Hur gammal måste hon vara?
Hej, ungefär hur gammal måste en kanin vara för att para den ? För min hona osm är ungefär precis ett år, har rymt till min hane men jag vet inte om nått hände!?
Men uppfödaren säger att hon parar sina kaniner när dom är två år!

Om man ska para första gången ska man helst inte göra det om den är över 1 år ;) Men jag tror inte det är någon större fara om hon blivit parad nu när hon är 1 år så du kan nog vara lugn men det kan alltid hända saker hur gammal kaninen än är men mest risk om honan är flera år.
Honan som var 2 har säkert fått ungar förut och då gör det ju ingenting =)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Håller med #1, det är ingen fara om hon är runt ett år, man ska som sagt helst para dem första gången innan de är ett år, men ett år är inte farligt det heller, om hon är dräktig kommer det säkert att gå jättebra. Huvudsaken är att de inte är mycket äldre än ett år (dvs två-tre år). Jag tror inte att din uppfödare menade att hon parar första gången när de är två, det låter väldigt sent!
Hon sa faktiskt att, det är bättre hur äldre dom är och då sa hon att hon parade dom för första gången när dom var två
#3 Vad konstigt! Att para dem när de är äldre utgör jättestora risker, kaninen kan t.o.m. dö, det tror jag att de flesta här kan skriva under på… Men hon verkar ju ha en annan syn på saken… Att din kanin är 1 år är i alla fall ingen fara, min hane är pappa till en kull där mamman var 8 månader och det gick utmärkt! Så du behöver inte oroa dig!
Vad är det för ras, förresten? :)
Det är ingen större fara att para dom när dom är äldre än ett år:P Jag parar mina hoppkaniner när dom är runt två år. Dock aldrig högst två månader efter att dom har fyllt två. Men sen beror det ju på hur honan är i kondition och mina hoppkaniner som tävlar väldigt ofta är i bra kondition. Vi som har hoppkaniner tar oftast första kullen då för att honan ska hinna tävla innan och visa vad hon går för:) Men om din hona är i bar kondition och inte sjuk så ska det inte vara någon fara:)
Lycka till!
Jag gjorde en chansning förra våren och parade en treåring första gången. Hon var en kanin jag hastigt och lustigt fick ta över och var oerhört ilsken och gick inte att få tam, det var en sån skillnad mot mina andra änglar, hade ju 7 till jättekeliga och gosiga kaniner.
Men 1 av de gosiga, hade varit lite lynnig innan och när hon fick sin första blev hon lugnare därför chansade vi på att treåringen klarade det och det gjorde hon! :)
Det blev 5 supersöta kaninungar. <3 Bifogar bild på två av dem! :)
* Oj, ser lite torftigt ut utan spån och maten, men höll på att städa och hade inte hunnit fixa i ordning och mata riktigt, ni vet hur det är när 5 ungar springer runt och leker 3 veckor gamla. ;)
Jo, som #5 skriver kan man ju para dem som äldre också, om de är i bra kondition. De kaniner som jag syftade på i #4 var kaniner som bara används till Avel och inte har någon vidare kondition. Jag vet en hopphona som fick sin första kull som 5-åring (tjuvbetäckt) och det gick bra… Så det måste ju inte gå dåligt för att honan är äldre, men det är större risk för att det ska gå dåligt, speciellt om hon är i dålig kondition.
Lycka till!
#8 Precis, jag tror som det var för mig i år då jag haft det trassligt med tumörer, rovdjur etc i vinter, så hade jag två honor kvar och en hanne men ingen av dem var i fysisk kondition att klara ungar bedömde jag, trots att de haft flera kullar innan båda två.
Men jag tror att det handlar mycket om det fysiska. Annars kan nog kaninen vara ett par år, så länge hon mår bra, är fri från sjukdomar och skador och har lagom hull! :) Lycka till!
om kaninen är "tjock" och ca 2-3 år visst är det farligt? att para henne för första gången?
Myrtorpets Möss och Kaniner
Som #5 säger så går det ju bra att ta första kullen på hoppkaniner eller kaniner i mkt bra kondition när de är över 1år. Men själv tycker jag det är en onödig risk man tar, men hoppisar och kaniner i mkt bra form brukar det funka bra för även när de är över 1år.
#10 Ja. Det kan vara en väldigt stor risk att honan blir oerhört medtagen samt ganska säkert att ungarna dör.
jag tävlar hoppning med mina kaniner , men jag har inte gjort det över vintern.. Men dom får ju träna varje dag på olika sett, så hon är väll i hyfsat bra kondition? Men Kan dom föda på vintern? och ska dom ha nån speciell mat? :D

12# jag skulle nog ändå inte para över 1 år, hoppkaniner tar jag som de som tävlar väldigt mycket ;)
Rest in peace Valkyrie!
Jag tror inte det är ngn fara vid ett års ålder, speciellt om hon tränar hoppning:)

14# eftersom hon är ca 1 år trpr jag tyvärr inte öronen kommer lägga sig ner mer, hon får stå ut med flygplansöron :P
Rest in peace Valkyrie!
Hon har ett ner och ett upp, men hon passar i det ;)
Men det värkar som hon inte ska ha ungar, men eftersom jag vill ha ungar på henne senare så kanske jag borde para henne nu , första gången? Eller? För jag vill helst att hon ska vara högst i medelsvår innan jag parar henne men:/