Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 1118 ggr
Rebiz
0

Rimlig vikt för dräkig hermelin?

Hejhej! Som nån kanske vet så parade jag mina kaniner i början av månaden och har varit, och är, orolig för att hon bara är skendräktig? (hon "boade" en vecka efter PARNING med päls). Vägde henne idag bara för att kolla och hon vädge 1,2kg. Vägde henne ett tag innan hon parades och då vägde hon kanske exakt 1kg tror jag.

Så jag undrar om där är rimligt för en hermelinhona att väga 1,2kg? Hon har gått 3 veckor på lördag, så idag (när jag vägde henne) har hon gått 2 veckor och 4dagar. hon är inte jättetjock, men man kan känna att magen är större än förr.

Tänkte ifall ni tror om det är nödvändigt för mig att bygga en bolåda och he in?

Valkyrie
0

En dräktig hona ska alltid ha en bolåda, det är lag på det ;)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Rebiz
0

#1, ja jag vet :P Men jag vet ju inte om hon är dräktig, så det är därför jag undrar om jag ska orka bygga en. Hon har ett hus redan, så "ut i fall att" så är hon ju inte utan precis, utan hade främst tänkt bygga en bolåda för att underlätta för mig!

Rafflan
0

Tog du bort hennes bo?
Är det hennes första kull?

Du para din kaninen för du ville ha ungar och då kan du anta att hon är parad, även om hon inte går upp mycke i vikt kan hon ju vara dräktig, kanske bara är 1 eller 2 ungar ;)

Så bolåda bör du bygga, att det är jobbigt borde du ha tänkt på redan innan du parade.

Rebiz
0

#3 Ja, jag tog bort hennes sk. "bo" (huset var bara fullproppat med allt som fanns i buren + hennes päls) Och ja det är hennes första.

Sa aldrig att det var jobbigt, tänkte mer ifall jag ska ta till mig tiden.

Och tack så mycket men jag kan tänka själv, och antaligen tänkte jag på det innan jag parade -.-

Valkyrie
0

Så du tog bort hennes bo hon gjort?

Rest in peace Valkyrie!

Rebiz
0

#5: Ja jag tog bort hennes "Bo" men hon har byggt nytt.

Rafflan
0

#6 ja har hon byggt ett nytt bo är det kanske ungar på g, bygg en bo låda åt henne och vänta och se ;)

Rebiz
0

#7: har fixat bolådan ikväll så det "nya boet" fick jag lov att tabort. Nu har jagbytt till spån (hade papperpellets förut) och satt in extra mkt halm så jag hoppas hon börjar boa igen!<3

Rafflan
0

#8 Okey, spännanade, hoppas det kommer smått i framtiden nu då ;)

Valkyrie
0

Man ska aldrig ta bort honans bo, hon har ju håll på att bygga upp det.

Rest in peace Valkyrie!

Rebiz
0

#10: Hon kunde inte ens komma in i sitt hus, såå?

Valkyrie
0

11# men hur hade hon kunnat komma in och bygga boet då? ;)

Rest in peace Valkyrie!

Zvintos
0

#11: Många honor brukar gräva för ingången helt och hållet, så det ser ut som om dem inte kommer in.
Men när dem ska in, så gräver de helt enkelt upp en ingång. =)
Har haft en hona som bokstavligen talat grävde för med allt spån i hela buren, samt lade sin matskål högst upp.
Jag trodde aldrig hon skulle ta sig in, men nog gjorde hon det.

Rebiz
0

#13: Hah, okej, låter lite som min, men Mejja lät matskålen vara !

Men jag såg lixom att det inte var ett bo, bara att hon fyllt huset, och då var det ca 3 veckor till födsel + att det ändå inte var hennes "rätta" bohus, så jag tycker jag gjorde rätt beslut, och det är inget jag kan ångra nu ändå!:)