någon skillnad, då var hon ca 8 veckor.

Snälla ge mig massor med råd och tips?.

Tack på förhand

Emelie
0

Enligt min åsikt så bör man inte ta en kull på sin kanin förrän man har så stor koll på kaniner att man åtminstonde kan se skillnad på könen. Att få en hel kull med kaninbebisar innebär ett stort ansvar, och det är inget man ska göra utan en riktig planering innan.  

Bestämmer du dig ändå för att göra det är det viktigt att du tar reda på all fakta du kan hitta! :)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Zvintos
0

När det gäller kön så har vi en artikel om just könsbestämning.
Det finns även flera andra artiklar gällande just Avel som kan vara bra att läsa:

- Innan du avlar
- Att para sin kanin
- Kaninen får ungar
- Könsbestämning

Per-Drutten
0

Tack för dit svar Ninni  Glad 

Jag har skrivit ut dom länkar som du rekommenderade.

Kommer du på något mer jag behöver tänka på så är allt av intresse.

Jag har haft kaniner i ca 3år, först lilla Dessie som vi fick ärva i 1½år men som sen tyvärr gick bort, efter det skaffade vi Per i april förra året som då var ca 9 månader och på sommaren så tillkom även Lilla Drutten som då var ca 8veckor. Nu känner jag att jag skulle vilja vara med hela vägen varför jag vill få så mycket information som möjligt innan det är dax.

Tusen tack för ditt svar   Tungan ute

/Margita

Emelie
0

#3 Du verkar ju absolut seriös så kör hårt! :)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Zvintos
0

Ang kön så ibland kan det vara svårt.
Så jag skulle rekommendera att man letar på en uppfödare i närheten som har ungar, som kan visa hur man ser skillnad i kön mellan dessa. =)
Ju mer man ser det, desto lättare blir det sen. 
Då kan man också passa på att fråga om allt man funderar över.

Clariiz
0

Titta på mycket bilder och jämför med dina vuxna knuttar.
Min första kull kunde jag se vid 4 veckor, genom att titta på deras föräldrar.
Sedan blir det lättare och lättare med tiden :) Jag ser nu könet till 90% när de är helt nyfödda.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[BonnieL]
0

Jag hade lite svårt med min första kull.
Alla var honor, och då blev det ju inte lite förrvirrande när man skulle bestämma könen första gången och alla såg likadana ut… Tungan ute 

Kommer din kanin från uppfödare? =)

Clariiz
0

#7; Jag hade samma problem :P 4 honor ;)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[BonnieL]
0

#8: 6 honor var det här. Haha Tungan ute

Per-Drutten
0

Efter att jag har läst igenom materialet jag fick från Ninni så kan jag nog få kläm på det här. Ska även gå till biblioteket och så om dom har några böcker man kan låna.

Per kommer från Orions kaningård och Drutten från Flåhackebackens dvärgvädurar.

Detta ska bli jätte kul….Glad

Clariiz
0

#9; Och jag tyckte 4 lika var lite förvirrande.. :P

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[BonnieL]
0

#10: Vad roligt, lycka till!

Tänkte bara tipsa om att böckerna som finns på biblioteken inte alltid har rätt info.

Linnet
0

Man blir ju lite osäker när det är så många av samma kön. Fick också en kull nu där alla fyra var honor. Jag brukar könsbestämma dom vid ca 10 dagars ålder, ibland tidigare.