tävling där man vinner kanin
Vad tycker ni om sådana tävlingar?
tex om man har en fototävling och vinnaren får en valfri kaninunge?
I denna diskution är det viktigt att det inte riktias mot någon
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

själv tycker jag att det är helt vansinnigt, man vet då inte vart kaninen hamnar, väldigt oseriöst…
Rest in peace Valkyrie!
tycker det är sjukt att låtta ut levande varelser…
Är det enns lagligt?
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Jag tycker de är dumt att göra så de är levande varelser. De är som att lotta ut ens egna bäbis till en okänd mäniska bara för att man inte har plats för den.
Jag skulle alldrig gör så för all mina djur är mina bäbisar och jag tar dem så nära hjärtat.
#4 jo det iförsej, men har läst att man inte får det? gbg horse show kanske ha dispens eller något(A)
nä men endå sjukt:/
// Hanna

ja det är sjukt, globen horse show har ju lottat ut genom pollux…
Rest in peace Valkyrie!
Jag hålller med alla! HUr kan man lotta ut en varelse. Såg förut att man kunde va med och tävla i polux, så fick man en ponny om man van! Helt otroligt…
Dem har lottat ut hästar i MIn häst tiningen me då var de seriösare. Då fårga dem som va med ,om de hade råd tid kunskap och eller om inte hade dem kuniga runt omgring sig. och villken miljö hästen skulle visstas på.

ja men man kan ju alltid ljuga? :/
Rest in peace Valkyrie!
#9 Jo men pollux var jätteseriösa med utlottningen av en ponny och kollade verkligen upp all fakta och info om den vinnande personen innan de gav bort hästen.
Men att lotta ut en kanin till vem som helst tycker jag man kan göra, så länge man behåller sig rätten att neka att ge bort kaninen, ifall man inte tycker att vinnaren är lämplig som kaninägare. I och för sig kanske det är lite taskigt men det är ju för djurets bästa.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

aha :)
Nej det är verkligen sjukt…
Rest in peace Valkyrie!
Jag tycker att det är fel att lotta ut en levande varelse till vem som helst. Tänk om det är ett litet barn på kanske 7-8 år som vinner, och föräldrarna är helt okunniga om kaniner, hur ska det gå för den stackars kaninen då?"/
medarbetare på allergier.ifokus .

Ja eller hur :/
Rest in peace Valkyrie!
som #10 säger så lottar inte pollux bara ut hästen, utan dom kollar verkligen personen innan de väljer vem som får hästen. Jag tycker också att det är fel att lotta ut en kaninunge, men man skulle ju kunna göra det mer seriöst genom att be den skriva en rad om sig själv, att man utser en vinnare och inte lottar. För jag menar, hur vet ud att kaninen får de mycket bättre när du säljer bort den?

Ja pollux kanske var väldigt duktiga på att välja rätt, visste inte så mycket om tävlingen.
Men att lotta ut kaninunge är ju för mycket…
Rest in peace Valkyrie!
Det är väl inte lagligt att göra så med katter och hundar har jag för mig. Men kaniner vet jag inte. Men jag tycker inte att det borde vara lagligt.
Tycker det är fel att ett levande djur ska vara en vinst sådär.
#15: Tänker samma sak som dig.
Kan ju hända att hon frågar vinnaren, om hon har kunskap osv. om kaninen.
Såklart kan ju någon som köper en kaninunge hamna på helt fel ställe ;) Där det är mycket sämre.
Men somsagt bara en tanke.. :P
Med vänlig hälsning,
Jenny
Tror jag har sett samma tävling. De flesta av deltagarna är faktiskt kaninuppfödare själva.
Har fundering på att delta jag också, men jag har slarvat bort min kamera 
För övrigt är det väl inte värre egentligen att ge bort en kanin än att sälja den till en främmande människa.
Det är ju inte precis så att nån står på torget och delar ut kaninungar.

19# det har du säkert ( nämn ingen uppfödning)
Ja de som deltagit är uppfödare de också.
Vem som helst kan ju vara med och då kan hon inte säga nej till någon eftersom den har vunnit.
Jag tycker det är hemskt iaf…
Rest in peace Valkyrie!
Tycker inte det känns helt rätt att lotta ut ett djur.
Då vore det egentligen bättre att man lottar ut något till ett djur, ex foder, en bur, ett års medlemsskap i valfri klubb osv.

ja håller med ninni :)
Rest in peace Valkyrie!
Jag håller också med NinniH, jag tycker inte att det är okej, att lotta ut en levande varelse överhuvudtaget…
Det är inte okej för mig att lotta ut ett djur eftersom man vet ju inte vad den har för kanin kunskaper,kommer han/hon ta hand om den?
Tycker inte heller att det är en så bra idé att lotta ut en kanin. Men Ninnis förslag tyckte jag var väldigt bra.
Jag är ännu värrre!!
Jag har tyvärr deltagit i en sådan tävling….
Men vill numera ABSOLUT inte vinna!!!
Har lärt mig den hårda vägen den senaste tiden…
Ja min kompis Maja Jonson vann en pollux häst för några år sen!
Och fick ta emot honom på globen! Min-san hette han. Världens sötaste ponny.. Och då jag känner henne vet jag hur mycket dom kollar upp, dom ringer till ridlärare föräldrar och en massa innan dom ens berättar för vinnaren. Sen följer dom vinnaren och hästen genom ett år.
Sen går det på hästar en vinnar summa på olika priser. Polluxhästarna brukar ligga mellan 15-30 000. Så att lotta ut hästar är inte så oseriöst egentligen. Det är bara att man oftast inte får höra "dom bra delarna" om vi säger så. Nej jag är inte emot sånna "häst lotterier" då jag tycker det sker seriöst.
Kanin som pris tycker jag därimot absolut inte då kaniner inte är " så mycket värda " för mänskligheten tyvärr. Så där kollas det inte upp hem innan och tas ingen vinst summa. Och dom vet absolut inte vad som händer med kaninen efter. Jag tycker sånt är oseriöst och är helt emot det. Men skulle de ske seriöst som hästar så skulle ja inte vara emot det!
På bild Ängaskogs Min-san när jag rider honom. Alltså Polluxhästen som blev utlottad!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

26# är du kristina från blåbärets kaniner? såg din bild nämligen. Hemskt med den tävlingen :/
Rest in peace Valkyrie!

27#vilken skönhet, ja det är bra att de kollar upp mycket :)
Rest in peace Valkyrie!
#27 haha jag var med i uttlåtningen om min-san:P
Lite skilnad på Pollux och om jag(som privatperson) skulle låtta ut ett djur:P
// Hanna

håller med pigelina, det är inte riktigt samma sak om man som privatperson lottar ut.
Vad skulle ni tycka om någon uppfödare lottade ut en häst till den som hade finaste bilden? helt knäppt.
Men pollux vet ju vad de ger hästen f´ör hem och så :)
Rest in peace Valkyrie!
#30 #31
Jo ja vet :)
Men svarade bara på det ni skrivit åvan att det var "helt otroligt" att dom lottade ut hästar :)
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Aha, men då visste man nog inte hur det gick till igentligen, men jag tänker nog mest på privatpersoner som har tävlingar =)
Rest in peace Valkyrie!
Polux kanske är seriösa, men tycker ändå att det känns fel på nå sätt…det finns ju andra tävlingar där man kan vinna hästar, men då kollar dom inte upp det så nogrannt
Jag tycker det är oetiskt. Det kan ju vara vem som helst som vinner! 
Vet att Härlig hund (en tidning) lottade ut en valp, men det var väldigt noga och kollade upp ev. vinnare först innan dem valde vinnaren :) Men jag tycker att inte man ska lotta ut levande varelser.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Självklart ska levande varelser inte vara pristroféer!! Men det är ju egentligen ingen skillnad på att vinna kaninungen genom lotteriet eller att köpa den på djuraffär, de kollar ju inte heller upp något. Och alla uppfödare kollar faktiskt inte heller upp var kaninerna hamnar.. Och ja, det är helt tillåtet (dock mycket oetiskt).

37# jag tycker djuraffärerna borde skärpa till sig ang deras djur, de säljer de som om de vore leksaker…
Rest in peace Valkyrie!
Vart har ni vart med om att man vinner en kanin genom ex. fototävling?:S
Nätet eller på riktigt?

Finns en uppfödare som har det på sin hemsida, men man ska inte säga det öppet inför alla så om ni vill veta vem så kan ni pm:a ;)
Rest in peace Valkyrie!