Hmm, ska man verkligen.....
Undrar bara om man verkligen ska sälja kaninungar som BARA är 5-6 v. gamla? Tittade in på blocket och ser där en annons där de vill sälja sina SMÅ kaninungar…..får man verkligen göra det så tidigt? Har alltid hört att tidigast runt 8 v.
Rätta mig om jag har fel, men jag tycker det verkar väldigt tidigt för de små sötisarna att säljas….

Urs, det är allt för tidigt!!!! =( Stackars småttisar…

Beror på vem du frågar tror ja, många djuraffärer vill ha ungar som e 6 veckor. Helst yngre enligt vissa. om anser att de e lättare att få kaninungarna sålda då. Kunderna köper ju hellre en unge än ett vuxet djur, o då har dom fler veckor på sej att sälja djuren.
JA flyttade ut ungarna från mamman när dom va 6-7 veckor, då fick dom flytta ihop alla i samma bur. När dom va 7-8 veckor så flyttade dom till djuraffären. Beroende på hur dom utvecklades.
sen finns de dom uppfödare som har ungarna gående ihop me mamman tills dom e 12 veckor. DÅ bör man ha i åtanken att kaninerna kan va könsmogna vid 12 veckor. vilket då kan resultera i att du har en dräcktig mamma o flera dräcktiga ungar.
Men ja vet inte va lagen säger…

#2 ) Jo kan förstå det, men enligt många som föder upp så verkar de väldigt noga med att inte sälja förrns ungarna är 8 v. gamla.
Jag har aldrig haft någon egen kull, så jag vet ju inte så bra, därför jag frågar, men då jag köpt kaninunge har den varit 8 v minst. Kan förstå att det är lättare att sälja kaniner när de är så små som möjligt, för det vill man ju själv ha en :)
Men men, alla har olika åsikter så det är kanske dumt att döma ut någon alls egentligen.
Men om jag själv skulle skaffa en liten bebbe till så vill jag nog helst att den har växt till sig lite granna….kanske runt 8-9v. :)

jo de e bäst. tror inte att ungarnas magar e klara när dom e 5 veckor gamla.
kan kolla upp de när ja hinner (om inen annan har bättre koll än ja)
Jag har för mig att ungarna vänjer sig av vid att dia vid 5-6 veckors ålder, och ska ha slutat helt när de är 6 veckor.
Själv skulle jag också rekomendera ca 8 veckor, i alla fall som en slags riktlinje för hur gamla dom ska vara när man säljer dom.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Enligt lagen får man sälja ungar vid 6 veckor. Men det bästa för ungarna är om de säljs vid tidigast 8 veckor.
JAg tkr ungarna ska vara 8v. Skulle aldrig sälja dom tidigare. Vid 8v. är dom helt avanda från mamman och klarar av att leva ensamma. Man kanske kan sälja dom vid 7v. om man s'ljer 2 till samma hem men personligen säljer jag inte innan de fyllt 8v.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Jag kommer nog faktiskt inte sälja mina ungar förrän dem är nio veckor. Jag vill att dem ska vara riktigt tama =) En del säljer ju sina ungar vid åtta veckor och då är dem jättekeliga, men jag väntar gärna ett tag =)
Mina kommer nog vara FÖR keliga :P jag är ju ute i timmar hoss mina kaniner :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Hehe, ingen kanin kan vara för kelig ^^
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Ja, 8v. Tidigast tycker jag. Om du ska dom äta och ja klara sig utan mamma. :)

hej :) håller med dig, de ska stanna hos mamman i minst 8 veckor. Större raser belgisk jätte ,angora kanin (mellanras) fransk vädur mfl behöver absolut sin mamma i minst 8 veckor. Större raser är något senare i sin utveckling än dvärgraserna,dvs de är beroende av modersmjölken en längre tid. Dvärgraserna dvärghare,hermelinkanin,dvärgvädur bör även de få vara hos mamman i 8 veckor men de går oftast över till hö och torrfoder något tidigare än de större raserna..därför kan en del ta dem någon vecka tidigare.. dumt tycker jag ,för man riskerar ändå mycket. De får inte i sig all den nyttiga mjölken med antikroppar mot sjukdomar som de behöver. De får därför ett lågt imunförsvar och drabbas lättare av sjukdommar.
MVH /puttes kaninhem