Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninhoppning-och-selar
Läst 1466 ggr
ppyysseenn
0

lära kaninungen att hoppa

Hej!
Jag undrar hur man lär sig att hoppa med en kaninunge när man får den.

Min förra kanin vägrade att hoppa.

Nu när jag ska skaffa en kaninunge vill jag veta hur man lär den att hoppa på det bästa sättet?

Några förslag?

//Alma

Min (påbörjade) kaninuppfödning, ta en titt vettja! :) ---->

Pysens kaniner

skitte
0

Ett tips? är att kanske gå in på Kaninhoppning.ifokus.se!

//Ellen

alwiz
0

Säger som #1 kolla på Kaninhoppning.ifokus =)

Ett tips? jag kan ge i alla fall är att ha tålamod och ta det lungt i böran ^^ Börja med låga hinder, bara 1 pinne. Efter ett tag brukar kaninen fatta att den ska gå över hindret.
Men som sagt; kolla på Kaninhoppning.ifokus =)

ppyysseenn
0

ok tack

//Alma

Pysens kaniner

[bebba]
0

HUr gamal är kaninen?

Sen ska du selträna den först.

Valkyrie
0

Först måste du självklart selträna och sedan bygga upp ett litet kryss och bära över hindret så hon förstår vad hon ska göra ;)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

[BellaO]
0

rekommenderar som #1 Kaninhoppning.ifokus sen tkr jag boken Kaninhoppning 2 är väldigt läsvärd!

Sen är det ju viktigt med selträning och lydnadsträning innnan du börjar hoppa:)

Emelie
0

Du bör inte hoppa med kaninen förrän den är 4 månader, då den lätt kan få förslitningsskador m.m, om du börjar för tidigt med träningen.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

hjartelyckanskaniner
0

Jag hoppar med alla mina.

Först måste kaninen lita till 100% på dig. Du ska kunna göra i princip vad du vill med kaninen, då är det som lättast för dig att få en kanin till att hoppa. Sen seltränar du den. Då tänker den kanske ''Åh, vad är detta för något matte hittar på'' också när den inte springer i 190 utav rädlsa utan isåfall utav glädje och vill bara springa för att det är kul.

Sen hoppar du den. Man börjar med 5-10 cm. Det kan ta några veckor innan du höjer, sen hoppar du 10-15 cm och hoppar det i några veckor osv. Man höjer inte för snabbt för då så kommer kaninen tröttna.

När kaninen är 4 månader så kan du börja tävla med den. Då hoppar man 30cm i lättklass (somm du börjar med). Då är det bra att man har hoppat 30cm ett antal gånger innan.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

[ninnakm]
0

Jag köpte en liten kaninunge (hon, lejonhuvad) hon verkar älska att hoppa,

hon hoppar upp i min säng, fotölg, soffa mm. Sen prövade jag bara att sätta upp ett litet hinder på 5cm och hon ÄLSKADE det! Hon sprang fram och tillbaka över hindret. Jag håller på att selträna henne och hon tycker inte alls att det är något konstigt med det:) Med min andra hankanin, gjorde jag som #8 sa. Det ska jag göra me den här också;)

ppyysseenn
0

kaninen är unge

//Alma

Pysens kaniner

ppyysseenn
0

tack allihopa

//Alma

Pysens kaniner

bunnyheart
0

gå med på www.kaninhoppning.ifokus.se , en bra kanin ras att hoppa med är dvv, sen finns det an dra bra raser att hoppa med :)

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

hugoochip
0

Om man tittar i dom högre klasserna så ser man främst vädurskorsningar:)

hjartelyckanskaniner
0

Som Felizia säger så är det främst vädurskorsningar som är bra klassade. Men även harkorsningar/harar är bra, men om du vill ha en lugn ras som är trevlig att hålla på med så rekomenderar jag vädurskorsningen då de är precis som dvv men större, långa och slanka, men lite mer glöd i. Dvv är inte lika snabba som vädurskorsningar, men det är ju individuellt.

Du ska välja den rasen som passar dig, för annars kan det bli väldigt fel och då är det oftast kaninen som får ta det och inte du. Jag vill ha kaniner med mycket fart och de ska vara koncentrerade även om det kan gå i 190, 2 av mina är så och de är jag väldigt stolta över och det gör att mina kaniner hoppar så mycket bättre än om de känner ''Men åh, kom igen, hoppa nu du!''. Kan säga att det är så mycket roligare att hoppa en kanin när man är glad även om de river varända hinder än om man ser negativt på kaninen. Alf rev exakt varända hinder han skulle hoppa på hans första tävling, nu kommer han oftast 2:a.

Men det du ska göra är att ta det i kaninens takt, det bästa knepet att få en kanin att hoppa bra och bli ett med kaninen. Kunna kaninen utantill-

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/