Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 693 ggr
riiffen
0

Han är så himla stressad... (långt)

Detta är någonting som jag borde ha skrivit för längesen men jag har bara inte orkat. Men det är såhär att Riff är så otroligt stressad hela tiden när han är ute. Inne är han hur lugn som helst, kryper upp i ens knä, utforskar en massa osv. Men så fort han har fått på selen och jag öppnar dörren… han springer direkt till vår biluppfart, där finns det skyddande väggar och han är ganska lugn. Problemet är bara att han helst inte får vara där då där står en massa cyklar osv som jag är rädd att han ska fastna i. Men när jag lyfter honom till gräsmattan så räcker det med att han hör minsta lilla ljud, så får han panik. Man kan ungefär jämföra det med en skenande häst, han bara springer! Det räcker inte hur mycket man än försöker prata med honom och lugna honom, han bryr sig inte om någonting annat än att fly tillbaka till biluppfarten.

Idag så tog jag honom till en gräsplan i närheten av där jag bor, jag tänkte att det kanske kunde funka eftersom där knappt är något folk, inga hundar och två sidor av gräsplanen är skyddade av hus och en häck. Jag släppte ner honom i mitt knä och satt och klappade honom en stund innan jag släppte honom, tänkte att han kanske kunde bli lite lugnare då. Men inte, så fort han hör någon prata från en av trädgårdarna i närheten så blir han som knäpp… han sprang för allt vad han var värd, jag visste inte om det var smartast att stå stilla och hålla i kopplet tills han hade lugnat ner sig eller bara följa efter. Jag följde efter i vanlig gångtakt och försökte bara prata lugnt med honom, men dit han ville gå var det ett litet område med hus och sånt och jag ville inte att han skulle vara där det kunde komma bilar.

Så jag lyfte tillbaka honom till gräsplanen igen och försökte få honom att stanna i mitten, men det hände samma sak igen. Jag satte mig på huk och lyfte upp honom (dock sprattlade han tills mina händer blödde men det var det värt), han försökte kasta sig iväg men efter ett tag förstog han att det var jag, så jag lugnade honom och tog hem honom igen…

Jag vill så himla gärna att han ska bli trygg och lugn och sluta vara så himla stressad! Jag är otroligt tacksam för alla råd jag kan få, om någon ens orkade läsa igenom denna långa texten… jag skulle ALDRIG kunna avliva honom då vi står varann så himla nära, men allt annat är jag beredd att göra så länge jag har honom kvar. Tror ni att han hade mått bättre som innekanin? När han är inne så är han hur glad och lugn som helst men det känns ju tråkigt om han aldrig kan få komma ut och upptäcka någonting nytt…

medarbetare på allergier.ifokus .

LinaIsabell
0

Jag tycker han ska få vara innekanin isåfall. Men det du kan göra är ju att ha en transportbur hos honom (inne) ett tag som han kan gå in och ut i som han vill, och efter några dagar kommer han säkerligen sova där och vara lugn där.

Ta sedan ut transportburen och låt han vara inne i den, då har han ett gömställe som är tryggt ifall han blir rädd, och låt honom sedan hoppa ut och nosa i gräset i sin egen takt, och låt honom springa in i transportburen när han vill.

Om du har han ute i transportburen några timmar varje dag (förutsatt att han klarar av temperaturen ute, vet inte hur varmt det är vars du bor) så kommer han förmodligen vänja sig och lista ut att det inte var så farligt ute.

Att han springer och är panikslagen är ju för att han inte har någonstans att gömma sig, då kaniner i det vilda gömmer sig i sina gryt när en fara hotar.

riiffen
0

#1 Tack snälla för svaret! Han är utekanin, så klarar av temperaturen ute gör han. Men jag har honom inne korta stunder också eftersom det bara är ca fem graders skillnad mellan ute och inne. Jag ska absolut testa det som du sa, det borde jag ju liksom ha tänkt på. Han är i hagen ute nu (där är han i princip alltid lugn) och har fått en transportbur att krypa in och gömma sig i. Det får bli att ta med den sen när vi ska ut på promenader :)

medarbetare på allergier.ifokus .

LinaIsabell
0

:) Då får vi se hur det går.