Vad ska jag göra??
Min honas avföring var ganska rinnig imorse och jag torkade henne lite snabbt innan jag gick till skolan. Jag tog också bort pelletsen då. När jag kom hem verkade det som hon hade tvättat sig själv ganska bra och jag så mer fastare kulor i buren då. Lite senare var hon mer kladdig..hon verkar ganska slö också. Måste också säga att hon kom igår den 7/3. Tror ni att det är av flytten hon är såhär eller mår hon dåligt kanske? Ska hon få pellets?
Börjar bli lite nervös.. :(
//Ellen

Kan vara flytten som gör att hon får diarré. Har hon fått annan sort pellets? Vissa kaniner är så känsliga så man måste ha en mild övergång så möjligt till annan sort.
Se till att hon får vätska i sig! Gärna någon speciell blandning med fruktsocker, med tanke på att hon är slö. Kan kolla upp vad det är för blandning. Vatten kan du ge henne med en spruta utan kanyl (nålen). Hövatten är också väldigt bra att ge.
Ring till veterinären och fråga om vad de tycker vad du ska göra.
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Ge bara hö och vatten ett tag så ska du se att magen stabiliserar sig. Grönsaker innehåller vatten som kan ge lösare avföring. Ge ingen pellets heller tills du märker skillnad, den kan också vara boven. Du kanske får byta pellets också, alla kaniner tål olika sorter olika bra.
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV

Jaha, läste inte ordentligt, såg nu att hon nyss flyttat. Det ger ofta upphov till dålig mage pga miljöombytet. Säger som Ida, se till att hon dricker ordentligt. Magen måste hållas igång. På apoteket finns "plastsprutor" utan nål som du kan mata med ifall hon slutar äta.
/Sanna

Hittade det!
Saxat ifrån Rönngårdens Kaninuppfödning:
När djuren har diarré har de behov av stora vätskemängder. Sjuka djur ska alltid ha tillgång till friskt vatten tillsatt med ca 5 g koksalt per liter vatten eller så kan man använda elektrolytblandningar, som förutom koksalt innehåller druvsocker och mjölsyrabakterier.

#4 Men socker jäser i kanintarmar och kan främja bakterietillväxten har jag läst i diskussioner på Kanin-net gällande diarrée…Så man ska nog vara försiktig med att ge socker iaf.
De bästa kaninveterinärerna är Roslagstull, jag skulle ringa dem och rådfråga 
/Sanna

#5 Jag har hört att kultingar blir jätte dåliga i magen om man ger dem vanligt socker. Så det är bättre att ge dem fruktsocker
Med tanke på att kaninen är slö, så behöver den energi, å energi får den ifrån sockret
Fast det är väldigt viktigt med salten, för den blir ju av med saltet när den kissar bajset!
Tänk på att vattnet ska vara ljummet när du ger det till kaninen. För djur blir lite frusna när de har diarré 
Jag hade ringt veterinär nu, det kostar inte att rådfråga.
.De är ingen fara med deare. Jag har haft 5 kaniner i mitt liv.Oftast hade de fott deare av flytten eller av över gång till annan mat. Eller inget av de. Men jag fortsate ge de mat som vanligt och så hade allt blivigt bra.

#9 Men man bör ändå ta det säkra före det osäkra när det gäller djur, speciellt kaniner som har väldigt känsligt mag-och tarmsystem. Jag har förlorat en kanin på grund av problem med magen, och vill inte vara med om det igen till exempel. Så det är ju bra att det har gått bra för dina kaniner, men man bör ändå rådfråga veterinär och försöka reda ut problemet om det inte blir bättre på en gång.
/Sanna

#9 Diarré kan vara livshotande om man inte gör något åt det!

Mamma ska köpa en spruta så att vi vet att hon får i sig vatten, fruktsocker också.
//Ellen

#12 Man får dem gratis på apoteket om man säger att det är till ens husdjur som mår dåligt :) Men dom kostar bara typ 10 kr styck annars ändå.
/Sanna
#9: Då är det inte äkta diarré dina haft.
Äkta diarré så är avföringen rinnande, och då är det verkligen akut!
Lös avföring är däremot inte lika akut och brukar ofta fixa till sig med hjälp av att ge enbart vatten och hö.

Håller med 14#
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
#16: Det kan inte ha varit en kunnig vet.

Bagarmossen är verkligen ingen att rekommendera, de tog 1200 för undersökning när de sa att de ändå inte kunde något :S (om det är det du menar) Så dit åkte vi ej.
Rest in peace Valkyrie!
#20: Härligt! ^^

20#kul att höra, hoppas det fortsätter bra =)
Rest in peace Valkyrie!

#20 Japp :P
#21 Det hoppas jag med, såklart :)
//Ellen