Min kanin är lat. Hjälp!
Min kanin är jätte lat (och fet), när vi ska hoppa så efter typ tre omgångar så ska hon lägga sig ner å bara ligga där, sen om vi är ute så ska hon bara lägga sig ner om inte katten på gården kommer utan då ska hon jaga bort den sen lägger hon sig å sover igen.
Om man kollar på film så är det en självklarhet att hon ska vara med men hon somnar så fort den börjar.
Vet att kaniner är natt djur men hon sover på nätterna också, dem ända gånger hon rör på sig är när hon jagar katten på gården blir jagad av sparvar och hoppar ca tre gånger. kan någon hjälpa mig att få henne iform och sluta vara så himla lat hela tiden.
Tack i förväg!

Vad har du för foder? Du kanske helt enkelt borde aktvera henne mer och tycka hoppningen är roligare. Många kaninen strejkar när man bara hoppar och hoppar.
Man ska sluta när det går som bäst och de ska då i slutet även få belöning.
Sedan låter hon inte jättelat men du kanske borde testa på klicketträning eller något som hon tycker är roligare kanske.
Min Valkyrie strejkade förut men sedan lärde jag henne att det är kul så tyckte hon också det var kul.
Jag hade henne som en hund och hon följde efter mig överallt :')
Somsagt borde du kanske göra träningen roligare för henne men de kan även strejka under brunsten.
Lycka till / Johanna
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

förresten, sedan att du tycker hon är fet borde du dra ner på pelletsen och låta henne äta mycket hö. Vissa kaniner struntar i höet och äter bara pellets och de gör det oftast feta. Vad ger du för hö?
Rest in peace Valkyrie!
Valkyrie sa väl det mesta ;)
Johanna:
Busan får vanligt hö ofc, sen så får hon ju inte någon mat på morgonen så hon äter för det mästa bara hö men nu när det har varit vinter så e hon så slö så tror egentligen att det är mest därför.
Sen är hon ju brunstig 24/7 så det beror inte på det och hon är ju som en hund runt mig oxå fast hon hoar ju istället för att gläfsa
Ut och promenera i sele! Jag har inte känt en kanin som motionerar sig själv i någon större utsträckning ;)
#5 är ute med henne varje dag men hon pallar bara inte
#5 glömde skriva att jag inte använder sele så ofta nä vi är ute fö ho e som en hund
#7 om jag tar bort maten så blir hon tokig och springer in i väggen
#9 - Hö är mat ;) Du kan j uge henne en grönsaker och hö istället för pelletsen, pellets är verkligen inte nödvändigt ;)
#10, jag ger henne kanin och ibland marsvinsblandning men hon petar bara bort pelletsen och äter det när hon känner fört, och om hon äter grönsaker så blir hon bara lös i magen:(
Ge henne lite grönsaker itaget så att hennes mage vänjer sig:) Om du inte redan gör det så ge henne bara ren pellets då kan hon inte peta bort pelletsen och bara äta det goda:P
#12, Testade ren pellets en gång men då åt hon inte alls då rörde hon inte ens höt så man fick ju tvång mata henne för att hon skulle få i sig nånting(så hon inte skulle börja glupska i sig den mat som fanns i affären där).
Vad testade du för pellets? Den pelletsen du kan köpa på ica brukar kaninern inte tycka om vet inte varför dock.Kanske du kan prova Lottie det finns ju i olika smaker:)?

Man ska inte ge kaniner annat än vanlig ren pellets, det är farligt och fettet lägger sig runt organen vilket leder till kort liv. Visst men då får hon väl bli galen då och lära sig äta höet, ta inte bort höet eftersom det är deras mat, pellets ger man bara som tillbehör men det är absolut inte nödvändigt.
Rest in peace Valkyrie!
Ge endast ren pellets, aldrig blandning (om det inte är foder som Rabbit Royale t ex)
Sen är det bara till att aktivera henne mer, gör en rasthage av t ex kompostgaller, lägg in grenar, tunnlar, hus, stubbar, hinder och massa annat. Något borde hon ju bli nyfiken på. ;)

16# bra skrivet Bonnie :)
Rest in peace Valkyrie!
#07 min kanin är likadan, blir dålig i magen av grönsaker och petar bort pelletsen i blandningen. Har också testat bara pellets och hon åt ingenting så blev nästan ite orolig så la tillbaka blandnigsmaten…
#18: Somsagt, ingen blandning!
Hö är huvudfödan för kaniner, egentligen behöver de ingen pellets om de har ett bra hö. Pellets är endast ett kraftfoder och ska bara ges i begränsad mängd om man behöver ge ett kraftfoder.
Snälla…snälla..snälla ge inte era kaniner blandningar!
Det är jätte dåligt för dom! Deras njurar skdas mm.. Syns kanske inte på utsidan men på insidan ser det fruktansvärt ut..
Plus att dom kan ha ont utan att man märker det, kaniner vill inte visa sig svaga mot rovdjur och visa smärta oftast bara i sista hand.
Dom kanske inte äter pelletsen första gångerna för att dom är vana vid blandningen men ger man dom inte något annat så äter dom. Och kaniner tycker pellets är gott. Och en kanin kan leva på bara hö och vatten så bort med blandmaten. Det är farligt för kaninerna!
Och om dom blir dåliga i magen av grönsaker är dom kanske lite känsliga och bör ha mindre grönsaker åt gången.
Men ta bort blandningen och ge ren pellets. Det gör så mycket bättre för kaninen.
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
#20: Jättebra skrivet Linnea, tror inte många förstår hur farligt blandningar egentligen är.
Om ni vill era kaniner deras bästa slutar ni med blandning och ger ren pellets!
Tack Bonnie! :)

#4 Låter som att det är dags att kastera din kanin. Hur gammal är hon?
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"
Du har fått jättebra tips? om aktivering redan så på den biten har jag inte mycket att tillägga.
Men kom också ihåg att kaniner också har olika personligheter. Jag (egentligen min lillebror ifs) hade en gång två dvägvädurs kullbröder. Redan första gången vi tog ut dem i sele märktes stor skillnad. Den ena skuttade hit och dit, bet lite i ett grässtrå, gömde sig under en buske… betedde sig som en 9 veckors kanin helt enkelt. Den andra satte sig och började beta. Och där satt han. Tills jag lyfte in honom i buren igen. Och så har han alltid varit. Gillat att äta och ligga i skuggan typ. Han är 8 år nu och en väldigt trevlig kanin.
#19 & #20 när jag köpte min kanin för ca5 år sen så ville jag inte ha blandnigar utan ren pellets men djuraffären uppmuntrade till att köpa blandning och jag sa till mamma att jag inte ville ha blandingar men jag hade inte så mycket talan då jag var väldigt liten…
Kan man sluta med pellets över huvud taget om man har bra hö då?
Isånnafall, vet ni något bra hö?
Vill också veta om det finns några grönsaker som kaniner inte blir så dåliga i magen av. Min kanin älskar grönsaker och frukt men då medföljer tyvvär en hemsk lukt… Några "nybörjargrönsaker" som någon kan rekommendera för att vänja magen?
#25 - Det finns inte direkt några s.k. "nybörjar-grönsaker", men om du börjar med att ge honom/henne väldigt lite grönsaker till en början :)
#26 - ok :) Vet du något bra hö? :P
Jag har inte något särskilt hö, då jag oftast köper hos en bonde. Men ibland kör jag med ett ekologiskt hö, minns inte vad det heter, men jag tipsar om ekologiskt hö, även om det är lite dyrare ;)
ok tack! :)
Då får jag "Storhandla" imorrn. :) Nä men måste köpa Hö då mitt gamla är slut och lite morötter!
God natt alla! :)

Om man ger kaninen kaninblandning vänjer den ju sig att få onyttigt så om man sedan byter foder till ren pellets så är det ju inte konstigt om hon inte äter pelletsen eftersom du skämmt bort henne med fettig mat som igentligen kaniner inte ska äta.
Det finns förklaringar till allt och nu är det bara du som kan lösa det.
Jag skulle ge hö bara och i början kommer hon kanske vara väldigt sur men det är nog för att du skämmt bort henne men till slut kommer hon inse att det är det hon får och då kommer hon komma in i det programmet och sedan glömma bort blandningen och så blir hon kanske en gladare kanin.
Sedan tror jag du ger lite för mycket mat, ½ dl räcker absolut till en dvärgvädur.
Om man ger kaninen mindre mat så skulle den bli mer suktad när du ska träna henne innan maten om du nu gör det, Valkyrie gav jag bara pellets när vi tränat hoppning eller lydning eller liknande. Om du ska hoppa ska hon inte ha fått mat innan för då är hon mätt och inte lika sugen på godis.
Eftersom jag sett busan hoppa tycker jag att du kanske borde börja om helt från början med hoppningen.
Sedan har jag sett dig bära henne och hålla på busans rygg vilket inte alls är bra, alltdå att du tar tag i ryggen och inget mer…
Lycka till
Rest in peace Valkyrie!
#25: Lita aldrig på vad djuraffärer säger.

annars kan du testa Rabbit Royale, finns som lösvikt på bromma zoo som är ett väldigt bra foder. Det ser ut som sk. kaninblandning men innehåller nyttiga örter och lite pellets och eftersom allt är lika nyttigt plockar de inte ut det godaste.
Är ett ganska dyrt foder men om man köper i lösvikt är det inte lika dyrt, bland ut det med vanlig pellets.
Rest in peace Valkyrie!
#16, kan inte bygga med kompost galler för jag bor inte i hus, Busan får hela köket att röra sig på ist
#23, kan inte sterilisera henne hon är för gammal (2 år), vill inte riskera att hon ska dö
#30, man ska inte ge kaniner met bitar när man tränar dem fö det är just därför hon har blivit fet/mullig, gäller samma sak hos människor små äter man så blir man fet
#31 - Nu är jag äldre och lite smartare än när jag var runt 8. ;) Men mamma tror självklart alltid på vad djuraffären säger, jag måste tjata som f*n för att hon ska ge upp och sluta lyssna på vad djuraffären säger och lyssna på mig istället.
Jag är lixom den i hemmet som läser på om våra djur rätt ofta…
Men ska åka och handla ren pellets och hö och inte någon blandning!

Har jag sagt att jag gav extra? nej jag gav henne bara pellets när vi tränat och alltså var det inget extra eftersom det var det hon fick och hon klarade sig gott och väl på höet.
en lite konstig sak är att du inte vågar kastrera eftersom hon är 2 år men du funderar på att para henne när hon desutom är överviktig och får dåligt foder?
Rest in peace Valkyrie!
Håller med, har du funderat på att para henne vid 2 år och så "dåligt" skick. Hur kan du då säga att du inte vågar kastrera, det är plågsammare för kaninen att få ungar i de fallet….

Carro, jag vet nog vad jag gjorde rätt med Valkyrie, hon var i perfekt hull och hon fick inget extra som godis.
Rest in peace Valkyrie!
Vad ger du för hö då? Låter som om du köper det i affärer :P
Varken djuraffärer eller mataffärer brukar ha bra hö. Prata med en bonde istället. Ge inte gnagarblandningar och aktivera henne med. Om hon bor inne och är 2 år behöver hon antagligen inte någon pellets då hon inte behöver hålla värmen så mycker och hon är färdigvuxen.
Ta in grenar, köp tunnlar och lägg ut kartonger som hon kan leka med. :) Om hon är överviktig bör du bara ge henne hö+grönsaker (inte grönsaker med mycket stärkelse och inga frukter. Det är onyttigt) och massa Motion. Då går hon ner i vikt och blir piggare och friskare. :)
Och om hon är brunstig hela tiden bör du kastrera henne (ta bort livmodern och äggstockarna och allt ihop. Och hormonerna som gör henne stressad.) För det är som sagt stressande att vara styrd av hormonerna. :)
Emma
Ska man kastrera sin hona även om man inte har en kaninhane hemma?
Jag har tagit bort blandningen och lagt ut hö, lite grönsaker (Lite Sallad, Tomat, Gurka och Morötter) och pellets som förvånadsvärt hon äter av! Hon är dock väldigt sur för att hon inte har sin normala mat och slänger runt alla saker surt! 
Men Det går i övrigt rätt så bra! Lite lös i magen blev hon dock….

42# Det kan vara bra att göra det då de lätt kan få livmoderscanser och när man kastrerar tar man bort livmodern.
Kastrera- tar bort livmodern och kan då inte få canser.
Sterilisera- tar bort (vet ej) men då kan de fortfarande få canser.
därför steriliserar man oftast inte en hona, man ska kastrera de ;)
Du borde inte ge sallad och grönsaker eftersom mycket av de du gav gör de lätt lösa.
Sallad ska helst inte ge men kan göra det i mindre mängd.
Gurka kan man ge men helst inte för mycket då det innehåller mycket vatten.
Tomat kan även också göra det lite lösa
Allting du gav var okej men inte så bra att du gav allting mindre bra på en gång, ge endast morötter till att börja med och om du ger sallad så ge h*n endast det och inget mer vattnigt för då är det inte konstigt att hon får diareé ;)
Rest in peace Valkyrie!
#43 - Ok, jag gav henne bara morötter i början av dagen men det verkar som att hon inte rört morötterna.
Men jag gav henne allt detta för att det blev lite över när jag åt hamburgare nyss :) Det var dock inte mycket alls.
Men kan man inte vänja kaniner vid tomat och sånt då så att dom inte blir dåliga i magen när dom äter sånt?
Hon blir just nu lixom dålig i magen när hon äter någon form av grönsak eller frukt då hon inte är van vid något av detta.

Du kanske inte borde ge henne för mycket grönsaker nu ib början..
Ge henne en liten äppelbit från början och sedan kan du öka mängden till max ett halv äpple ungefär.
Man måste alltid vänja, annars är det inte konstigt att hon blir lös, samma sak med gräs att man måste vänja de.
Nej men kan nog inte vänja de vid sallad i stor mängd.
Rest in peace Valkyrie!
#45 - Ok tack! :) just nu får hon väl va lös i magen men imorgon så ska jag minska ner på allt! Hur mycket morot rekommenderar du? Kan man ge persilja?
#46 I början kan du ge en 2cm stor skiva morot. Och öka lite i taget. Efter 2 dagar med 2cm skivor kan hon börja få 3cm skivor osv. :) När hon är van, ge henne max en hel motot.
Persilja kan man också ge. Inte för stora mängder då det är giftigt då. En nypa åt gången kanske :)
Ta en klyfta tomat och dela den på mitten och ge tills hon vänjer sig och ge gradvis större bitar. En kvarts tomat max. (Dock inte tillsammans med t.ex. gurka då det är vattningt)
Ge en halv gurkskiva till att börja med och vänj henne vid större bitar. Man ska inte ge så mycker gurka på en gång dock.
Var försiktig med kål. Ge helst inte vanligt kål. Ett brysselkål då och då kan gå bra. Börja med att ge en halv eller ett litet.
Sallad börjar du också med små mängder. Ett helt blad som max tycker jag då hon verkar ha känslig mage. :)
En kvarts äpple som mest, börja som med tomaten.
En fjärdedels banan som mest, börja som med gurkan.
Inga citrusfrukter. :)
Emma
#47 - Ok tack bra förklarat också :)
Jag har inte läst alla inlägg. Men du borde nog dra ner liite på fodret. Inte allt och inte hälften av det du ger, utan bara lite mindre av det du ger. Sedan ge med hö. Drar du ner på all mat så är det inte fettet som försvinner utan musklerna. Precis som på en människa. Slutar vi äta så får hjärnan singnaler att vi ligger i svältläge och då blir vi feta, håller det på för länge och vi inte äter så försvinner det muskler.
Ge henne lite mindre än det du ger nu men mycket Motion. Då förbärnner hon det som hon äter och blir inte tjock, precis som på människor.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

49# torrfodret är inte nödvändigt speciellt borde hon ta bort allt eftersom hon ger gnagarblandning vilket inte är bra. Jag slutade helt med pellets en gång när jag tyckte hon inte åt hö:et.
Så det är ingen fara att ta bort blandningen men däriväldigt därimot kan hon ju ge väldigt lite pellets om hon nu skulle vilja äta.
Sedan om hon ska byta foder till pellets måste du göra det långsamt och blanda ut fodret varje dag tills det tillslut bara är pellets.
Rest in peace Valkyrie!
#50 som jag skrev i inlägget, jag har inte läst alla inlägg.
Men självklart ska hon byta ut gnagarblandning till pellets.
Jag ville själv dra ner till hälften utav fodret till min kanin, men uppfödaren sa att det var bättre att hon motionerades mer. Då förlorar kaninen fett, inte muskler.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

ja :)
Rest in peace Valkyrie!
Har inte läst hela tråden.
jag tycker att du ska se om du har bra hö for bra hö är nyckeln till en bra kanin.
Är höt bra så blir den genast piggare och gladare och mer villja att äta hö. Förut hade jag drurafärs hö har nere i farsta de sög och ny bytte jag till stall hö. Nu äter dem höt hälldre en något annat men får frukt och grönsaker också. För att holla hullet dem är gätte pigga och glada efter deta byte. Allt liger i foder har man foder i bra kvalite får man en bra kvalitets kanin allt ligger i fodret. sen måste du gå ut med henne lite oftare korta pass i början och öka passen efter hand. ena dagen kanske du går ut med henne i 10 min och andra dagen 15 mm. variera lite har hon någon rast Hage att gå ut i ??
De är viktigt med självständig Motion också.
Jag vill bara informera om att min kanin verkar tycka att det är gott med pellets och hö!
Har nu märkt att hon inte längre är dålig i magen av frukten trots att jag råkade ge för mycket en jag blev tillsagd att göra.
Jag tycker att det funkar jättebra och vill tacka alla som hjälpte mig och lycka till med din kanin du som skapade tråden! :)
Om inlägg #56 var riktat mot mig så fattade jag det men hade skrivit lite läängre in om min kanin :P