Spritter och "hoppar snett`"...normalt?
Vår ena kanin har börjar med lite underligt beteende…
Hon liksom spritter till och hoppar ett jätteskutt - snett framåt..
Sen skuttar hon omkring som en tok……även in och ut ur buren.
Så här hon inte gjort innan ,den andra gör inte så.
Normalt beteende ?

Låter som helt vanliga underbara glädjeskutt :)
Hon är helt enkelt glad och nöjd och det är helt normalt :)
Precis som Anna säger är det ett fullt normalt beteende. ^^
Säger som Anna och Ninni, min hona brukar också göra så när hon är riktigt nöjd. Bifogar en bild.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Gud vad skönt att höra !
Jag började nästan tro att det var ngt fel på henne ..
Vi har bara haft dem i några veckor och har aldrig haft kanin förut.
Tokskutten är väldigt go o tam medans den andra kaninen är ganska rädd.
Hur lång tid brukar det ta för en kanin at bli tam ?
Vi hanterar henne dagligen men tyvärr är jag då samtidigt tvungen att kamma hennes päls eftersom hon är teddy pälsad.
Det fastnar en hel massa skräp i pälsen och hon verkar tova lätt- så det är nog inte såå skönt att bli kammad.
Känns så taskigt att behöva greja med pälsen- önskar att hon var korthårig….
#4: Hur lång tid det tar är väldigt individuellt.
Vissa blir tama på en gång, andra tar lite längre tid.
Sen finns det även vissa som inte blir helt fullt tama.
Har du bara haft kaninen i några veckor är det inte så konstigt att den är rädd av sig. Ha tålamod!
Lite tips? är att undvika hastiga rörelser och höga ljud när du umgås med kaninerna. Tänk också på att umgås med ninen även när du inte måste greja med pälsen, så att hon inte börjar sätta likhetstecken mellan dig och att bli kammad, om hon nu tycker det är lite obehagligt. Bäst är egentligen att sätta sig i kaninens Hage eller i ett rum där den får springa lös och sysselsätta sig med något, läsa en bok eller vad som helst. Då kan kaninen undersöka dig i lugn och ro och komma fram och hälsa när den känner sig redo. Och sitt helst på golvet så att kaninen kommer åt att hälsa ;)
Har för mig att någon här på kif har ett träningsprogram för rädda och skygga kaniner, kanske kan vara något.