Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 1082 ggr
[aammE]
0

Vad kan det bli tror ni?

Jag skall troligtvis para Algot med Ariel nu i vår och efter som att jag är lite halvkass på genetik så frågar jag er:

**Vad tror ni att det blir för färger? (förutom wiener)
**

Hanen (Algot, vit blåögd):

Så här skriver hans uppfödare om hans anlag:
"pappan har vit blåögd så långt man kan se, men eftersom jag har parat honom med två honor, och bara fått svart och viltgrått, förutom då dom vita blåögda, så vet jag ganska säkert att pappan är viltgrå bakom det vita. Genkod Freddie:

AA BB CC DD Gg xx

Mamman nelly är ju gul/svart viltjapan wienertecknad och bär även på ett zobelanlag (kan även vara ryss eller albino i stället) hon har även ett blåanlag. Genkoden för Nelly såvitt jag vet är :

Aam (kan även vara an el. a) bjb CC Dd Mm Xx

Algot är ju svart eller viltgrå bakom det vita, men han bär även på antingen ett japan eller ett gulanlag, kan även bära på ett blåanlag och kan bära på zobel, ryss eller albino."

Honan (ljus zobel blå):

Far: viltblå wieneer
Mor: Blå/gul japantecknad

farfar: Blå wiener
farmor: creme wiener

Morfar: Havanna wiener
Mormor: Blå wiener

Linnet
0

Är inte honan wienertecknad så kan det inte bli vit blåögd.

Blå eller viltblå kan du få om Algot bär på blåanlag och ev. viltanlag (stor sannorlikhet att han gör det eftersom både pappan och mamman har viltanlag).

Madagaskar kan du få eller blå/gul eller svart/gul japan.

Creme finns ingen färg som heter, vet inte vad farmor kan vara för färg.

Funderar också hur honan kan vara zobel blå om det inte finns zobel bakåt, men det kan ju vara dolda anlag så klart.

[aammE]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Nej, juste!

Tänkte på det också när jag läste härstamningsbeviset, antog att det är typ "slang" för någon gul färg.

Hon är definitivt zobel blå.

Linnet
0

Jo, det ser hon ju ut att vara.

Kanske viltgul wiener då på farmor, eftersom pappan var viltblå, så måste han ju ha fått viltanlaget från mamman.

Linnet
0

Svart eller viltgrått får du ju definitivt, från Algot, glömde det.

pigelina
0

wienertecknat svart och viltgråt kan du ju få men även vit blåögd, honan bär på det och hanen är det

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Zvintos
0

#5: Fast det är ju inte säkert honan bär på det.
Kollar man stammen kan hon lika gärna vara utan anlaget. =)

pigelina
0

#6 jo men det kan komma:P

// Hanna

Zvintos
0

#7: Om hon bär på wiener, så ja då kan det komma vit blåögt.
Men på ditt inlägg lät det som att hon definitivt bär på det.
Och det är ju inte säkert om man kollar rent stammässigt. Tungan ute

pigelina
0

#8 wienertecknat svart och viltgråt kan du ju få men även vit blåögd, honan bär på det och hanen är det

inte säkert hon får viltgrå och svart häller:P hon aksnke bara får ena färgen eller något annat dålt?

// Hanna

Zvintos
0

#9: Det var inte just "kan" jag reagerade på, utan "honan bär på det".
Då tolkade jag det som att du menade att honan bär på vit blåögt.

Men då menar vi egentligen samma sak. ^^

pigelina
0

jaha men honan kanske bär på det(a) glömde ett ord:P så kan det bli ibland, brukar glömma ord och blanda ihop dom(a)

// Hanna

Linnet
0

#9 Det går ju inte att säga vilka färger det blir utan vilka som är möjliga.

Eftersom jag fött upp hanen, så vet jag att han är svart eller viltgrå bakom det vita och att han har antingen ett japananlag eller ett gulanlag, ev. ett blåanlag (hans mamma bär på det) och att han även kan ha ett zobelanlag.

Honan kan ju vara zobelsiames blå också.

Färger som det säkert kan bli:

Svart, viltgrå, madagaskar

Färger som det kanske kan bli:

Viltgrå, viltblå, viltgul, gul/svart japan, gul/blå japan, blå, zobelsiames blå, blå zobel, viltzobel blå, viltsiames blå, även brun zobel, brunzobelsiames, vilt osv. det är dom färger jag kommer på.

Wienertecknat kan det ju så klart bli och om honan är wienerbärare så kan det bli vit blåögd.

Hon kan ju mycket väl bära på wieneranlaget, det är inte alltid det syns, fick massor med wienerbärare förra sommaren, som det inte syntes alls på.

[aammE]
0

#12 Tack så mycket! Men…När du nämnde att det var konstigt att hon var zobel så började jag kolla noga i hennes ögon och då såg jag ingen sådan rubinglans i ögonen. Hur tydligt ska det synas? Testade i olika ljus.. Algots ögon kan ju se lite röda ut i vissa ljus, är det så det skall se ut?

Linnet
0

#13 Det brukar synas ganska tydligt, men jag har också haft såna där jag inte sett nån zobelglans. Men en del påstår att det bara är blå zobel och zobelsiames som har det, men inte brun, fast då jag kollade med en expert (Birgit vad hon nu heter, har skrivit en bok om kaningenetik, har hennes hermsida under "länkar" på min sida) så påstod hon att alla ska ha det. Förstår inte vad hon annars ska vara för färg.

[aammE]
0

#14 konstigt, hon skall ju vara blå zobel och ser ut att vara blå zobel också.