Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 2152 ggr
[ninnakm]
0

Kanin från djuraffär?

Hej jag undrar om jag ska köpa en kanin från en djuraffär. Dels måste jag köpa en kanin och sen så tycker jag synd om dom som bor där i djuraffären vid mig. Så jag undrar är det bra att köpa en kanin därifrån?

Är det någon speciellt man ska tänka på?

spiritedaway
0

Jag tycker att man bör köpa från en uppfödare.

För när en kanin köps på djuraffären så kommer ändå en ny att köpas in. Så tycker man synd om djuren som bor i affär så bör man verkligen inte köpa en därifrån eftersom det aldrig kommer att sluta.

imsuchadiva
0

Varför måste du köpa en kanin?

Nog för att det kan vara synd om djuren som bor i djuraffärern, men om du åker dit och köper en kanin så kommer det komma dit en ny kanin som det sen är synd om.
Men jag anser ändå inte att det är fel att köpa djur ifrån djuraffärer.
De kan bli precis lika mysiga som från en uppfödare/privatperson.

Det du ska tänka på är att kolla så att kaninen inte verkar sjuk, att den är tillräckligt gamla för att flytta, att du får rätt kön på kaninen.

[sstorm]
0

Jag tycker inte du ska köpa från djuraffären! Då stödjer du dem till att ta in fler kaniner som ska säljas där. Oavsett hur synd du tycker om dem.

Zvintos
0

Personligen köper jag inga djur från djuraffär längre.
Av den enkla anledningen att jag hittills inte hittat en djuraffär jag känner att jag kan stödja.
Undviker att köpa foder i dessa också.

Av den anledningen väljer jag istället att köpa från bra uppfödare.
Men sen gör alla som de själva vill.

SaraDerek
0

Jag har en av mina 14 kaniner som kommer från en djuraffär. och kan säga han är den som är mest älskad! helt juvlig < 3 dock är det ju från kanin till kanin :P

Tycker du kan välja själv. fasnar du för en i djuraffären,köp den. och fasnar du för nån seriös uppfödare kontakta den :)

JohannaCullenEnvall
0

Det är ju faktiskt upp till dig själv, men om du köper en kanin därifrån enbart för att du tycker synd om den, så kommer de, precis som de andra säger, köpa en ny kanin som det är synd om.

Men om du verkligen hittar en kanin som du fastnar för, så är det ju självklart att du ska köpa den :)

[ninnakm]
0

Jag måste köpa en kaninhona till min hane så det är värkligen inte bara för att jag tycker synd om kaninerna men ja, det är synd om dom….

[sstorm]
0

#7 men de finns ju uppfödare som säljer honor…? Lite nyfiken bara, men varför måste du köpa en hona till din hane? om de är till Avel så är inte djuraffärernas kaniner så bra till avel

[BellaO]
0

jag tycker inte att du ska köpa från en djuraffär, uppfödaren vet mer om sitt djur och djuraffären säljer kaniner innan de är mogna för det. Om du köper där ifrån för att det är synd om den så som sagt stöder du djuraffären och de köper bara in en ny som det är synd om.

Det du ska tänka på (inte bara om du köper från djuraffär): kolla könet (om du inte kan själv, försök få hjälp, men inte av djuraffären, de vet oftast inte så mkt), bettet, satt de är tillräckligt gamla osv.

De kaniner jag vet är från djuraffärer är oftast väldigt skygga och otama, men det gäller inte alla, det är olika från kanin till kanin.

Fralice
0

Nr 2: Vad menar du med att det är synd om kaninerna i djuraffär?

Visst det kanske är jobbigt med fågelljud osv men det blir jätte bra omskötta i vår stad iallfall?

[sstorm]
0

#10 de är ju inte så alltid

[ninnakm]
0

#8 Nej, jag ska inte använda honan i Avel, sälskap till hanen kel och lite hopp;)

imsuchadiva
0

Har du kastrerat hanen då?

[sstorm]
0

#12 skulle ändå köpa av uppfödare ^^ tex. jag har honor ts

[ninnakm]
0

#10 Inte i vår djuraffär iaf, dom får nästan aldrig bytt vatten, inget hus, fågel kvitter, varmt skitig bur mm, lider värkligen med dom!

[vretenskaniner]
0

Ska du inte ha Wilma?

[ninnakm]
0

Ja jag har kastrerat honom, han har bott i hopp med honor förut..

[ninnakm]
0

Jo, jag tror det men förut så tänkte jag att jag kanske skulle köpa i från djuraffären, men jag ska inte det…;) ska köpa Wilma istället, mycket säkrare:)

[vretenskaniner]
0

#18 Haha, okej.
Ja, jag håller med ovanstående att det är säkrast att köpa av en uppfödare. Jag vet två BRA djuraffärer. Fäboden i Uppsala och en av de två Arken Zoo i Uppsala :)

[ninnakm]
0

Ok, tror jag hllre sattsar på Wilma:)

Achatina
0

#15 Om det är en djuraffär som inte håller måttet och följer djurskyddslagen tycker jag att du ska anmäla den till länsstyrelsen så får de komma och säga sitt. Och förhoppningsvis ändrar de sig på de punkter som de missköter idag. Att stödja en misskötande djuraffär är ju inte bra någonstans.

[ninnakm]
0

#21Ok, jag ska dit snart igen..

baloo4
0

Från en novis i sammanhanget.

Någon måste ju SÄLJA kaniner till djuraffärerna ????

Oseriösa uppfödare ?

Vi har köpt våra små i djuraffär som verkade välskött och med trevlig personal som verkade kunnig :)

Den ena ninen var tam från början och den andra lite mer skygg .

De verkar iaf friska och välskötta.

Tjejen som sålde dem tittade igenom dem noga från gump till bett och klippte klorna och dubbelkollade könet.

Handskades fint med dem och verkade gullig mot djuren.

Men hade jag hittat en lämplig updödare på nära håll som haft kaninungar just då hade jag kanske ändå hellre köpt av uppfödare…

Det bör ju vara så att de kaninerna är betydligt mer hanterade och tama…..

[ninnakm]
0

mm

spiritedaway
0

#23 "I värsta fall" så handlar det faktiskt om grossister.
"I bästa fall" så är det uppfödare som inte lyckats sälja sina kaninungar själv och som då väljer att göra så.

Achatina
0

#23 Vanligast - Grossister med flera hundra kaninhonor som får ungar på ungar på ungar tills de dör av utmattning.

Förekommer - Folk som tyckt att det varit roligt Att ta en kull ungar men sen inte kommit ihåg att man kanske skulle ha hittat hem åt ungarna i förväg.

Mindre vanligt förekommande - Kaninuppfödare som inte lyckats sälja sina ungar.

Ännu mindre vanligt förekommande - Folk som äger eller jobbar på djuraffären föder upp djur själva och säljer dessa i affären.

[ninnakm]
0

Han som jobbar i djuraffären där jag bor bryr sig inte alls om djur. Det är därför det ser ut som det gör…Men en gång var det en tjej som jobbade där i 3 veckor och då hade alla djuren i alla fall hö vatten och rena burar…

djurskydd
0

Bojkotta djuraffären! Bidra inte till att marknaden med levande djur inom zoohandeln får fortsätta! Det är inte bara smådjursgrossisterna som producerar kaniner på löpande band, det finns alldeles för många kaninuppfödare som bidrar till överskottet på kaniner (titta bara på blocket). Ta en omplaceringskanin eller en kanin från en seriös, småskalig uppfödare!

baloo4
0

Uscha då , jag visste inte att det fanns grossister av smådjur …..

Fy :(

(jag var tydligen lite väl naiv…)

Iaf känns det bra att att vi har "räddat" våra från djuraffären även om det såklart inte känns bra att vi samtidigt har medverkat till att grossisten får sälja fler kaninungar …..

På tal om djuraffärer så var jag inne i en annan djuraffär innan va hade köpt våra niner och frågade lite där bl annat frågade jag hur gamla kaninungarna brukar vara när de kommer till affären.

Hon sa 5 veckor ! Visst är väl det alldeles för lite ??

När jag påtalade att det var för låg ålder så sa hon jaha…det kanske gäller de andra smådjuren…….hmmmm

Hon verkade inte ha ngn spec koll…

/Fia

spiritedaway
0

#29 Det är alldeles för lite. Det är heller inte lagligt. Så är kaninerna verkligen bara 5 veckor när dom kommer dit, så anmäl dom! Lagen säger 6 veckor. Uppfödare väntar oftast till 8 veckor.

kaningodis
0

Om man vill hjälpa en kanin så kan man köpa från en kanin från ett omplaceringshem, där der kan finnas kaniner som blivit misskötta mm

Kastanjegårdens Kaniner

MiniAndMe
0

#31 - exakt…

#15 - fyyy så hemskt! :``(

JAg köpte mina kaniner från en djuraffär och de var då 2 månader gamla. Men det är en väldigt bra djuraffär med trevlig personal och välskötta djur! :)

annaforsgren
0

Kaniner från djuraffärer kommer ofta från företag som köper in massa olika kaniner från olika ställen och det är väldigt svårt att veta varifrån kaninen kommer. kaninen kan komma från ett ställe där de har inavel eller sköter kaninerna fel, de kan bära på defekter och liknande. Så det är svårt att veta vad sin kanin har för bakgrund. Du kan ju prata med de som jobbar i affären var kaninen kommer ifrån och hur gammal den var när de fick in den. Djuraffärskaniner tas ofta från sin mamma när de är för små för att köpare ofta faller för små söta kaninungar. Det finns såklart jättebra djuraffärer också, du får helt enkelt göra din egen uppfattning^^ Djuraffärskaniner kan bli minst lika bra husdjur som de från uppfödare.<

djur som bor på djuraffärer får oftast aldrig komma ut och springa, de får gnagarblandning och ibland händer det att de blir parade för att de råkar sitta med fel kön. Därför kan man tycka synd om dem, men frågan är om man vill stödja det :/ Fortsätter man köpa, så fortsätter även försäljningen av djur i djuraffärer.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

[ninnakm]
0

Jag ska dit på mån eller tis och då ska jag kolla på dem, sen ska jag fråga hur gammla dom var när dom fick dem, om dom var för små ska jag anmäla dem!

[vretenskaniner]
0

#34 Jag tror inte dom säger den exakta åldern.
Om dom säger att dom fick dom för tidigt vet dom om att folk kan anmäla. Så förävnta dig inte att du får rätt ålder!

[ninnakm]
0

Men jag har frågat tidigare och då sa han 5 veckor

[vretenskaniner]
0

Man får tidigast ta ungen från mamman vid 6 veckor.
Det är lag på det!

Man får sälja dom då, men bästa är att sälja dom tidigast 8 v.
Då brukar dom flesta mognat!!

[ninnakm]
0

Ja, jag vet det, så då kan jag ju lika gärna fråga igen…

[vretenskaniner]
0

Varför ska du fråga igen ?

[ninnakm]
0

För att det finns nya kaninungar kanske…

Brownie
0

Jag tycker du får bestämma själv. Ja,kaninerna har det bättre hos uppfödare. Nej,det är inte olagligt att köpa från djuraffär även om vissa uppfödare verka tycka det.

Jag har själv en underbar hane från en djuraffär,men jag tänker inte köpa en kanin därifrån igen då jag vill veta mer om kaninens bakgrund och veta att den hade det bra redan innan jag kom och hämtade den.

[ninnakm]
0

Okej, tack så mycket..

SimsBrooke
0

Jag tkr du ska köpa en kanin hos en uppfödare, min kanin är väldigt skygg och man vet aldrig hur många månader dem har suttit i burarna på djuraffären, köp en kanin hos en uppfödare.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Achatina
0

Jag tycker ni ska anmäla de djuraffärer som missköter djuren. Det går att göra anonymt tror jag(?) men även om det inte går att göra anonymt så vet ju inte djuraffärsinnehavaren vem som heter vem, om man nu inte är stammis med kundkort eller något.

Jag anmälde en djuraffär förra vintern. Den hade marsvin av både han och honkön i samma bur. Som var 6veckor gamla. Både djuraffären och faktiskt även djurskyddsinspektören jag anmälde till tyckte inte det var något farligt. Om det nu inte hade varit så att marsvin kan bli könsmogna redan vid 3 veckors ålder, även om 4-5-6v är vanligare. De hade två fullvuxna guldhamsterhonor i samma bur som hade en storlek som inte ens är godkänd till en ensam guldhamster. Guldhamstrar måste enligt lagen bo i egna burar från det att de fyllt 8 veckor.

När djuraffären var anmäld bojkottade jag den i ett år framöver och besökte den inte heller. När jag väl gjorde det för någon månad sedan var det mycket, mycket bättre djurhållning där. Skillnaden från hur det var för ett år sen och hur det är nu är milsvid. Tror de har anställt folk som kan ta hand om djuren (för djuraffärsinnehavarna är ironiskt nog allergiska mot djur).

Läs på allt vad L80 säger om djurhållning, ta med kamera (helst) och gå dit och se vad eran djuraffär gör för fel i sin djurhantering. Fota som bevis. För djuraffärer har en tendens att "städa bort" saker som man kan anmärka på. Säg inte till personalen i djuraffären annat än i nödfall (typ vattenflaskor som är slut) just för att de inte ska städa bort något. Sen är det bara att ringa till länsstyrelsen som numera har hand om djurskyddsärenden (det hade dem inte när jag anmälde "min" djuraffär).

[ninnakm]
0

Tack, som sagt ska dit med en kompis och kolla lite…