Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 1157 ggr
Linnslins
0

träna att gå i sele

Hur kan jag bäst träna min dvärgvädur att gå i sele?

Jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga, och jag skulle verkligen vilja kunna gå ut med henne när det blir sommar.

Jag har testat att sätta på henne selen och kopplet några gånger, men hon får sån panik att jag tar in henne till buren ganska direkt. Hon får särskilt panik när kopplet kommer på och hon märker att något är efter henne.

Det spelar ingen roll om jag tar ett längre koppel så hon går fritt, eller om jag har kortare så det hålls ganska sträckt.

Hinner jag inte med henne när hon får panik så får hon ännu mer panik när kopplet blir helt sträckt och det tar stopp. =(

jag tycker ju synd om min lilla tös och jag vill inte att hon ska bli för stressad.

Alla tips? är absolut av värde =)

Fridaaaa
0

Testa att bara lägga på selen utan att spänna fast den, och låt henne lukta och se på den Likaså kopplet. Och beröm när hon inte får panik med t.ex någon godsak, klapp & kel :)

Har aldrig haft problem med att sela någon av alla kaniner jag har haft. Jag har alltid tagit det steg för steg.

Sätter du tillbaka henne i buren varje gång hon får panik så kanske hon får det bara för att då får hon ju komma "hem igen" i trygga buren.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Valkyrie
0

1. lägg selen i buren så får hon se och lukta på den.

2. du sätter på selen men bara halsremmen och ger henne belöning (ta på selen försiktigt och se till så att den inte är för hård, hellre lite lösare när du tränar.

3. sedan testar du att spänna fast båda remmarna. men ta inte ut henne ännu i sele, det är viktigt att du visar att den inte är farlig. Ge henne belöning när hon har på sig selen (måttligt)

4. sedan när hon är van och inte tycker den är farlig längre kan du ta ut henne ur buren och låt henne nosa runt lite och följ efter henne vart hon går.

5. vänj henne att bli buren i selen

detta är mina tips?, hoppas det går bra =)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Linnslins
0

Jag försöker just nu att få henne att vilja nosa på selen och testade att bara lägga på selen. Det gick jättebra tills hon villle skutta iväg, då blev hon skiträdd igen och sprang in i buren =(

Jag har alltid trott att hon haft dålig syn, men selen verkar hon se i alla fall =P

Linnslins
0

Jag kämpar just nu mot målet att få henne att inse att selen inte är farlig. Försöker att belöna henne varje gång hon väljer att gå fram till den. Ytterst måttligt! Men än så länge har det inte fått nån vidare effekt. Men det tar nog tid.

Valkyrie
0

Ha tålamod =)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Papaya
0

Jag tycker det låter som de andra gett bra tips?, så brukar jag också göra. :) De första gångerna som jag låter kaninen gå med kopplet på så fäster jag en hårsnodd mellan selen och kopplet, för att det inte ska bli ett så direkt stopp om jag inte hinner med eller om jag helt enkelt vill att kaninen ska stanna/sakta ned. När kaninen inte längre tycker att kopplet är jobbigt så tar jag bort snodden. :) Det har funkat väldigt bra på mina. ^^

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Linnslins
0

ja det är nog bara att ha tålamod =)

Det verkar dock som att själva selen inte är problemet, utan att hon blir förföljd och att det är något som rör sig.

Jag ska nog testa det där med hårsnodden när jag har kommit så pass långt, det lät jättesmart =D Särskilt eftersom stoppet är ett himlans problem.

Jag ska slå på ugnen och torka lite godsaker i helgen så jag har något att locka med utan att jag blir kladdig om händerna =)

Längtar efter att få ta ut henne i sommar =D

Linnslins
0

Det har gått jättebra nu ett tag att bara ha selen =O

och igår fick hon vara ute på balkongen, dock utan sele och koppel, så idag när det gick så bra med bara sele så tänkte jag göra ett försök med koppel också. Så jag har fixat selen så att ringen där man sätter fast kopplet sitter rätt och sen satte jag en hårsnodd mellan sele och koppel som jag fick tips? om och så gick vi ut på balkongen.

Den är ju inte så stor så jag tänkte att det måste ju vara ett bra ställe att börja på, men så skuttade hon in, och då fick hon sån där panik igen, hon sladdade på golvet och gjorde allt för att komma in i buren.

Jag behöver tips? på vad jag ska göra när hon får sån panik, hur ska jag agera för att det inte ska bli värre och för att hon inte ska fortsätta få panik i framtiden?

Nu har hon krypit in under sängen och sitter där och trycker, men hon kommer säkert fram snart =)

Ska jag belöna henne när hon kommer fram och är lugn, eller blir det som att jag förstärker själva grejen att hon vill gömma sig? :S

Majakanin
0

#8 vad skönt! Vår ena kanin fick också panik och blev liv rädd!!

Men sen fick hon gå  ut i selé tillsammans med sin syster och nu älskar hon att gå i selé!

Linnslins
0

Min sötnos har ju ingen syster eller kompis att gå ut med =(

Jag antar att jag får gå med henne små stunder på balkongen tills det går jättebra och sen får jag väl testa ute, typ skärma av lite, så hon inte kan sprätta iväg. Det är så synd om henne när hon får sån panik, hon blir helt slut efteråt, bara sitter i sin hölåda, min älskling..

Linnslins
0

Den sele jag använder nu är köpt på nån djuraffär en gång i tiden och jag tycker inte alls om den, den är så stel.
Det är en h-sele och remmen som sitter mellan den som går runt halsen och runt magen är jättestenhård och ser ut att vara limmad. Den ser helt enkelt hård och obekväm ut, och Lisen är liten och ganska benig..

Men hur vet jag vilken storlek jag ska beställa om jag beställer ny sele? Jag tänkte först small, men sen såg jag nånstans att dvärgvädurar har medium. Hur vet man?

Jag kan ju kolla på djuraffärer igen, men det känns som att alla affärer har samma utbud..

och varifrån ska jag beställa om jag bestämmer mig för det? =D