Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1326 ggr
gickan87
0

Tam kanin- panik vid lyft

Köpte igår en kanin, en lejonhuvad dvv. Supermysig på alla vis väldigt kelig och nyfiken, låter sig mer än gärna klappas.

Men när man lyfter honom blir han en helt annan kanin. Själva lyftet går offtast bra, men när han suttit på armen i några sekunder så börjar han sprattla hej vilt även fast man håller honom "tryggt" (tätt mot kroppen med stöd över ryggen och under rumpan)

Han slutar inte sprattla heller förrän han kommer ner och ofta kommer det även saliv ur munnen på honom.

Väl nere på golvet lägger han sig på sida och flåsar av sig en stund innan han börjar med sina tokskutt och glädjehopp.

Hur gör jag för att få honom tryggare uppe i luften? Visst okej om han inte gillar att bli lyft, men han måste kunna acceptera det för man måste ju kunna flytta honom från buren till hans rasthage, klippa klor osv.

Alla tips? och råd mottages!

MVH Erika :)

moa88
0

du kanske  får ta det försiktigt i början, eftersom han inte är van vid dig än

sen vid kloklippning kan du försöka ha kaninen på rygg i ditt knä, min blir väldigt avslapnad då

gickan87
0

Saken är den att han var lika hos ägaren, han är trots allt 4 månader nu så jag vill inte att det ska bli en vana för honom att göra så för att slippa bli buren.

Tanken har slagit mig att hålla honom tills han sprattlat färdigt dvs han är helt slut och inte orkar mer, fast det känns ändå fel, det kanske gör honom ännu räddare?

Togla
0

När han sprattlar när du tex ska ta upp han , så sätt ner han igen , klappa han försiktigt på huvudet och sedan prövar du igen , upprepa vid behov om han fortf sprattlar. När du ska sätta ned honom , Gör samma sak , om han sprattlar , ha kvar honom i famnen , o pröva sedan igen! Lycka till :)

MVH Elin

gickan87
0

#3 men han går inte att hålla, han sprattlar tills han kommer loss :/

Togla
0

#4 det är bara att hålla endå. Man ska inte visa att det hjälper att sprattla. nej , man får stå ut , annars blir det bara värre

MVH Elin

Fralice
0

Jag lät min kanin vara ensam ett tag då han kom hem,så börja inte första dagen eller andra,utan ta det lugnt jag gjorde det och min kanin blev tam vid lyft!Förvånad

gickan87
0

#5 skrämmer man inte honom värre då?

#6 han är helt tam redan nu, det är bara lyften vi har svårt med. Han kommer gärna fram och blir klappad, både i buren och på golvet.

Togla
0

#7 det gör man absolut inte. Utan vill du ha en kanin som tillslut inte kommer vara hanterbar så struntar du i att göra nått. Men vill du ha en kanin som är hanterbar så ta åt dig av råden

MVH Elin

gickan87
0

#8 okej, då ska jag ta på mig handskar, så jag slipper fler rivsår och lyfta honom mycket och ofta. Men ändå leka med honom som han älskar.

joannaebbalinnea
0

Min tjeja är 6 månader, jättego och tam, kommer när man ropar osv men vill gärna inte bli lyft. Jag kan lyfta henne men med sambo eller någon annan är hon nästan omöjlig. Hon sprattlar även ibland när jag ska ta upp henne eller släppa ner henne men då är det bara att hålla tills det lugnat sig och det blir bättre. Men du måste hålla tills han ger sig, man får rivsår osv men det ger sig.

Nellie får även någon godis ibland i famnen om hon skött sig. Gör det varje dag och var envis. Mer envis än han.

Lycka till!

gickan87
0

" 10 Provade nyss, har ett par rejäla revor på armarna men han vart lite lugnare vid andra lyftet än första.

Kan tänka mig att de förra ägarna blev rädda när han började sprattla och ha sig som han gör, ovana kaninägare också skulle jag tro. Kan ju alltid fråga dem hur de gjorde när han började sprattla.

gickan87
0

hmm idag vill han inte veta av mig :(

Såfort jag kommer in i rummet där han springer lös så springer han in i buren och sätter sig, kanske för att jag lyfter honom för ofta?

Eller är det bara ett sätt att komma undan?

Valkyrie
0

Släpp inte kaninen när den sprattlar. den måste lära sig att den inte kan smita ifrån dig. Var annars väldigt vänlig mot den, sätt dig ner på golvet och ha godis i famnen och låt den hoppa upp i din famn så har den godis att kämpa för :) klappa den mycket och prata med den.

lycka till

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Kristall
0

Kaniner är av naturen rädda för att bli lyfta, pga att rovfåglar ju fångar dem uppifrån i det vilda.

Lyft inte rakt uppifrån, sitt ner bredvid honom, och vänj honom först vid att du tar tag med en hand bakom frambenen och en om bakdelen. När det går utan att han försöker komma loss, lyft försiktigt upp honom i famnen och beröm. Öva, öva, öva! Till slut bör det gå bra.

#12: När han gör sådär är det bara att börja om från 0. Prata lugnt med honom, locka fram honom och försök inte lyfta honom förrän han är som vanligt igen. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

gickan87
0

Två veckor har gått och ingen förbättring :(

Vad gör jag för fel?

Valkyrie
0

Ja jag sitter på huk och tar upp henne långsamt men då hoppar hon ifrån mina händer = rivsår

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!