Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 1591 ggr
TheMe
0

Hjälp fyra dvärgvädurar

Jag blir så ledsen när folk tar till avlivningshot på fullt friska kaniner för att bli av med dem. Nu hittade jag en annons som finns i Uppsala där fyra kaninhonor kommer avlivas om ingen köper dem. (Nu vet jag inte om aggressivitet eller liknande kan ligga bakom, men inget som framkommer av annonsen).

Det är ett lågt sätt att flytta över ansvaret på någon annan, men på samma gång tycker jag att det är så fel att det ska gå ut över kaninerna. Det är alltså INTE jag som hotar med avlivning.

Men finns det möjligtvis någon som skulle kunna ta emot de här damerna i alla fall tills vidare? Hade jag den minsta möjlighet och plats hade jag gjort det själv.

Enligt annonsen är de två och fyra år gamla och de ser ut att vara dvärgvädurar -viltgul, madagaskar, svart och viltgrå. Ser ut som att de bor på en balkong nu, dvs ute.

Ni hittar annonsen genom att söka bortskänkes under Gnagare & Kaniner, Uppsala.

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Emelie
0

Är det på blocket?

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

TheMe
0

#1 Japp, önskar att Blocket kunde ändra sina annonsregler. Hundar ska vara registerade hos JBJ och katter ska vara över 12 veckor, men i övrigt verkar de inte bry sig om vad som skrivs i djurannonserna.

[Laauraa]
0

Hemskt Gråter

Står att dom är snälla och tama och att dom aldrig har varit sjuka iallafall..Någon som har möjlighet att ta hand om dem??

TheMe
0

#3 Jag länkade inte och det var medvetet eftersom man inte får göra det enligt skrivreglerna. Därav beskrivningen ovan så att den som kan tänka sig hjälpa till hittar annonsen själv.

[Laauraa]
0

aha, har inte sett att det stått om de någonstans men jaja, om den inte kan vara kvar så kan ju någon Medarbetare ta bort den, men tror själv att det är lättare att trycka direkt på länken, än att behöva leta upp annonsen själv ;).

Emelie
0

#5 Det är ett brott mot PUL (personuppgiftslagen), så du bör nog ta bort länken eftersom Medarbetare annars gör det.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

TheMe
0

#5 Det har med PUL att göra. Eftersom man via annonsen (där det dessutom finns telefonnummer) kan ta reda på precis vilken personen i fråga är så kan detta räknas som förtal. Ungefär så.

Men oavsett så hoppas jag att det dyker upp fina hem till dessa!

[Laauraa]
0

#6,7 Oj, men tack, då vet jag det nu:) Tog bort länken..

Emelie
0

#8 Vad bra! :) Det är inte lätt att veta någonting man inte fått höra innan.

spiritedaway
0

Så hemskt :/ Jag förstår verkligen inte hur man kan göra så.

I vissa fall kan jag tänka mig att det bara är tomma hot. Men om man fungerar som jag skulle man ändå vilja hjälpa dom. Tycker inte kaniner ska behöva somna in när dom är snälla och friska och kan leva i många år till.

Hoppas nån kan hjälpa kaninerna.

TheMe
0

#10 Nej precis, det är ett extremt lågt sätt att "bli av med" sina kaniner men samtidigt så är det svårt att bara klicka förbi och tänka att det är dålig stil. Kaninerna är ju de som far illa…

Har själv övervägt och även blivit tvingad att avliva, men då pga kaninernas betéende och hälsa. (Hittekaninhona Fluff pga tidigare betéendeproblem och frassen Texas RIP pga obotlig sjukdom).

Men att avliva pga ens eget bristande intresse eller liknande är fel.

Zvintos
0

Ett tips? är att skriva inne på djurhem.ifokus om du inte redan gjort det. =)
Kanske någon därinne kan hjälpa till och ev ha kaninerna tills dem kan flytta till ett nytt hem.

TheMe
0

#12 Det är som sagt inte mina kaniner och jag känner inte personen som vill bli av med dem. Vill någon annan sprida detta vidare är det dock uppskattat, så länge kanintöserna får ett fint hem.

spiritedaway
0

Otrevlig var han också! Jag skrev och frågade varför det var akut eftersom det inte framgick av annonsen.

Fick först ett vanligt mail "för vi får inte ha dom här där vi bor nu,
japp dom bor ute i den buren som är på bilderna"

Sen fick jag detta :
hej !

varför det är akut angår dej inte det minsta,
anledningen är att dem ska bort och läget är som sagt akut.
om du ska ha dem , ser jag helst att du hämtar dem i morn kväll.
vad menar du med somna pga människor?
förstår inte riktigt"

Jag tycker faktiskt man får räkna med den frågan när man skriver att det är akut och när man faktiskt har ett avlivningshot i annonsen.

Det är alltså ingen särskilt vettig anledning varför dom ska avlivas. Om dom har bytt bostad borde dom kanske ha kollat upp det innan!.

Valkyrie
0

herregud…

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

TheMe
0

#14 Fy. Verkar ju inte som att han bryr sig ett dugg om kaninerna! Han vet alltså inget om dig och är bara otrevlig samtidigt som han vill att du ska hämta dem direkt utan vidare information.

Blir så arg!

Nu såg det ut som att de har kaninerna ute på balkongen, vilket jag också har men inte får egentligen pga av att man inte får mata djur utomhus där vi bor.

Men oavsett så avlivar man inte sina djur av den anledningen, han får väl ta in dem i lägenheten tills ett bra hem dyker upp. Tror han att någon ska komma och hämta fyra kaniner utan bur bara så där? (Buren i annonsen skulle jag aldrig betala så mycket för, såg inget vidare ut).

spiritedaway
0

#16 Nej tyvärr verkar det så. Han verkar kunna släppa iväg dom på en gång till vem som helst.

Jo nog förstår jag att man kanske inte får ha dom på balkongen. Men då kan man ju försöka flytta in dom.

Nej jag skulle heller inte ta den buren. Den såg väldigt liten ut.

Hoppas nån kan hämta kaninerna :/

TheMe
0

#17 Sedan beror det ju på hur man har det på balkongen, såg inte frächt ut.

Ush, jag bor ju i samma stad och skulle gärna åka och hämta dem om jag bara hade plats men med två "olagliga" balkongkaniner och en inne så är det fullt. Plus att vi ska flytta inom kort.

Verkar som att de tyckt att det var kul en gång i tiden i alla fall med tanke på att de skaffat ungar på sin hona. Önskar att folk kunde tänka efter före de skaffar kaninungar.

Finns det ingen djurvän som har plats och tid för dessa?

Emelie
0

Herregud vilka människor det finns! Jag blir så arg när folk som skaffar djur inte sen kan ta det ansvaret som det innebär att ha djur.

Och vad tjänar det till att vara otrevlig!? Då blir man ju aldrig av med djuren. Kanske borde någon visa honom denna tråd så han inser allvaret i det han håller på med ..

spiritedaway
0

#18 Mm precis.

Förstår att du inte kan ta in fler kaniner just nu.

Mm. Men förstår inte hur man ens kan tänka tanken att ta död på alla sina kaniner sådär :/

TheMe
0

#20 Det är ju inte gratis att avliva fyra kaniner hos vetten heller, så frågan är om det görs på ett "humant" sätt… Om nu hotet fullföljs.

TheMe
0

Nej fy, nu säljer han bara buren. Får verkligen hoppas att kaninerna fått hem nu. Men det är väl inte det troligaste.

Skulle du kunna maila och höra med honom #20? Du kanske kan dra en vit lögn och säga att du har en vän som kanske kan ta emot dem eller något… Ush ush ush!

Zvintos
0

Hör med någon av dem två som är med i listan över akuthem inne på djurhem.
Finns 2 stycken i Uppsala som kan ta emot kaniner.
Någon av dessa kan förhoppningsvis ta dem stackars kaninerna.

spiritedaway
0

#21 Man får väl hoppas.

gickan87
0

#22 jag mailade dem idag, såg också annonsen för någon dag sedan om kaninerna och nu bara buren. Så frågade om de hade hittat nytt/nya hem till kaninerna men fick till svar att "vi har bara buren kvar"

Vi får hoppas på det bästa :(

MVH Erika :)

TheMe
0

#25 Jo, precis. Denna kan väl låsas nu då och så får vi hoppas att kaninerna i annonsen har det bra nu.

Zvintos
0

Då låser jag tråden.

Inlägget är låst för nya kommentarer