Tappar päls på baktassarna?
Hej! Här om dagen skulle jag undersöka min 4-åriga dvärgvädur Molly, och när jag tittade på henne såg jag att det hade ramlat av lite päls från båda bakbenen.
Vet ni vad det kan bero på? är det farligt?? Måste jgag kontakta en vetrinär?
Tacksam för svar
Är det på benen eller undersidan av tassarna?
Har för mig att e det undersidann av tassarna så kan det vara att det är för tunt bottenmaterial så att håret slits av eller något.
Det är på undersidan av tassarna.
Hmm… vi har spån som underlag. Men hur menar du att det slits av?
Du kanske skulle testa att inte bara ha spån.. Halm kanske gör så att det blir bättre..?
#2 Jag är inte helt säker men har för mig att om det är tunt bottenmaterial (typ dålig material eller för lite av materialet) så blir burbottnen för hårt att gå på för kaninen så håret ja slits av om man nu kan säga så.
Någon som kan detta kanske kan förklara.

#4 Min kanin fick så förut. Hela baktassarnas undersidor var avskavda. Vi gick till vetiräneren och fick en kräm som heter Silon som vi skulle smörja på 1 eller 2 gånger per dag kommer inte ihåg.Sen skulle viha matta eller handuk i buren tills såren hade läkt. Vi tror att för oss berodde det på att han hoppade på för hårt material i lägenheten och i buren. Så nu i buren har vi dubbelt spån och halm och vi har lagt ut mer mattor i lägenheten. Nu är han jätte frisk och kry. Hoppas du fick lite hjälp 
Är det mycket så att hunden syns elr bara lite?
Är det fuktigt i buren? Är hon ren runt rumpan, dvs utan urin osv?
Kan inte förstå exakt vad det är men skulle råda dig att rengöra buren ordentligt och lägg halm.
Jag kan fråga mamma i fall vi kan åka till vetrinären och kolla henne. Det kanske är bäst.
Ja, jag städade buren aldeles precis. Det är inte så jätte mycket hår som är borta. Det är inte fuktigt i buren. Det är väldigt rent runt rumpan, så jag vet inte riktigt hur det har kunnat komma. Kanske för att hon är överviktig.
#7 okej =)
Då vet jag faktiskt inte vad det kan vara, men det bästa vore nog att fara in till veterinären för att kolla upp vad det är för något. ;)
Hon kan ha fått trycksår av att sitta för mycket på hårt underlag. Sitter hon ofta på sitthyllan/huset t.ex.?
Tror att man kan använda vanlig zinksalva (sån för spädbarn) på huden tills det har läkt. Har själv använt zinksalva när kaninerna har fått skavsår eller liknande, läker fint. =)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Alltså vi har sådan där Idomin Salva, men är det bra?