Konstig i magen...eller?
Har en kaninunge som varit dålig i magen (oren kring analöppningen, egentligen inte så kladdig avföring) en tid och som jag satt på hö och vatten -diet.
När jag satte henne i en separat bur för att de övriga skulle kunna få fortsätta med pelletsen, så upptäkte jag att hennes svans var lixom tjockare än vanligt.
Jag tänkte att hon troligtvis var hård i magen dessutom, och att det hängde ihop med det på något vis.
Idag tar jag ut henne för att tvätta rent, och ser en "bajsklump". Försöker pilla bort den, men då spricker den och det ser ut som om det varit en varig klump där, för den spricker och jag får en sårskorpa i handen istället för en bajsklump.
Tvättade rent henne och satte anti irritations-salva på såret / platsen där klumpen satt.
Mina funderingar går nu på följande sätt;…
kanske det var ett sår som hon fått via ett syskons klo, om de busat och skuttat runt och hon fått en klo i svansen, som gjort att svansen blivit svullen och det blivit ett sår. På grund av svansens svullnad kan det ha varit svårt för henne att tvätta sig sedan.
(Svansens svullnad försvann då jag fått bort var-klumpen).
Någon som varit med om liknande?
Ungen är pigg, frisk och glad i övrigt. Inte påverkad alls annars.
Ringer veterinär på måndag om hon inte blivit bättre i magen då tänkte jag.