Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 1383 ggr
[aammE]
0

Hur bestämmer man sig?

Ja, nu när jag ääääntligen har flyttat hemmifrån och fått mig en fin altan, stor lägenhet osv. Så känns det som att mina avelsplaner kanske kan bli verklighet.

Problemet är bara att jag inte vet Vilken ras? jag ska använda mig av ännu. Jag vill föda upp med stamtavla o.s.v och jag gillar ju hermeliner, seciellt ottrar (ssååå fint!) men jag har ju lilla Algot (lejonhuvad dvv/dvv) som saknar stamtavla men är den mest underbara kanin jag träffat. Så jag kanske skulle satsa på dvärgvädurar och ta en blandiskull på Algot? Men samtidigt så gillar jag ju rysstecknade lejonhuvade kaniner fruuktansvärt mycket…

Åh, hur bestämmer man sig? :c

[Fruktiz]
0

Dvärgvädur kanske?

Jag älskar dvärgvädurar! :)

Zvintos
0

Vet precis hur det är.
Beroende på hur Algot ser ut, kan du ju annars avla på lejonhuvad dvärgvädur och söka dispens på avkommor om de blir rastypiska. =)

[vretenskaniner]
0

Håller med Ninni :)

[aammE]
0

#1 Jag med. Det är väl det som är problemet, jag älskar ALLA raser.

#2 Algot är rätt fin i typen (tycker jag) men han har lite för lite man (kan iofs bero på att katten tuggar på den när hon tvättar honom…) annars så skulle jag ju kunna satsa på lejonhuvade dvärgvädurar och ta någon kelkull på Algot bara.

[aammE]
0

Det blir nog lejonhuvade dvärgvädurar. Båda jag och pojkvän älskar dem. Men jag kommer att skaffa en hermelinhona som jag kommer att ta någon kull på också. :)

breana
0

Spännande! Vars bor du? Du kan ju alltid fara till uppfödare och kika på deras kaniner. Har fått för mig att du bor i Luleå? Då kan du fara till Meissners kaniner, as trevlig tjej! Hon födare upp hermeliner i svart och svart otter :)

[aammE]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Jodå, jag bor i Luleå och det är Meissner som har gjort att jag har fått upp ögonen för hermelinerna. ;) En av hennes hermelintjejer (boomerang) bodde nämligen hos mig förra sommaren och jag blev helt enkelt tokkär.

På bilden är det Boomerang, fotad av mig förra sommaren. Finaste tjejan någonsin. <3

breana
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 Va roligt att du hade Boom! Själv har jag hennes syster Baby. :)

[aammE]
0

#8 Åh, så fiiin! <3 Det blir nog hermeliner ändå.. Så kastrerar jag algot och har honom som kelis. Tror jag, Åh, Beslutsångest.

kaningodis
0

Ett litet tips?, satsa inte på någon jätteras. Det blir inte så lyckat och praktiskt i en lägenhet ;)

Välj den ras du vill hålla på med flera år framöver, dvs inte bara vad du vill just nu.

Lycka till!

Kastanjegårdens Kaniner

[aammE]
0

#10 Har inga planer på det heller. (: Funderade på att ha en frasse som kelis, frigående.

Linnet
0

Satsa på lejonhuvad dvv. Vet inte om du kan söka dipens på Algot, vet inte alls hur detta går till, men kolla upp det.

Tycker ju att dvv är mycket trevligare än hermeliner.

breana
0

#9 Tack så mycket! Det måste ligga i deras släkt eller nått ;) Algot är jättefin han med! <3 Lycka till med uppfödningen :)

candycandye
0

Grattis till lägenheten!Kul att du får möjlighet att äntligen få sätta igång:)

Kan inte så mkt om Avel, men vädurar generellt verkar locka många, lycka till med allt!

[aammE]
0

#12 Jag vet inte alls hur jag ska göra. Jag vet att jag ska köpa en hermelin från Anna sen får jag se hur det blir…

13# Ahah, ja! Tacck säger Algot.

#14 Tacktack!

hjartelyckanskaniner
0

Jag vet precis hur det är med att bestämma sig. Jag vill spara alla bebisar i Suffis kull, alla bebisar i Toscas kull och sen bebisarna ifrån de bebisarna, men så mycket tid har jag inte. Speciellt inte när Tosca får 6 ungar.

Jag har turen att jag kommer ha kvar mina kaniner hemma hos mina föräldrar och sen ta med Sven för han är världens bästa lilla hane. Skvätter inte så man behöver inte oroa sig för det och han är för gammal för att kastreras. Och då kan jag fortsätta med aveln samtidigt som jag kan ha mina 6 kaniner. Man kan ju inte ha 6 kaniner i en lägenhet precis..

Man får tänka igenom det otroligt mycket.

Jag kommer ha beslutångest när jag ska välja en av Suffis ungar. Kommer vilja spara alla men samtidigt vilja ha en helfärgad hona kvar för Avel. Men de är ju inte födda än så jag vet inte vilja färger ungarna har. Kommer komma massvis med olika färger=P

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

malinroth
0

Jag skulle lätt välja hermelin, men man bör ju absolut fundera noga över saken och välja den ras man själv känner mest för :)
Jag tycker hermeliner är helt underbara (speciellt min :P) och att dom är små till storleken är ju självklart ett plus om man har begränsat utrymme :)

DEMNJA
0

Jag tycker du ska satsa på hermelin om det är den rasen du innerst inne vill avla på. Det blir bara fel att välja nånting annat bara för att du råkar ha en kanin av annan ras. Algot kan du ju som sagt ha som kelis ändå :) Eller också satsar du på två raser. Fast det är klart, det kräver ju ännu mera plats och det kan ju bli nog så trångt med en ras i lägenhet. Nåja, jag tycker som sagt att du ska ta den ras du VILL, inte den som är mest praktisk ;)

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner