Lite orolig över min kanins beetende
Jag har en lejonhuvad dvärgvädur som är född i maj i år,alltså ca 7 månader och bor utomhus.
När jag kom hem från en helg då jag vart borta 2 dagar och mina föräldrar matat honom dock inte rastat honom så låg han bara helt utsträckt, jag ropade på honom och blev livrädd,segt reagerade han och reste sig upp som vanligt, jag har aldrig varit med om det bara att han luggit med utsträckta ben när han vart lugn?O:
Sedan så hoppar han alltid upp på sitt hus när man kommer på morgonen och hälsar,(taket är som ett hus tak till buren,alltså ingen dörr)Och då ger jag han alltid en frukt eller grönsak,som han tar med stor aptit och äter- men nu har han slutat med det.
Han luktar bara på den och lite pellets är nu också kvar efter varje dag,den har alltid vart slut.
Tror jag ger ca.1,5 dl pellets, sedan hö,vatten, en frukt eller grönsak varje dag och sedan en gnagarpinne ca.2 ggr i veckan.
Vad kan va fel om det nu är det ? Han har helt enkelt ändrat beetende,dock inte i hur gosig och snäll han är.
Kan det vara för den jätte stora tempratur skillnaden vi haft här eller att han ätit för mycket frukt?Har för mig att en frukt varje dag är för mycket?
Jätte tacksam för svar!
Svårt att säga, kaniner i den åldern kan ändra beteende. Så länge han äter och dricker och inte verkar helt utslagen ser jag inget problem i de. Mina kaniner ligger ofta utsträckta och vilar, de är ett täcken på att de känner sig lunga och trygga.
Ta bort gnagarpinnen, inte hälsosamt för kaniner ;)
Ja det brukar han ju ,men jag ropade på honom och han låg kvar liksom som om han inte hörde mig?O:
Men ska snart gå ut och se om han ätit upp moroten han fått imorse,för han har ändon tillslut ätit den frukt han fått, men inte verkat ha det på morgonen !
Okej!
#2 jag tycker de låter som om din kanin ätit väldigt mkt innan? ;) han kanske blivit mätt? Mina kaniner äter betydligt mindre :P
#2: Det är ingen ovanlighet när det kommer till vädurar.
Deras hörsel är inte lika bra som kaninen med upprättstående.
Sen har jag märkt att mina ibland kan vara i "sin egen lilla värld" och då inte reagera på tilltal.

Vill bara påpeka att det inte är bra att ge för mycket frukt, bättre att ge grönsaker då. För frukt kan orsaka Svamp? och kan orsaka kaos i magen på kaninerna.
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
Nr;3 blivit mätt efter hela sitt liv hos mig? XD
Ja han äter nog väldigt maxat eftersom jag kom på att jag gav honom för lite innan, eftersom han inte växt så mycket sen jag hämtade honom, så nu får han mycket men det kan väll stämma,var bar lite uppmärksam&orolig! o:

Hmmm… Verkade lite mycket mat. Kaniner behöver egentligen ingen pellets, ge honom lite mindre mat, kanske en matsked per dag. Han kanske inte är så hipp på pellets längre? =)
Jag har också lejonhuvade kaniner i samma ålder, och man märker att deras beteende kan ändras väldigt mycket på så kort tid. Jag antar att det bara är normalt för kaniner i den åldern.. Ett exempel är min ena kanin Molle som inte äter mycket alls. Därför har jag börjat ge stora morötter varje dag så han får i sig något ;)
Nu är han som vanligt igen !

Vad bra! :)