Mask
Hejsan, jag undrar hur maskar ser ut hos kaniner? Är de typ lite vita, genomskinliga men helt orörliga?
Hittade nämligen 2 smala, små vita, genomskinliga, millimeters långa "maskar" på min unge? Såg dock inga maskar i bajset, men man kanske inte alltid gör det…?
Vilka är anledningarna till varför de får mask?
Om det är maskar, vad heter det medlet som man kan ge? Kan man köpa det på apoteket? Hur mycket kostar det? Ska man avmaska alla kaniner?
(Min sökfunktion funkar ej)
Tacksam för svar!
Kastanjegårdens Kaniner
Den masken som syns i avföringen ser ut som långa genomskinliga trådar.
Hur de som sätter sig runt ändtarmsöppningen ser ut, vet jag dock ej.
Ett av medlem man kan använda heter Axilur och finns i både tablettform och flytande form.
Tycker personligen den flytande är smidigast.
Mängd enligt dosering, men i 5 dagar istället för 3 som står i foldern.
Och sen upprepa efter 14 dagar.
Det är tipset jag fått.
Det kostar ungefär 140kr.
Jag avmaskar enbart dem som har symtom (avmagring, synlig mask osv).
#1 Tack för svaret!
Hm, tycker faktiskt att vissa av mina ungar ser lite magra ut, trots att de äter!
Är det smittsamt? Är det "farligt" om man avmaskar alla, även om man inte är 100% säker på att de har mask?
Ungefär till hur många kaniner räcker en förpckning?
Kastanjegårdens Kaniner
#2: Om du vet med dig att några andra vistats på samma ställe som den/dem som har mask, finns risken att även den/dem också fått det.
Så det "smittas" ju på det viset.
Risken med att avmaska i onödan är att masken kan bli resistent mot medlet.
För mig räckte en förpackning till 6 kaniner på sammanlagt 17kg (5 dvärgvädurar/dvärgvädurkorsningar och en BJ) för en kur.
Så har man många kanske tabletter funkar bättre.
Vet dock ej hur tabletterna ska doseras.
#3 Okej, jo flera bor ju i samma bur. Sen så har ju flera använt samma rasthage.
Åker in imorgon och kollar vad som finns på apoteket. Det blir nog 11 kaniner som måste avmaskas så då får jag se vad som passar bäst.
Tack för hjälpen Ninni!
Kastanjegårdens Kaniner
Jag upptäckte mask på en av mina för ett tag sen och eftersom dom vatt i samma burar och rasthagar/transportburar osv. Tycker jag det va lika bra att avmaska alla kaninerna.
Nu i efterhand är det fler av kaninera som börjat fälla av pälsen dom redan borde fällt av och gått upp i vikt igen.
Jag köpte Axilur, flytande till mina. Räcka till.. tror runt 10 vuxna (mellan 1-2kg) och tre halvstora ungar (runt 3,5 månad). + en kompis kaniner 4 st (3st på runt 2kg och en på 3kg). Sen blev det ändå lite över om jag inte minns helt fel.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
#5 Tack för svaret!
Räckte det alltså till lite mer än 2 behnadlingar på 14 kaniner?
Funderar på att avmaska alla då de kan ha kommit i inderekt kontakt med varandra.
Hur ger man det flytadne då, i vatnnet? Det är ju ingen garanti att de får i sig allt då.
--------
Hur gör man om man har flera kaniner i samma bur? Jag menar ifall alla inte får sig något?
Kastanjegårdens Kaniner
#6 Nej en.
Det är en flytande vätska som man sprutar ner i halsen med en spruta. Sprutan är rätt smal så man får lätt in den i munnen på kaninerna, och dom flesta av mina tyckte att det var gott med så det va inga problem här hemma iallafall.
Men om du tar ut en och en och sprutar i så vet du att alla fått i sig det.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Jag sprutade medlet på en mjuk brödskiva och gav till dem som skulle ha.
#7 Okej, så för dig det räckte med en behandling.
Ninni: Blir det bättre av att upprepa behandlingen efter 14 dagar?
Tack för all hjälp! Har nu köpt axilur och såg nu att man fick med en spruta, hoppas att mina kaniner är samarbetsvilliga! :)
----------
Någon som vet varför de får mask? Vad är de största anledningarna?
Kastanjegårdens Kaniner
#9: Behandlingen ska upprepas, det står både i foldern och det veterinärer/uppfödare rekommenderar.
Tror det står 3 dagar, upprepa efter 10 i foldern.
Men rådet jag fått är ge 5 dagar, upprepa efter 14.
Det rådet har jag fått av en uppfödare som hade återkommande problem med mask, tills hon istället gav 5 dagar och upprepade efter 14.
#10 Okej, men jag hittar det inte på instruktionspappret…har läst det flera gånger…
Kastanjegårdens Kaniner
Kan maskarna eller någon del av de "leva kvar" i burarna och i rasthagar? Kan kaninerna drabbas igen efter att de har blivit färdigbehandlade om de bor/går i samma burar och hagar?
Undrar fortfarande varför de drabbas av maskar? Pga av orena burar?
Kastanjegårdens Kaniner
#12: Dem kan drabbas av mask ifall dem betar på ställen där något annat djur varit som också haft mask, har jag för mig.
Ja, maskarna lägger ju ägg.
Så städas buren inte ur och hagarna flyttas på, kan kaninerna få det igen.
Jag har en nätbur ståendes på marken med en Hage som sitter ihop och hela buren+hagen sitter liksom fast, dvs det är inget man kan flytta på…"/ I buren så är det jord så det är ganska svårt att städa ur hela buren, då de också skiter lite överallt.
Bör jag flytta kaninerna till vanliga inneburar med plastbottnar som är lätta att göra rent och låta de skutta i hagar som kan flyttas?
Hu länge lever äggen? Kan man låta uteburarna+hagarna vara tomma för att sedan kunna använda de igen?
----------
Hm, lägger inte maskarna ägg innuti kaninerna eller lever de vidare utanför kroppen sen? På katterna så torkar ju maskarna efter att de har kommit ut ifrån katten och på så vis dör.
Vart kan man läsa om dessa parasiter? Någon som vet någon bra sida?
Kastanjegårdens Kaniner
Putt!
Hm, har gett 11 kaniner 2 gånger och burken är ju redan halvtom, trots att jag har räknat och räknat så ska det räcka i 5 dagar till alla 11…"/
Kastanjegårdens Kaniner
Putt, någon som kan svara på någon fråga i #14?
Kastanjegårdens Kaniner
putt
Kastanjegårdens Kaniner
putt
Kastanjegårdens Kaniner
putt
Kastanjegårdens Kaniner
puttar
Kastanjegårdens Kaniner
Återigen ett litet putt ---> inlägg #14
Kastanjegårdens Kaniner
Tror att dem lägger ägg både innuti och utanför. För dem får ju i sig äggen utifrån så äggen måste ju finnas utanför värddjuret också. :P Eller så kanske äggen åker ut med avföringen? :P Men tror att maskarna fortsätter att leva och lägger ägg. Sedan dör dem. :) Men är inte helt säker :)
Emma
Maskarna lever i kaninens tarm och lägger ägg som de placerar runt kaninens analöppning. Dock följer en del ägg med avföringen ut. Det är genom äggen kaninen blir smittad, antingen genom att de putsar sig i rumpan (om de redan är smittade) eller genom ägg som kommit ut med avföringen och som finns i kaninens omgivning. De kan alltså lätt bli smittade av andra kaniner, t ex vildkaniner som har varit i omgivningen eller om man plockar gräs till sin kanin där vildkaniner har varit.
Någon som har erfarenhet om hur man lättast får i kaninen Axilur genom tablettform? Var så dum att jag inte tittade ordentligt på förpackningen innan jag köpte den.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#24: Mosa den lilla biten och blanda med banan. =)
Tack, det kommer nog uppskattas! (:
Har du någon aning om hur jag ska dosera? Kanske en 3/4 dels bit borde vara lagom?
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#26: Har tyvärr ingen aning, då jag brukar använda flytande.
#24 Hur många tabletter är det i en sådan förpackning?
Såg förut när det skrevs i denna tråd och var glad att mina kaniner var fria från mask, trodde inte ens att de kunde ha mask nu när det är så kallt…men vad finner men inte i baken på en av kaninerna om inte massa mask…underbart >=(
Kastanjegårdens Kaniner
#28 Det är 10 tabletter i förpackningen. Men har ingen aning om hur mycket jag ska dosera!?
Nej usch! Har inte sett några maskar på eller runt min ena, men han GÅR INTE att få upp i vikt, eller få i hull så jag misstänker mask.
#29 Okej, står det ingen anvisning till katt eller liknande? Med den flytande så går jag efter katt tror jag, 0,5 ml/kg.
Hur känns hans kropp?
Jag har tyckt att min ena kanin sett ganska smal ut i kroppen. Satt förut och klappade honom och han kändes smal, benen kändes väl framförallt ryggraden och revbenen, vänder sedan på honom…flera maskar.
Så känn på hans kropp, äter, äter och äter men ändå kantig då är det troligvis mask. Masken syns ju inte alltid i rumpan på dem utan det är mer tillfällighet att man får se dem, man kan även se maskarna i nylagt bajs.
Det värsta är ju rengöringsproceduren när man ska tvätta rent burarna ordentligt…inte kul mitt i kalla vintern med minusgdrader.
Kastanjegårdens Kaniner
Hm, har ett dilemma…någon som kan hjälpa mig lite?
Äggen kläcks efter 14 dagar och den kanin som har mask har inte varit här i 14 dagar än, vilket betyder att mina andra kaniner kan ha smittats men inga maskar kan ha kläckts än eller några symtom har börjats visa sig än.
Hur ska jag göra? Om jag avmaskar den som har mask så blir han förhoppningsvis fri men då när han är klar så kan de andra ha fått mask och sedan smittas det runt. Jag kan ju heller inte avmaska alla nu då äggen inte har hunnits kläckas än…usch hur ska jag göra?!
Finns det något annat effektivt avmaskningsmedel än axilur? vill inte att de ska bli resistenta mot medlet.
Kastanjegårdens Kaniner
#30 Ja, vet dock inte om det är mask eller inte. Har inte skymtat några alls på honom, eller i hans bajs. Han är inte sräskilt matglad i över huvud taget, och har heller aldrig varit. Däremot verkar han må bra, men ska han fortsätta äta såhär lite så får det bli veterinären. Tänderna är bra.