Verkar inte lita på mig..
Hej.
Nu är det såhär att min kanin Pandora inte alls verkar lita på mig eller någon annan.
Man kan ta i henne och man kan ha henne i famnen, då ligger hon snällt stilla. Man kan också lägga henne på rygg och hon är rumsren och allt.
Hon är nu 3 år och jag skaffade henne för ungefär en eller två månad(er) sen.
Menmen.
När man tar i henne och håller henne så andas hon så fort att hon skakar!
Har försökt att få henne lugn, men ingenting jag gör får henne att bli lugnare.
Och när man ska lyfta upp henne så rusar hon iväg, som om det gällde livet.
Då vi måste klippa hennes klor så har vi varit tvugna att jaga efter henne.
Så, vart är problemet med min lilla tös?
Jag har en kanin som är likadan, hon litar inte på människor. Hon blev knappt hanterad alls hos uppfödaren, och har varit såhär enda sedan jag hämtade hem henne, dvs nästan 2 år, trots mkt träning och jobb.. Dock tror jag att hon ser ganska dåligt, hon "skannar" dvs vaggar huvudet fram och tillbaka och "läser av" omgivningen, och blir mycket rädd om man går fram till henne utan att prata med henne med lugn röst först.
Massor av tålamod är vad som krävs för att få en sådan kanin tam och trygg med människor. Låt henne komma till dig och försök att undvika situationer där du måste "jaga" fast henne. Lär henne att du är snäll och ofarlig, bjud henne på en grönsaksbit varje gång du går förbi buren osv. :)
Vissa kaniner vill helt enkelt inte ty sig till människor, men de flesta kaniner går att få trygga och hanterbara. =)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
En av mina kaniner är inte alls trygg hos människor, jag fick henne när jag var 6 år och då tyckte jag inte att det var intressant att ta upp henne famnen eller hantera henne förens flera år senare så hon har aldrig vant sig vid det. Dessutom kommer hon från djuraffär så hon blev inte hanterad när hon var liten plutt heller :(
"När man tar i henne och håller henne så andas hon så fort att hon skakar!
Har försökt att få henne lugn, men ingenting jag gör får henne att bli lugnare.
Och när man ska lyfta upp henne så rusar hon iväg, som om det gällde livet."
precis så gör min också!

Jag vet, men hon verkar inte vara den kaninen som vill komma fram. Har henne lös dagligen i mitt rum och hon håller sig alltid lååångt ifrån mig, såfort jag rör på mig så rusar hon rakt in till buren igen. :/ Så jag måste jaga henne tillslut, annars blir hennes klor alldeles för långa och det vill vi ju inte.
# 2
Jag vet inte om dom förra ägarna har hållt på med henne, men det verkar ju inte så =/ Har börjat fundera på att ge bort henne till någon som kanske inte kommer ge henne så mycket uppmärksamhet, det verkar ju som hon bara vill bli lämnad ifred så..
#3 ja det är ju inte så roligt att ha en kanin som man vill vara med, men som inte vill vara med dig, det var en av anledningarna till att jag fick min andra kanin som genast blev mycket tamare än min andra kanin någonsin har varit