Trevligare av mindre yta?
Jag har haft problem med beteendet på min harkorsning som kanske några av er vet. Hon har då varit frigående på en stor del av lägenheten men igår så bestämde jag och min pojkvän att det fick vara nog med oprovocerade utfall så vi stängde in henne (usch, så hemskt det låter) i en 120x60x60 bur och nu helt plötsligt så kan jag KLAPPA henne I BUREN utan att hon rör sig. Man ser på henne att hon njuter av att bli kliad och verkar glad. Kan det bero på att hon är skendräktig? (har ryckt en massa päls) som hon blivit snällare (det brukar väl vara tvärt om eller ingen förändring?) eller vad tror ni? Kan det vara så att hon känner att hon har mindre utrymme att vakta och nu blivit lugnare?
Jag hade en hona som, innan hon fick en kull så gjorde hon utfall och var rädd, efterkullen blev hon uuurmysig.

Jag tror att hon kanske har blivit stressad av den stora ytan, kaniner är oftast tryggare på små, icke öppna ytor. Och i hennes bur känner hon väl sig trygg och kan slappna av tillräckligt för att fokusera på att få lite ompysslande av er :)
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV
#1 Hon är två år och har ej haft någon kull tidigare vad jag vet så jag skulle inte våga ta en kull på henne. fast.. hennes skendräktighet kan ju ha haft samma effekt.
#2 Precis så jag tänkte också, vet att det är så för hundar i alla fall.

#3 Tror att skendräktigheten snarare bygger på stressen, då hon söker en säker och lugn plats för "kullen" att födas på. Vilket då är i buren troligtvis och där kan hon vara lugnare liksom :)
/Sanna
Jag börjar bli lite orolig när jag räknar nu.. Vi har haft henne i precis en månad snart. Men hon har ju inte träffat Algot öht, bara genom galler och då kan de väl ändå inte ha parat sig? :S

#5 Om honan är brunstig så kan hon ju "underlätta" för hanen så han kommer till lättare, men det beror ju lite på omständigheterna också…Var det kompostgaller eller burgaller t.ex?
/Sanna
#6 Hon var ju brunstig när hon kom hit, men jag och min pojkvän kan inte minnas att vi någonsin lämnat dem ensamma med bara kompostgaller emellan.. Burgaller däremot. Men det är ju verkligen jättehög kant på den buren.
#7: Jag har hört om kaniner som blivit dräktiga genom galler, vet inte vilken sort dock.
#8 Får hoppas på att hon bara är skendräktig?.

Jag har motsatt erfarenhet, dvs att alla kaniner mår bättre av större yta än att bli instängda i bur. Kan ni inte bygga en kompostgallerhage till henne i alla fall så hon slipper sitta på så smått utrymme som 120'60 cm?
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Ska du ha kvar henne ändå?
#3 Du skrev "Kan det bero på att hon är skendräktig? (har ryckt en massa päls) som hon blivit snällare (det brukar väl vara tvärt om eller ingen förändring?) eller vad tror ni? "
Det var de jag tänkte på. Min hona blev snällare under dräktigheten & efter, så att din skulle lugna ner sig skulle ju inte vara helt omöjligt.
#10 Hon är ju väldigt lite i den buren, hon är oftast ute och skuttar. Dessutom tror jag inte att jag skall ha kvar henne för hon har börjat morra igen. (dock inte lika illa som när hon hade 35kvm att röra sig på).
#11 Nej, jag tror inte det.
#12 Aha, okej. 

#13 Ush jobbigt när det inte fungerar. Vad ska ni göra med henne då?
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"
#14 Hon får åka tillbaka till förra ägaren. De har hotat med avlivning men det går verkligen inte att ha henne här. Hon mår ju inte heller bra av att hela tiden vara stressad och arg.