Alla dessa hemska annonser...
Då jag själv försöker hitta nya kärleksfulla hem till mina två 12 v. killar är jag mycket ute på nätet och kollar och läser annonser.
Idag hittade jag en fruktansvärd annons med fem kaniner i en liten bur som såg ut att vara samma mått som min Nino hittades i. Den buren har ett mått på 45x35. Det såg hemskt ut. Kaninerna satt på bara tidningspapper, inget spån, inget hö! Ungarna såg inte fina ut i pälsen. I alla fall så verkade det bara finnas en unge kvar till salu. Men jag tänker på de stackars föräldrarna som kanske måste bo kvar.
Blir så ledsen och upprörd när jag läser här på KIF, blocket m.m där kaniner far illa.
Hade jag bott i hus så hade jag startat ett hem för utsatta kaniner. Finns alldeles för lite sådana. Och jag beundrar de människor som sysslar med omplacering och tar hand om djur akut. All heder till dem.
Har försökt att hjälpa till i liten skala då jag tog hand om vår lille Nino då han hittades ute i en liten bur i vintras.
Ville bara skriva av mig lite..
(Nino på bilden)

Ush jag känner pecis som dig. Har en liten hittekanin hemma som någon hade kastat ut. Kikar också en del på bl a Blocket och blir så ledsen över alla stackars kaniner som folk tröttnat på och uppenbarligen inte tar god hand om.
Tog själv emot akuta omplaceringskaniner hemma för några år sedan. Tog in en i taget och fick den tam, rumsren och i bra vikt osv innan jag hittade nytt bra hem. Men jag slutade till slut pga att folk kom hit med sjuka kaniner. (Har inte körkort själv så vilkoret var att kaninen fick skjuts till mig).
Ska man pyssla med omplacering ska man ha gott om plats, tid och ekonomin som krävs. Sedan behöver man ju ha tillstånd också om man tänkt göra det regelbundet…
Om jag i framtiden skulle ha plats så skulle jag även gärna vilja kastrera alla kaniner och bonda dem med en kompis före omplacering. Förutsatt att kaninen är fullt frisk och klarar av narkos samt trivs med kompis.
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

usch det är så hemskt att se sådana annaonser, bara att hålla tummarna för att de hamnar hos någon bättre :/ tyvärr
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

#1 Ja, det är nog lätt att bli utnyttjad när man har ett hjärta som är svagt för små oskyldiga djur.
Du verkar ha gjort ett bra jobb med de kaniner du har nu och de som du tagit hand om tidigare. (Lilla Fluff är ju för söt hoppas hon kryar på sig efter operationen) 
Håller med dig vad det gäller kastrering också. Det behövs inte fler djur som ingen vill ha. Finns redan alldeles för många oönskade kaniner och andra djur med för den delen.
Jag skäms lite när jag tänker på mina egna "oönskade ungar" men när jag tog hand om Nino så råkade det hända en olycka här hemma. Jag föll och slet av ett ledband i handen när jag jagade mamma Märta och medans jag låg på golvet och skrek måste kaninerna passat på att ha "kul". De skrattade gott åt min historia på sjukhuset. Det hela slutade med operation av handen, gips i 6 veckor och sex små kaninungar i julklapp. 

#3 Misstag kan hända även den bäste.
Jag är faktiskt väldigt glad att jag bestämde mig för att kastrera min hittekaninhona Fluff. Dels för att det uppdagades att hon hade en väldigt infekterad livmoder men också för att jag nu kan rekommendera andra att kastrera även sina kaninhonor. Min honas operation blev ju mycket större än en vanlig kastrering och hon mår ändå bra så här två dagar efteråt.
Har tidigare kastrerat tre kaninhanar och det har också gått jättebra. Tyvär så är det ju inte så vanligt att man kastrerar sina sälskapskaniner och särskilt inte honor… Känns extra bra när man har egen erfarenhet istället för att bara tala utifrån vad man läst sig till så att säga.
Hoppas du hittar fina och livslånga hem även till dina sista kaninungar!
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"