Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 528 ggr
Frida-L
0

Hjälp av uppfödare, tack!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ska ju ta min första kull på Skruttan så fort hon brunstar. Hon kommer då vara lite drygt ett år. Kan det vara farligt?

myriis
0

Inte alls =) Det kan gå precis lika bra när dem är 1 år som när dem är 6 månader! Jag tror allt detdär om att över ett år går det inte är en myt! Para du :) Sålänge du inte känner till någon sjukdom eller liknande hos henne! När jag parar min kanin ska jag ta henne till vetrinärn först, för att friskförklara henne. Något jag rekomenderar, även om det kostar kring 300!

Clariiz
0

Det är nog inga proble. Så länge hon är bra form och inte har eventuella sjuk domar så är det okej. Har kaniner speciella brunst tider. trodde inte dom hade det.. Bara att dom ibland var mera villiga. inte att det heller merktes så mkt

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

KajsaM
0

Para på du ;)

Noa-Nisse
0

#1.. 300 kr !!!!!! gud vad mycket! när jag skulle kolla min kanin så betalade jag 50 kr + att han klippte hans tänder!! jag tyckte att det var billigt!

Medarbetare på Hundar.ifokus

Clariiz
0

Ja det var billigt.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

myriis
0

#4: Ojdå :P Här koster det 300 för en friskkoll xD

KajsaM
0

#4 Det var billigt :D Men myriis kanske var på ett stort djursjukhus ;)

myriis
0

#7: Mja, har inte varit där än ;) Men kompisarna säger att det blir ca trehundra.

KajsaM
0

#8 Jaaaha :D Vad gör dom då för 300? Väger?

myriis
0

#9: Ingen aning.. xD Väger, mäter, kollar öron/ögon, tassar klor baken, m.m

KajsaM
0

#10 Hihii okej :) Baken ;D

Frida-L
0

Vad skönt att det nog går bra att para. Jag ska nog åka till veterinären och kolla så hon är frisk, men hon har inte gett några tecken på sjukdom. TVÄRT OM!

När jag var och kollade Elvis tänder (de gjorde inget annat än att kolla tänderna) så kostade det 370! Fast det var på ett stort djursjukhus, men ändå…

KajsaM
0

#12 370 bara för att kolla tänderna?? Herregud. Kunde du inte kolla själv eller misstänkte du något fel med tänderna?

Frida-L
0

Han had ett litet underbett och tänderna såg lite sneda ut så jag ville vara på den säkra sidan…

Shadow.B
0

hehe jag hoppas att shadow aldrig blir sjuk..

KajsaM
0

#14 Jaha =)

Noa-Nisse
0

ojojoj!! #12 För de 50 kronerna som jag betalade så lyssnade han på skalmans hjärta och lungor, kollade öronen, ögonen, magen, anal och pungkulorna så de hade "ploppat" ut riktigt, tassarna och klorna snabbt och rygg, sen så klippte han lite på alla framtänderna!!! men som sagt så var det en liiiten vererinärpraktik.. :P veterinären är inte så pratglad men han är billig så det är ju hur bra som helst!

Medarbetare på Hundar.ifokus

Clariiz
0

shit så billigt

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Lillatrasdockan
0

Hum, varför har jag fått för mig att det kan vara problem med bäckenet om kaninen inte fått sin kull under första året? typ något med kalk o bäckenet? säger inte att det är så, men jag har fått för mig att det är kaniner som är så, eller så är det något annat djur… hum -.-

susanne-s
0

#0 Det som kan hända är att hon helt enkelt inte blir brunstig.
kaniner är så skapta att om dom inte blir parade innan 1-1,5 år så tillbakabildas äggstockarna och honan kan inte bli dräktig. Det är naturens sätt att undvika inavel.

Jag har en sådan  NZ red hona, hon går helt enkelt inte i brunst och de gånger jag lämnat henne hos hanen  och sedan tagit bort henne så boar hon direkt - hon tror att hon ska få ungar men det blir inget.
Denna hona säljer jag för en hundring om någon är intresserad, hon är stor ca 5 kg men mkt social och kelig.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Lillatrasdockan
0

#20 det kanske var det dära med äggstockarna jag tänkte på då. Hum, men fasen vad irriterad jag blir över att jag är nästan säker på, att det är något med att bäckenet hårdnar xD VAD ÄR DET FÖR DJUR EGENTLIGEN?! aja, jag får helt enkelt öhh, söka på google? google is your friend ^_^

Lillatrasdockan
0

Yes jag hittade! Både katt hund marsvin och kanin får problem med att deras bäcken stelnar med åren och de får svårare att föda :) *stolt över att ha hittat informationen*

susanne-s
0

Det har jag också fått höra att bäckenet blir stelt och inte töjer sig, det är inget jag fått lära mig på de kurser jag gått, men kanske kan det ligga ngt i det iaf. vi människor har ju också lättare att föda barn när vi är förhållandevis unga och mjuka i vårat skelett.

www.gullsmyrastuteri.se

susanne-s
0

Jag kanske blandar ihop det med marsvin… Jag födde upp dessa när jag var tonåring… Hm .. Kommer inte ihåg.

www.gullsmyrastuteri.se

Lillatrasdockan
0

Ja tydligen är det fogarna ä bäckenet eller något som stelnar till, fråga mig inte nämre för det vet jag inte, men självklart är det kul att lära sig något nytthela tiden :)