Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 2172 ggr
kaningodis
1

Filt i buren

Jag har en kanin som har halm som botten material men i mittten av buren där han sitter och sover så har han skjutit undan all halm så att plastbotten syns. Tyvärr så får han skav på haserna då det blir väldigt hårt underlag.

Jag har sett att flera har haft filtar i burarna och antar att det blir rätt mjuk och skönt. Men jag är lite fundersam över hur länge filten är hel, dvs innan den är sönder gnagd.

Någon som har en filt till sin kanin och funkar det, dvs blir den inte söndertuggad av kaninen?

Kastanjegårdens Kaniner

Linnslins
0

jag har också funderat på det där. Min kanin gör precis på samma sätt. Hon puttar undan sitt bottenpellets på de platser där hon oftast ligger. Jag antar att hon inte tycker det är bekvämt att ligga på pellets. Jag har tänkt precis som du, att hon kommer gnaga sönder filten om jag lägger dit nån, hon gillar ju att gnaga på tyger, speciellt mjukisbyxor och frottéhanddukar..

Finns det nån filt som kanske är bättre än nån annan?

spiritedaway
0

Jag har fleecefiltar till mina kaniner. Dom gnager inte överdrivet mycket så man kan ändå ha kvar filtarna ganska länge. Men gnager gör dom så hål blir det Tungan ute

Så man bör ju inte köpa dyraste och finaste filten man kan hitta.

Linnslins
0

Är det inte farligt för dem att få i sig filtbitar och sånt?

Fleecefiltar brukar ju finnas billigt lite överallt faktiskt, så det är det inga problem att få tag i om det skulle vara okej. Det kanske räcker att klippa en lagom bit, en hel filt i Lisens bur skulle ju se helknasigt ut =P

spiritedaway
0

Det som är så bra med fleece är att det aldrig blir trådar även om dom skulle råka få i sig lite grann.

Runt dom flesta fleecefiltar som går att köpa verkar det dock alltid vara en tråd runt kanten, den brukar jag ta bort.

Linnslins
0

Okej. Då ska jag nog slänga in en fleecebit när jag kommer hem. vet att jag har fått några stuvar av mamma för jag trodde Lisen skulle vilja ligga på dem utanför buren, men hon tuggade på dem så jag blev livrädd och tog bort dem =P

sabines
0

Jag har olika former av trasmattor i mina kaniners burar. Det har funkat perfekt, och eftersom dom går på låda, så behöver iaf inte jag byta särskilt ofta. Blir ibland lite "fransar" från mattorna, men det är bara att klippa bort! Vad jag har märkt så biter dom nästan ingenting på dessa!

Valkyrie
0

Jag skulle ha en matta i buren.

Förresten ska man absolut inte ha handukar eftersom det är mycket trådigt och kaninen skulle inte må bra att få i sig det ;)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Linnslins
0

Lisen brukar inte handdukar, men hon smyger sig upp på dem om de finns i närheten =P

Testa att lägga dig på en handduk och tugga lite på den så ska du känna vad gott det är ;)

TheMe
0

Jag har en frigående innekanin och hon går bara på mattor och gnager inte på dem alls. Just nu bor hon dock i Hage pga att hon är nyopererad.

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"