Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 757 ggr
spiritedaway
0

Rumsren igen när hon bor själv

Jag särade på mina kaniner för någon dag sedan. Det funkar inte så bra när hon brunstar. Hon skvätter kiss och rider på hanen. Han blir deprimerad, hon är säkert stressad. Det var lite kort om det.

Hon har inte varit helt rumsren sen hon var ca 6 månader.
Men nu helt plötsligt har det enbart hamnat lite bajs utanför lådan. Annars har hon använt lådan hela tiden.

Så jag kan anta att "problemen" har att göra med att hon är fertil. Det låter väl logiskt, eller?

Jag ska ha dom i olika rum och se om hon slutar skvätta också. Samtidigt som jag antagligen ska kolla upp lite om kastrering. Men hände en sak ekonomiskt i veckan, men kastrering ska i såna fall göras så fort som möjligt.

Och förhoppningsvis kan dom bo ihop igen efter det utan att hon slutar vara rumsren igen och skvätter kiss osv.

Jag blev bara så förvånad att hon helt plötsligt verkar bry sig om toalådan igen Tungan ute

[BonnieL]
0

Kul att hon blev rumsren! ^^

spiritedaway
0

Ja jag hoppas hon bara inte har nån tillfällig sinnesförvirring ;P

spiritedaway
0

Det håller i sig! Bara lite bajs utanför! Tungan ute

TheMe
0

Tycker också att det låter som att rumsrenheten hör ihop med att hon är fertil. Förmodligen känner hon att hon måste visa att hon bestämmer i reviret tillsammans med hanen och visar detta genom att dominera honom fysiskt samt lämna efter sig pluppar och kiss.

Härligt att hon är rumsren nu i alla fall och hoppas de fungerar bättre ihop efter att hon har blivit kastrerad!

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

spiritedaway
0

Jag blev ändå chockerad. Att hon skvätte kiss kopplade jag ihop med att hon var fertil, men tänkte aldrig att rumsrenheten hade med det att göra också.
Hon slutade vara rumsren när hon kom in i tonåren, och Gizmo fanns ju hemma hos oss då, så tänkte bara att hon helt enkelt slutade vara rumsren.

Ska spara ihop pengar och fixa det där nu. Det är värt det. Hon måste ju ha känt sig otroligt stressad.

TheMe
0

Tycker det låter bra att spara till kastrering. Här blir det en fattig månad för min del efter Fluffens stora operation och köp av en massa nya tillbehör och storpack mat till kaninerna, katten och hunden, men klart värt det.

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

spiritedaway
0

Kan tänka mig det. :)