Gräver, HELA TIDEN!!
Min kanin gräver hela tiden..
Det börjar bli lite jobbigt eftersom hon är i mitt rum och jag kan inte somna..
Någon som vet varför hon gräver så mycket ? .. Har ni något tips? på vad man kan göra ?
I sommar funderar jag på att göra en Hage som man först gräver ner i jorden, sen läger man galler, sen lägger man tillbaka jorden, sedan så odlar man gräs, sen så kan hon ju gräva utan att komma ut :) , Har hört att man kan göra så.. Vet dock inte om det är så bra..

Jag tror hon är rastlös =)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

#1: Okej.. :/ , men hon har en stor bur, hö, tuggben, övervåning, grenar och en leksak.. Vad mer kräver hon xD
Tuggben?

vad är det för tuggben? är det en sån där grön tandborste typ för hundar/smådjur som finns i igelkotte , krokodil och vanlig stång? :)
Är du ute med henne ofta?
Rest in peace Valkyrie!

Kanske du borde försöka aktivera lite mer, varför inte börja med Kaninhoppning? =)
Rest in peace Valkyrie!
Även om hon har bra bur med mycket att göra så kan hon ju bli rastlös på det. Testa att låta henne skutta fritt i cirka en timme precis innan du går och lägger dig. Då kanske hon tröttar ut sig lite och håller sig lugn när du ska sova.
Annat tips? kan vara att ge henne kvällsmat/nytt hö precis när du ska lägga dig så kanske hon håller sig sysselsatt med att äta istället.
Har själv frigående innekanin som får vara i hallen/köket på natten och när jag inte är hemma. Vaknar i princip varje morgon av att han är rastlös, smäller med matskålen och försöker gräva sig in i sovrummet. På kvällen brukar han dock vara lugn. Så fort jag släcker ner i lägenheten skuttar han till sin sovplats och lägger sig där.
Tycker förresten det låter bra med hagen med nedgrävt gallergolv. De flesta kaniner tycker om att gräva och behöver få göra det. Det går att lösa även för innekaniner. Jag har köpt en stooor kudde till min. Den gräver han ofta i. Det låter inte så mycket när han gräver i kudden.
Vad gräver din kanin i?

#3, #4 : Ja, såna dära tandborstar från arken, + såna dära långa stänger som är av samma "meterial". Hon får vara ute varge dag i en Hage av kompostgaller, Minst 1h om dagen..
#5: Vi håller på med kaninhoppning:), Och det går faktigst jätte bra:), men nu på vintern är hon inne, så vi har inte ens tagit ett hinder ( är sur på mej själv eftersom jag vet att hon värkligen ÄLSKAR att hoppa).. Men nu när hon kommer ut ska jag börja igen.. funderar även på att tävla lite sen i sommar :)
#6 : Okej.. Men jag har mjukt golv i mitt rum, som typ en matta. Så jag är rädd att hon ska kissa/bajsa på golvet, och det går ju inte direkt att tvätta av :( . Men jag kan ha henne lös i hallen 1h innan jag lägger mej :) , (i stora hallen utanför mitt rum). Sen så är hon minst 1h varge dag i en Hage av kompostgaller.. Hon får nytt hö varge kväll…
#7 :Hihi, okejj :) , Hon gräver i buren.. Svätter ut all "toa-lätt" strö som ligger i bajs lådan, gräver på botten i buren och är almänt jobbig :(
Hoppas jag svarat på alla nu :)

Nu ska jag lägga mej och sova ( är jätte trött) Och hon sitter i buren och kollar på mej och stampar när jag lägger mej ner.. :/ Hon vill ha ögonkontakt hela tiden ;/…. Jag gav henne ett nytt tuggben, ny pinne, en tom toarulle och MASSOR hö.. Så nu sitter hon I höt och äter..
Och nu börja hon slänga med matskålen, tugga på gallret, dra omkring på toalett grejen.. Hon nöjjer sig visst alldrig ^^

jag tror hon vill hoppa nu även på vintern, kan du inte ta in ett hinder eller bygga av lådor och pinnar bara det går att riva? ;)
Rest in peace Valkyrie!
Varför en kanin gräver kan bero på två allternativ, för mycket energi eller för långa klor. Aktivera och motionera henne samt kolla klorna på henne så kommer hon låta bli att gräva om nätterna. 

#11: Okejj :), Jag klipper när det behövs, typ 1 gång i månaden, men hon är såå svåååår att klippa på..

11# inte säkert att det är klorna som är problemet, tror det är pga rastlöshet.
Rest in peace Valkyrie!
Tycker klorna kan vara svåra, men be om hjälp eller så att hålla så kanske det är enklre? :)

#11: Okejj :/ ,vad ska jag göra åt detta ?
#14: Har provat :/ … Hon hatar det värkligen…
#15 Då är det svårt, men träna henne först bara på att ligga stilla på rygg ett par ggr om dan nu i ett par dagar, och sen efter det kan du prova att ta fram klosaxen, och var noga med att det är tyst och lugnt. (:

#16 : Okejj :) , Men när hon ligger i min famn, up-och-ner ( som är bebis) liiger hon jätte stil och hon älskar det.. Men när jag ska lägga henne upp-och-ner i kvätt så bara vänder hon på sig efter ett tag, ska jag lägga henne upp-och-ner igen då ? :D
#17 Svår fråga när man inte ser hur hon reagerar exakt. :)
Men om hon verkar lugn, vänd henne igen så att hon lär sig hur hon ska ligga, men om hon verkar stressad eller liknande, avbryt då och försök igen senare, för till slut måste hon inse att det inte är något farligt. :)

# 18 : Okejj ! :)

för att klippa klorna behöver man faktiskt inte vända på rygg som vissa kaniner ogillar.
du kan ha henne på ett bord och ta en tass i taget, det brukade jag göra =)
Rest in peace Valkyrie!
#20 Personligen tycker jag det sättet är svårare och trots att mina kaniner i början inte gillade att ligga på rygg vande de sig och jag var alltid noga med att ge dem med mycket beröm och liten godisbit och så :)

Ja men det finns vissa kaniner som man verkligen inte kan ha på rygg. Min kompis skulle ha sin på rygg ( den var van ) och hon hade öronen mellan benen men då voltade han och sprang iväg. Hände även då jag skulle köpa kasper. Det kan sluta allvarligt.
Därför förelslår jag en tass i taget eller att någon håller i kaninen ;)
Rest in peace Valkyrie!
#12 Ett alternativ du kan göra när du skall klippa hennes klor är att se till att ni är två där den ena håller i henne och den andra klipper, medan ni klipper täck för hennes ögon det gör att hon inte ser saxen eller vad du håller på med för oftast är det så att en kanin blir stressad av att se saxen komma mot tassen. Jag gjorde så på en hona jag tidigare hade som sprattla och bråka så innerligt när klorna skulle klippas, karln min fick hålla i henne och sätta handen för hennes ögon och då gick det hur bra som helst att klippa till slut behövde vi inte äns hålla för ögonen med handen för hon lärde sig att det inte var farligt.
#22 Jag tipsade ju om att man är två st, gärna som kaninen är van vid, en håller och en klipper, så har vi också gjort här hemma och det har funkat (:
#24 Jag vet men jag tillade att man kan hålla för kaninens ögon.

24# ja men dina kaniner kanske klarar det bättre än andras? ;) alla kaniner tycker det är olika behagligt =)
Jag rekommenderar fortfarande en tass i taget eller en håller kaninen ryggen mot magen och den andra klipper =)
Rest in peace Valkyrie!
#26 Som jag sa, det var ett alternativ. Bättre att testa olika än ingen.

27# tror vi pratar om helt olika saker, jag har inte sagt emot dig.
TS# testa olika och gör på det sättet som var tryggast för kaninen =)
Rest in peace Valkyrie!

TAck alla :) Men vad menar du #26 : "en tass i taget" ska hon stå på alla fyra, sen att jag lyfter upp ett ben ? ( har provat det förut, men det funkar nt:/)
Angående kloklippningen så gör jag som Valkyrie tipsar när jag klipper Baloos klor. Han sitter helt vanligt och sedan lägger jag ett finger under tassen jag ska klippa. Då lyfts den liksom upp från underlaget lite så att jag kommer åt med klosaxen. Han gillar inte att jag lyfter upp tassen i luften. Bäst funkar det om han sitter i knäet hos någon annan som kan klappa och lugna honom.
Alla mina andra kaniner har jag klippt när de ligger på rygg i knäet men Baloo hatar att ligga på rygg. Så han slipper, ser ingen poäng med att öva in det när det funkar ändå.

Att dom gräver är ju inget konstigt, det är ju deras naturliga beteende, i fritt tillstånd gräver dom ju hålor som dom bor i. Men vissa kaniner gräver mer än andra och det kan bli väldigt enerverande när dom håller på hela tiden. Bäst om man inte behöver ha dom i samma rum som man ska sova.

#30: Okejj, ska prova som ni sagt en gång till..
#31: Nej, men kan prova :) Åhh, tack, ska kolal in artikeln :D
#32: okej.. Men igår hade jag henne lös 1 och ½ h innan jag skulle sova, och sen har jag börjat ge henne pelletsen på kvällen ist. Så nu är hon jätte mycket bättre :)
#33 Kaniner är nattaktiva och behöver sysslor på nätterna, däför är det ju allra bäst att ge dem mat på kvällen och det borde alla göra! :)

#34 : Japp, det tkr jag med :)
#0 Det låter som enmycket bra idè. Just gräv-biten mister tyvärr många inne-kaniner. Grävningen är naturlig för kaninerna, och de gör det helt enkelt för att det ligger i deras natur.
Tycker det du tänkt låter som en finfin idè, du bör ge din kanin möjlighet att gräva.
#2 Hö- Främst för att hålla nere tänderna.
tuggben- Tuggben?
övervåning- Låter kul, men en sysselsättning vore nog bra, även för motionens skull. =)
grenar- Till tänderna också.
leksak- Det är lite en lurig sak det där. Djraffärerna hittar på allt möjligt knas. Kaniner föredrar rörelse och aktivitet. Det de annars möjligtvis gör med diverse "leksaker" är att gnaga på de för att hålla tänderna nere. Så på så vis är de ju bra, men de brukar inte direkt leka med de. =)
#34 Japp, de är gryning och skymnings-djur. Så matning på kvällen eller tidigt, tidigt på morgonen är att föredra. =)
Rekommenderar hoppning starkt, både aktivering, Motion och närhet med ägaren samtidigt! =)

Ger du grenar? det bör man även göra nu på vintern och då har de mycket att göra under natten :)
Rest in peace Valkyrie!
Finns extremt många anledningar, har haft kanin sen jag var nyfödd och varken ludde1+2 grävde inte, men den lilla tjejjen som jag har nu hon gräver konstant.
Och iblan beror det på att hon vill kolla på film och umgås lite (vet hon är knäpp) eller så försöker hon vässa ner klorna (så som dem gör i naturen), sen så kanske hon har tråkigt och vill ha något att göra. Sen brukar hon gräva när hon vill ut och gå en ``prommis´´. Och om hon gör d på natten så är det för att hon inte hittar den 'goda' sortens hö/mat eller så ser/känner med nosen hon inte vart maten är.
s.s var så finns det många anledningar.