Hjälp med aggressiv kanin
Min kanin Freya är jätteagressi och bits samtidigt som hon morrar när man stoppar handen i buren! Detta har nu lett till att jag har blivit rädd för min lilla gulleplutt!:( Hjälp mig nu!!

En del kaniner är vaktiga i buren, dom vaktar sitt revir, det är svårt att göra nåt åt det. Men hur är hon utanför buren när du håller henne? Har också haft en del kaniner som varit så, främst hermeliner, men dom har alltid varit lugna och snälla utanför buren. Vad är det för ras och hur gammal är hon?
Hon kan oxå vara rädd för dig och vill skydda sig. Hur e hon utanför buren?
Om det är sammasak utanför prova att sitta i hagen/rummet (beror på om du har inne elr utekanin) jättelänge, utan att knappt röra dig, kanske läs en bok elr nåt.
Efter en stund (det kan ta ett tag) kmr hon bli lite nyfiken och hoppa fram mot dig och kanske nosa på dina fötter och ben, och nu är det jätteviktigt att du inte rör dig, då får du börja om.
Efter ett tag kmr hon säkert hoppa upp i ditt knä och undersöka dig, glöm inte att fortfarande vara stilla^^
Gör det ofta så kmr hon inte vara så. Dt är viktigt att hon förknippar dig med något bra:) Du kan t ex. komma fram med något gott varje gång du kmr.
Lycka till!

Låter som tonåren då de försöker "ta över". Var inte rädd! Man måste visa att man fortfarande bestämmer, håll kvar handen, och om hon biter, putta till henne (men FÖRSIKTIGT) bara för att markera att hon gjorde fel och du har rätt att ha handen i hennes bur.
Usch låter som en kaninhane jag hade för många år sedan. Helt plötsligt blev han galen i buren, om någon ens gick brevid den så "morrade" han, stampade hårt i botten och rusade fram mot gallret, nästan så han hackade tänder. Jag blev rädd för han och det var inte roligt att bli biten och riven, fick öppna fort kasta in maten och stänga fort igen. Tillslut lämnade jag tillbaka honom till uppfödaren.
Låter lite som revirvaktande precis som #1 säger. Undrar också hur gammal och Vilken ras? kaninen är.
Lucy, min hermleinhona på ca 3 år, är lite jobbig. När man ska ta in handen morrar hon och hon har bitit mig 2 gånger i fingrarna så att jag fått ärr. I lillfingret fick jag ett vitt märke som fortfarande sitter kvar sen tyyp i början av förra året. Eller t.ex på ringfingret där det ser ut som torr hud eller ett tjockt lager torr hud. Vad ska jag göra? Om jag gör som #2 säger och om hon kommer fram och börjar lukta på mina fötter/ben så är jag rädd att hon biter mig. Hjälp?!
Min hane är väldigt revirbenägen i buren. Antagligen är det inget jag kan ändra på:/ Men han är sjukt mysig utanför, som dom andra hur gammal är kaninen?
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

#6 Men hur är hon när du har henne i famnen då? Hermelinerna är ju ofta just revirvaktande i buren, det är jobbigt, men man får ju lära sig att handskas med dom, så att man inte blir biten. En kanin som attackerar även utanför buren, vet jag inte vad man ska göra med.
#8 I famnen så kan hon kanske nafsa efter blixlåset på jackan (om man har jackan på sig) och om jag inte har jackan på mig så vågar jag inte låta henne lukta på tröjan eftersom att jag är rädd att hon ska bita mig. Hon har aldrig riktigt bitit mig där men nafsa. Och det kan ju oxå göra ont!
Hur ska man handskas med dom i buren?

#9 Du får ha en teknik när du tar upp henne från buren, gör det snabbt, så hon inte hinner reagera. Precis så fick jag göra med min hermelinhona. Men det är inte kul med såna kaniner och framför allt ska man inte ha en kanin som man är rädd för. Jag skulle nog inte ha kvar en aggresiv kanin, min hona fick ett nytt hem hos en som bodde på landet.
Min granne hade också en aggresiv hermelinkanin, som attackerade och bet alla i familjen, men dom avlivade den till slut.
Fast Lucy är inte så aggresiv liksom.
Hur skulle man kunna göra henne mer "Mysvänlig"?

#11 Jag vet verkligen inte och det blir ju extra jobbigt om man är rädd för kaninen, jag vet att kaninbett gör jätteont.

Våran hittekanin var ungefär som du beskriver din kanin tidigare, men nu har hon levt som frigående innekanin (i köket) under hela vintern och hon har blivit en jättemysig tjej!
Många kaniner trivs mycket bättre om de slipper sitta instängda i bur. Däremot blir inte alla kaniner jättegosiga. Men roliga aktivieringsleksaker som kattunnlar, grenar och hus mm samt stort utrymme kan hjälpa humöret jättemycket.
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"
Lucy är en utekanin och vi kan inte ha henne inne för mamma är allergisk :/ Andra sätt?

#14 Hur bor ni? Ett alternativ är att ni bygger en stor permanent rastgård som ni inreder med en massa aktiveringsleksaker som grenar, stora stenar mm.
Frigående behöver ju inte betyda innekanin, utan kan också vara att kaninen bor i hundgård, hästbox, lekstuga etc. 
Vi bor i en villa. Vi var påväg med att göra det, men rastgårdsarbetet avslutades halvklart. Dags att ta upp arbetet igen :) Men dett går inte nu på vintern! Vad ska jag göra?

#16 Om jag var du och visste att rastgårdsbygge var på gång så skulle jag nog bara sköta det allra nödvändigaste som att städa, ge mat och vatten samt hålla efter klor samt eventuell pälsvård så länge. Använd handskar om det behövs.
Kan mycket väl vara så att din kanin bli mycket snällare när hon får större utrymme och mer att sysselsätta sig med. Hon kanske helt enkelt har för mycket energi för att sitta i bur och tar ut det på fel sätt, dvs genom att bitas, vakta revir och vara otrevlig.
Om hon känner sig stressad pga litet utrymme (som hon känner att hon måste skydda till varje pris) blir det nog inte bättre av att du försöker umgås med henne mer just nu, så tänker jag. Men när hon får större utrymme och mer att sysselsätta sig med kan du säkert börja sitta inne hos henne och locka med godbitar osv för att vinna hennes förtroende.
Sedan finns det såklart också kaniner som är aggressiva pga sjukdom eller att de har ont, vilket bör kollas upp först.
Det kanske påverkas av att hon har ungar i buren. Hon födde nyss ungar och dom är nu 1 vecka gamla.

Kanske inte så smart att ta kull på en aggressiv kanin?
Det var inte meningen och hon är inte så aggresiv lixom.
Hon är inte så att man knappt får ta på henne och hon har bara bitit mig två ggr på 3år XD
#18 Var hon aggresiv innan hon fick ungar eller kom det under dräktigheten/efter födseln? Om det kom under dräktigheten/efter födseln så kan det ju vara så att hon beskyddar sina ungar och därför är aggresiv.
Eftersom att vi inte visste att hon var gravid så vet jag inte. Men jag tror att hon var extra agressiv pga det!!
Men hon var liite agressiv innan oxå!! :(
Hon är en dvärgvädurslöwen på cirka ett halvår^^
Tack för alla tips^^<3
Jag ska nog testa typ alla^^
Uppfödaren jag har köpt henne av säger att jag kan lämna tillabak henne men jag har liksom blivit för fäst vid henne^^<3
Utanför buren är hon också sån om man närmar sig henne men om man sitter stilla så kommer hon fram och nosar på en det är supersött<3