HJÄLP, Algots öga är JÄTTEÄCKLIGT!
Ja, rubriken säger väl det mesta? Algots öga är som rött (under ögonlocket, inte själva ögat) och han kan inte öppna det helt, det rinner som… Klet ur det och ser alldeles försckräckligt ut!
Vad kan JAG göra till veterinären öppnar?

Tvätta med kokat vatten med en nypa salt eller kamomillte, finns även receptfri ögonsalva.
#1 TacktacktacktacK! Kan man koka det i vattenkokare och blanda i lite salt eller måste man göra det på platta?
Hur mycket vatten skall man ha?

Koka i vattenkokare funkar bra, vet inte riktigt men det ska inte vara mycket salt, har läst på nån tråd här mängden men det var ett tag sen.
Han verkar vara relativt pigg ändå, med tanke på att han precis hoppade över staketet på sitt hägn (70cm!) för att försöka para sig med Ariel som sitter i en bur utanför, knäppis. Vem skulle vilja para sig med någon som ser ut som Cujo?

Jo, det är nog ingen fara med honom, det är sånt som händer då och då med både kaniner och marsvin, dom kan ha fått nåt skräp i ögat av ex. hö, men det brukar gå över. Hade en marsvinsunge i höstas som hade sår på hornhinnan, (ögat var alldeles gråvitt) men det läkte så fint på några dagar.
Nu har jag fått tid hos Stefan Rösäter 17.00
Sjukt öga:

Friskt öga:

Ojdå, såg inge kul ut, men det löser sig nog, vi brukar också gå till honom, kastrerade kissen där förra veckan, billig är han också.
#8 Ja, jag tycker att han verkar bra också. Hans mobilnummer fungerade inte och 0920-nummret skickade mig bara vidare till mobilen så jag ringde till hans hemnumer och pratade med hans fru (förklarade såklart att de andra numren inte fungerade) och hon sa att jag kunde komma 17.00. Snällt.

Kanske ögoninflammation?
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
Lycka till <3
Hur gick det?
#12 Ringde Rösäter igen då jag bara hade pratat med hans fru tidigare. Han sa att han ej hade tid 17.00 som hon hade sagt så jag får åka dit imorgon. Men jag har fått ögondroppar, sköljt med kamomillte och vatten. Nu ser det faktiskt MYCKET bättre ut, var troligen bara skräp i ögat.