Hjälp ? "para"-ihop kaninerna
Jag har två saker :P Vi har två rexkaniner, som bor ute året runt i sin stora utebur… En hona och kastrerad hane.
1: Kan man ta en till hona/kastrerad hane till sommaren eller blir det för många i samma bur?
2: 0,5dl pellets, 1,5dl grönsaker-frukt, hö och vatten till frukost för dom. 1dl grönsaker vatten och hö till "lunch" och 1.5dlgrönsaker vatten och mycket hö till kväll-middag… ?
Honan, är överviktigt :S Hon vägde förra gången vi vägde henne, 4kg tror jag :D Hanen vägde ca 2.5-3kg…
[BILD FRÅN I SOMRAS PÅ HONAN (TUVA) <3]
1. Det beror helt på hur pass stor buren är.
Så länge buren/inhägnaden är tillräckligt stor, kan man ha hur många kaniner man vill förutsatt att de kommer överens. =)
2. Låter som om dem får lite för mycket grönsaker, med tanke på att honan är överviktig.
Mängden pellets låter relativt OK, och hö ska dem ju ha fri tillgång på.
Så jag skulle minska ner på grönsakerna.
Okej ;D Jag har inte börjat ge dom den"sortens"-mat ännu, hade bara tänkt göra det. Dom kanske inte behöver grönsakerna vid lunch, utan bara hö, vatten ? :D

1. somsagt beror det på hur stor buren är. Dock brukar hanar bråka och även honor kan vara lite tjuriga mot varandra om de inte är syskon eller bott med varandra sedan de var små.
Så jag skulle bara ha en hane och hona i samma bur eller flera honor om det funkar men aldrig hanar tillsammans.
2. Tycker de får lite för mycket grönsaker så du borde nog minska på det, rexar ska väga mellan ca 2,5 - 4,5 så vikten låter ju bra men hon ser lite överviktig ut ;)
Pelletsmängden lät bra.
Förresten vad ger du för mat? undvik gnagarblandning då de är väldigt feta och fettet lägger sig gärna runt organen vilket inte är bra.
Rexar är underbara, din hona var otroligt fin!
Lycka till =)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
#3 Joo, vi köper från lantmännen-granngården. Vet inte vad det heter, men är typ 10kg, i varje säck, grön :)
Somsagt, har jag inte börjat ge dom det ännu, utan funderade på att göra det :P

4# Carrier alltså, det är ett bra foder ;)
Jag skulle själv ge:
Morgon: 0,5 dl pellets , Grenar, ev någon morot el liknande , hö & vatten.
Kväll: Hö vatten, grenar & ev grönsak.
Grenar:
Gran
Hassel
fruktgrenar
Bra grönsaker:
Selleri
Morot
Äpple
Gurka- inte för mycket
Banan- som godis
Vattenmelon- uppskattas på sommaren
Sedan finns det ju massa mer men detta är det jag genaskt kom på :)
Rest in peace Valkyrie!
#5 Dom är ju två, blir det 1dl pellets då ? Grenar är jätte lätt för oss att hämta, har en "övervuxen"gran på bakgården ;D
Tack för tipsen alla :D <3

6# det lättaste är att ta 2 skålar med 0,5 i varje :)
Rest in peace Valkyrie!

Förutsatt att du kastrerar alla kaniner, både honor och hanar, som du vill ha tillsammans och ger dem riktigt stort utrymme så kan det fungera. Men var hellre nöjd med de två du redan har. Stor risk att det inte fungerar.
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"
7# Joo det har vi, fast båda är tyvärr översnöade nu, men ska försöka leta upp dom :D
#8 Okey :)

Tycker inte du borde ha fler alls än 1 hane och en hona ;)
Rest in peace Valkyrie!
OKey :) Funderar på om man ska köpa en till bur annars… Men iallafall :P

Ja men då funkar det ju utmärkt ;) om du har de i olika burar alltså, jag skulle inte ha hanar tillsammans men honor kanske skulle gå.
Rest in peace Valkyrie!
#6, ja ungefär 0.5 dl per kanin är lagom. Som #7 skriver så är det bra att dela upp maten så att man är säker på att alla får. Jag hade dock delat upp maten i 3 skålar, 1/3 dl per skål, eftersom det annars lätt blir så att när den ranghöga kaninen har ätit upp går den och jagar bort den andra kaninen och äter upp även den andra kaninens mat. Detta undviker man med tre skålar, då det är svårare för en kanin att vakta tre skålar :)
Jag har två kaniner en som e ½ år & en som e 5. Jag flyttade hem min lilla kanin efter hon varit på 4H. Det gick bra med dem två, nu "styr" min kanin över den gammla :/
#12. Vi har redan två, hona och kastrerad hane som bor i samma bur. Dom försöker bli "flock"-ledaren av dom två, men den andra jagar alltid bort den xP
#14. Mellan våra två kaniner skiljer det ca 4-6 månader… Men det är honan som är mest dominant, så om det blir någon till kanin blir det en unge som hon får träffa ;D

#15 Anledningen till att din hona är mer dominant beror på att hon fortfarande är fertil och alltså står högre i rang. Jag skulle rekommendera att du kastrerar din hona.
Vet om folk som har kaninsyskon av honor tillsammans med en hane, dvs tre tillsammans men då är alla kastrerade som sagt.
#16 Varför ska jag kastrera min hona ? (inget elakt) Hon kan ju få någon 'cancer' om man inte kastrerar ? :P

#17 Om du kastrerar din hona så slipper hon påverkas av sina hormoner, dvs hon kommer inte brunsta eller bli skendräktig? plus att hon inte kommer dominera/försöka bestämma över din kastrerade hane på samma sätt.
Det är en jättestor risk att fertila kaninhonor får canser i livmodern. De kan också få hemska inflammationer i livmodern. Det hände min hittekanin utan att jag visste om det, när hon skulle kastreras för en vecka sedan så såg veterinären att hela hennes livmoder var helt förstörd av en hemsk inflammation.
Hon mår dock bra nu och jag är så glad att jag bestämde mig för att kastrera henne, vem vet vad som hade hänt annars…
#18 Joo, men hur mycket kostar det ungefär då ?
Det är också att hanen, försöker bestämma över henne xD

19# det är igentligen inte nödvändigt att kastrera honan men det kostar ungefär 500-1000 har jag för mig.
Rest in peace Valkyrie!
#20 Nää, men jag har funderat på det också… Det är ju mer risk att dom dör under ingreppet av kastrering (för honor)…

21# Om du tycker att hon är lugn och snäll tycker inte jag det är nödvändigt om det inte har med canserrisken att göra.
Jag hör nästan aldrig någon hona som har canser.
När man söver en kanin finns det alltid risk på det också.
finns alltså 2 nackdelar; sövningen och canser men jag tror igentligen inte många dör av narkosen.
Rest in peace Valkyrie!
#22 Nej, men det finns ju en risk. Hon är väldigt nervös och osäker ibland, men älskar att nosa på allt, t.o.m katter xP Specielt när hon är brunstig.

#22 Hur många vet egentligen vad deras honkanin dör av? Om en (äldre) honkanin dör hemma, tar ni henne till veterinären för obduktion då? Vill inte låta otrevlig men canser hos fertila kaninhonor är ett stort problem, även inflammationer och andra problem pga detta.
Att söva en kanin innebär en viss risk ja, men tar man sin kanin till en erfaren kaninveterinär så gör denna allt i sin makt för att inte utsätta kaninen för fara.
Min hittekaninhona är äldre (gissar på 3-5 år) samt att hennes operation blev mycket större än vad som var meningen från början pga att hennes limoder var helt inflammerad, men hon mår toppen idag.

24# Jag vet då inte hur vanligt det är men jag har inte hört mycket om canser.
Om man vill kastrera eller inte tycker jag man ska få bestämma själv.
Om min kanin skulle dö utan anledning skulle i alla fall jag ta henne till obduction,hur mycket det än skulle kosta skulle jag gjort det i alla fall för mina djur är guld värda och det skulle inte kännas bra att inte veta varför de dött. Valkyrie dog helt klart av förstoppning därför obducerade vi inte henne.
Jag obducerade min hane men de hittade ingenting som synd var.
Rest in peace Valkyrie!
#24 Joo, våran hona är ca2år, och hanen kastrerade vi precis innan honan kom, då han var lite vinglig inne och jätte söt :D Det är ju bara nån % att dom dör under ingreppet, speciellt vid honor, då man måste "gå in" i honan…
#25 Jag har inte hört så mycket heller om cancer, så jag blev lite förskräckt när in syrra tog upp det, att vi kanske skulle kastrera henne.
#27 Jag bor i Norrbotten, Boden… Jag vet bara ett 'djursukhus' där jag varit två ggr med mina kaniner, då hanen kastrerades och då vi va inne och undersökte dom.

Okej, ring de och fråga om de steriliserar honor, alla gör inte det ;) fråga också om pris och liknande =)
Rest in peace Valkyrie!
Joo ska kanske göra det :D
TACK FÖR TIPSEN OSV ALLA <3

Okej det låter bra, ska bli kul att höra hur det gick =)
Rest in peace Valkyrie!
#32 Joo :D