Vill kaninen ha en kompis?
Hej!
Jag har en kanin, som jag haft i ganska exakt ett år, han är alltså ett år och två-tre månader. Det är en kastrerad hane, och han går bra ihop med katterna när han är lös ute i huset, snäll och go rakt igenom liksom. Jag har dock läst i kaninböcker och sådär, och där står att kaniner vill ha en burkompis. Jag hade fått för mig att de INTE ville det, därför köpte jag bara en. Självklart vill jag att han ska ha så hög levnadsstandard som det bara går, därför undrar jag om det vore klokt att köpa en kanin till? Skulle det vara en Hona eller hane? i så fall? Överös mig med info, det är min fösta kanin, så jag är inte så insatt.
Slänger med en bild på busen också, bara för att han är så söt, haha. :)

Det är inte nödvändigt med en kompis till kaniner, så han kan fortsätta att bo ensam. Men skulle du ändå vilja skaffa en kompis, så ska du skaffa en hona. En kastrerad hane och en hona brukar kunna bli riktigt goda vänner och det fungerar oftast jättebra. Men som sagt, ensam går bra också. Det är nog mer vi människor som tycker att dom skulle må bra ac att ha en kompis.
Det som står i djurböckerna stämmer inte alltid.
Vissa kan vilja ha en kompis, medans andra inte tolererar en annan kanin.
Sådant kan dock vara svårt att veta innan man testat.
Ska du köpa en till, gör det hellre för din skull än för hans.
Han klarar sig nog lika bra ensam. =)
Välj i sådana fall en hona.
Två hanar brukar extremt sällan fungera, så personligen anser jag det inte värt att testa.
Kaniner är kolonidjur, alltså är de inte i behov av en annan kompis.
Om man vill kan man skaffa en kompis, men man ska alltid vara beredd på att två stycken inte kan funka tillsammans, alltså måste man ha en plan B.
Hona + hona kan funka ihop, men det som rekommenderas är kastrerad hane + hona.
Ha inte hane + hane tillsammans, chansen att de inte skulle bråka med varandra på liv och död är minimal.

Tack för snabba svar! :)
Det som fick mig att fundera (haha, nu lär ni nog skratta;) är att jag hade en undulat för många år sedan, och när han var ensam började han rycka av sig fjädrarna, och nu har min kanin börjat rycka av sig päls, så jag blev lite… fundersam på om det fanns något sammanhang, haha
måste bara påpeka att det är en otroligt vacker kanin du har starcatcher!

Om man har en utekanin tycker jag att det är snällast att ha en kompis eftersom de då inte är med familjen hela tiden men om den är lösgående inomhus så spelar det ingen roll tycker jag men det är alltid roligt med en kompis :)
Jag har en utekanin och förut när jag köpte en kompis så blev båda 2 mycket gladare över att ha en kompis men sedan dog tyvärr hanen så jag ska köpa en kompis till valkyrie nu i sommar.
Kommer ihåg vad glad Kasper blev av att se Valkyrie, synd att han dog :(
men det som är bra om du skulle skaffa en kompis är att du kan göra det direkt eftersom han redan är kastrerad :)
som ovanstående säger passar en hona bäst :)
Good Luck
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Jag har 2 honor som bott med varann sedan de var små. Jag märker på ena honan att hon inte riktigt gillar att vara själv.
Belle har fått ungar så därför har de flyttat isär.
När jag har släppt ner Fanny på golvet så har hon alltid kilat fram till Belles bur, och hon äter inte med samma aptit.
Jag ser det som ett tecken att hon saknar sin sambo