Era teddydvärgvädurar?
Funderar på att skaffa en teddy, men vill få en lite bättre bild av dem. Vore roligt om ni ville visa bilder på er/era, gärna med namn, ålder, färg och hur just din(a) kanin(er) är i personlighet:)
/Isa
(dock inte helteddy. hon är mer Peking;) men jag visar ändå :))
Namn: Hörnefors betty
Ålder: hm.. kring 8-9 månader
Färg: Madagaskar brokad
Personlighet: haha tja vad ska man säga;)? hon är supergo, lugn, harmonisk, älskar att hä framtassarna på armarna när man sticker in armen för att ge henne mat.. hon är helt fantastisk't snäll:)
och super duktig mamma :)
Åh, fin hon är:)
/Isa
(Teddy"Peking" kullen jag har nu:))
Namn: Kiwi, Taiva, Melva, Taigaro
Ålder: dom är 6 veckor:)
Färg: Madagaskar brokad, Gul/Svart japantecknad, Gul/Svart japantecknad wienertecknad, Japantecknad
Peronlighet: Alla är såå goa:) följer efter minsta fotsteg man tar..:)
www.nallegarden.webs.com :) om du vill kika på lite mer bilder på dom :)
#2 tack så jätte mycket:D
på http://www.pongobunny.blogspot.com visar jag upp mitt teddylejon i massor. Min kanin kommer från guldkustens kaninuppfödning och han är svart wienerbroad.
Som person är han väldigt social, ja, lite som en hund. Han har en tydlig karaktär och han hittar på mycket bus. Ibland myser han till ordenligt och vill gosa, andra gånger vill han inte alls sitta i knät utan vill skutta runt. Teddyvädurar är helt underbara, du MÅSTE skaffa en teddy! De är det vackraste som finns. Men glöm inte pälsvården, den är ganska krävande.
Gud vad fina de är! Har aldrig haft en långhårig kanin förut, vad är det pälsen kräver och hur ofta?
Åh, nu längtar jag ju till början på juni då kullen jag sett ut är lev.klar 
/Isa
Namn: Figaro (kallas oftas "Figgen")
Päls: Teddy
Ålder: 1 år & 7 månader (& 1 vecka exakt)
Färg: vit/svart zobelsiames (siames/svart) japan, wienertecknad
Personlighet: Världens mysigaste grabb som alltid vill ha uppmärksamhet. Han ställer sig mot burgallret direkt han ser mig och gör allt för att få lite mys. Han hänger som en trasdocka när man tar upp honom och väl i famnen så somnar han.
Figgen är också lite nyfiken av sig och älskar att skutta runt överallt och undersöka, men kommer när man ropar på honom.
Denna grabb kommer garanterat stanna hos mig resten av sitt liv <3

#6 En teddy kräver att du kammar igenom hela pälsen noga. Många av de teddyuppfödare som jag har pratat med kammar sina kaniner en gång varje dag. Vissa mindre, men runt 4-5 ggr/vecka, mer eller mindre. Men det varierar från teddy till teddy beroende på kvalitén på pälsen. Ska själv få hem min första teddy i början av Maj. Längtar ihjäl mig! :)
Om du tycker att pälsskötseln känns jobbig så kan jag rekommendera lejonhuvade kaniner. Har själv ett lejon. Henne kammar jag nästan aldrig. Kanon päls! Får nästan aldrig någon tova =)
Lite nyfiken, vad är det för kull du spanat in? :)
#6 Borstar man deras päls några gånger per vecka så ska det inte vara något problem. Däremot är det så att vissa ställen (som tex under armhålor och runt könsorgan) kan vara svåra att komma åt ordentligt. Men det brukar lösa sig med lite borstning och trimmning/rakning så länge de är vana vid att bli hanterade på det sättet.
Roooligt att ha en tuss att vänta! Men väntan kan kännas väldigt lång ibland… ;O
#8 eller kan hon köpa en liten "lejonhuvad dvv "Tedd-Peking" :)
Fyy vad söta allas teddysar är! Just nu har jeg en liten korthårig filur, men min nästa måste nästan ha mer päls, de är ju så söta!

Jag har också teddy, bilder finns här: www.kaninfoto.tk
De är verkligen uuurmysiga och min kanin Xtra ska alltid vara överallt, pussas och mysa:) De behöver borstas varje dag för att hålla tovor borta, men då kan man ju mysa samtidigt.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Tack för alla svar! Teddydvärgvädurar verkar vara världens mysigaste ras ju:) behövs någon mer pälsskötsel än att borsta igenom och så, för det ska väl inte vara något problem?
#8: det är Sjömorens kaninuppfödning strax utanför Umeå, hennes flicka ska föda om bara några dagar:)
/Isa
#13 Att bara borsta brukar räcka, men om får du tovor så är det bäst att klippa eller trimma. :)
#13 Åh, Martina är hur underbart trevlig som helst! Har varit hos henne, kaninerna är dösnälla :) Är det Dimma som är mamma och Taipan som är pappa eller är jag helt ute och cyklar nu? :)

Har haft en teddy och säger bara det, aldrig mer. Själva kaninen var underbar, jag älskade honom väldigt mycket och han var perfekt till sättet, världens snällaste.
Men pälsen! Oavsett hur mycket jag än borstade och kammade fick han tovor. Jag klippte honom ofta, men han gillade verkligen inte pälsvården och var rädd för klippmaskinen.
Vet inte hur många gånger jag har velat ge upp, önskat att jag aldrig köpt honom. För utan den där j-kla pälsen hade han varit världens lyckligaste kanin, han njöt verkligen av livet, men pga den kunde han inte se utan att jag klippte hans ansikte flera gånger i veckan, han kunde inte springa runt i leran utan att bli alldeles tovig eller rulla sig i snön utan att vara full med klumpar som hindrade honom från att röra sig…
Kaninerna har ingen nytta av att ha lång päls, de mår inte bra av det. Det är människan som har kommit på att det är fint med djur med onaturligt lång päls, och som låtit djuren lida för det.
Menar inte att du inte ska skaffa en teddy, det är upp till dig antar jag, men jag ville berätta om "rasen" ur en annan synvinkel…
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#17 Alla har inte engagemanget och tekniken till att hantera en teddy helt enkelt, och det är ingen kanin man ska ta lätt på. Så det är bra att du kommer med din erfarenhet! Teddys ÄR INTE en kanin för alla. Det krävs stort engagemang och som sagt, även att man lärt sig borstningstekniken, annars kan det bli ett rent helvete både för ägare och kanin. Men att de inte skulle må bra med lång päls är dock en aning felvinklat. Med fel ägare mår alla kaniner dåligt, oavsett vilken päls de har eller inte har. (och med fel ägare menar jag alltså inte en dålig ägare, utan en ägare som inte matchar kaninen). Mina teddys borstas en gång i veckan och njuter av uppmärksamheten och goset, men de är också rena teddys. Alltså inga lejon som har "teddypäls" som ungdjur, vilka ofta har förskräcklig päls som tills de fäller av vid 1,5 års ålder. Vilka linjer kom din kanin ifrån? :)
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
#17: Fast de kan ju ha olika kvalitéer på pälsen. =)
Håller med dig Lollo :)
#18 Jättebra skrivet Lollo. Jag har inte fram tills för några dagar sedan alls förstått att mitt teddylejon kanske har annan päls än vad era helteddysar har. Det kan förmodligen betyda att jag har det lite mer kämpigt med pälsen än vad ni har? I så fall förstår jag! Innan har jag suttit och undrat hur fasen ni hinner hålla efter pälsen på alla era teddyvädurar med tanke på att jag själv som bara har en teddy har problem.
Håller med Både Lollo och "Kristall" att man bör tänka efter innan man köper en teddyvädur eller teddylejon. Men om du vet att du kommer ha tid att efter just din kanins behov (om det så är 1gång/vecka eller 7gånger/vecka) ta hand om hans fina päls genom borstning under hela dennes livstid så är det inga problem! Så farligt är det inte, säger jag som trots allt har en del problem med min kanins päls.
Snö och lerpölar undviker jag alltid, men ute i skogen kan han vara utan problem!
Kommer absolut vårda pälsen så bra jag kan, någon gång i livet kommer jag ändå vilja prova ha teddydvv och nu kändes det som rätt läge. Man får ju testa sig fram:)
/Isa
#18: Ja, jag antar att han hade ganska dålig pälskvalitet, då det inte räckte med att borsta igenom pälsen flera ggr om dagen.. kommer inte ihåg hans stam eller så, men han fick vuxenpäls vid ca 1 års ålder som inte var mycket bättre än "babypälsen" och jag vet inte om han var lejon eller ej då han rakades helt några månader efter det och jag fortsatte klippa pälsen tills han avled för ett tag sedan. Men utgår ifrån att han var teddy. ^^
Har kommit fram till att det finns människor som vill ägna sin tid åt teddysar och vill hålla på med deras päls, men jag är definitivt inte en av dem, även om jag såklart skötte min kanins päls så gott jag kunde för hans skull.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#23 Borstar jag igenom mina teddysars päls ordentligt ca en gång i veckan så blir dom inte toviga ändå. Så bara för att jag har teddysar går inte ALL min tid åt till pälsvård. Men jag ser inte heller pälsen som nått jobbigt måste, så det beror kanske på vad man känner för pälsvård, vilket djur det än gäller.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
#25 Hon kan ej vara reggad och inte heller ha stamtavla om hon är teddy. Dock om hon är lejon. Hon kan tyvärr inte heller vara "lite peking", antingen är hon eller inte :)
#26 hennes pappa är hel teddy och mamman lejon…Och båda dom har stam och upf mejlade att hon skulle skicka stam på båda och så…Men får kanske regga om henne när Teddy är giltig som ras ;)
#27 Stam betyder släkt och det har ju alla kaniner ;) Det är dock ej samma sak som stamtavla. En kanin kan ej vara reggad om den inte varit utställd och blivit bedömd, ej heller skriva stamtavla i Sverige på en ras som inte är godkänd enligt nordisk kaninstandard, vilket en teddy ej kunnat bli.
Jag har världens finaste teddy!
Han heter Färjbackens Willow, han är havanna wienertecknad med blå ögon. Är förr i augusti och har inte fällt av till lejon än!
Men då hans brorsa har gjort det finns möjligheten!
Han är en ängel, han har bitit mig en gång men ja klandrar honom inte, ja kom upp på honom bakifrån med händerna och luktade en massa annan hane! Men annars är han världens finaste kanin, visst behövs han borstas men det tycker jag bara är mysigt och sen brukar jag klippa kroppen på honom, han är alltid så mycket gladare då…!
Här kommer några bilder på min älskling!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
#28 okej…Men aja kanske kommer ihåg fel…Det var nog bara på mamman jag skulle få stamtavla på…Sånt händer…Och det var typ 2 år sen också ;)
#29: så himla fin jag bara sitter och ler åt bilderna!
/Isa
Tack så mycket 
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se