Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 411 ggr
annaelfie
0

utekanin till innekanin?

Hej! Jag förmodar att det redan finns massvis med sånna här inlägg med svar, men jag är för lat för att kolla upp det.

Jag har en kanin, en dvv på snart sju år som alltid har bott utomhus i en utebur, och på vintrarna har hon bott på vår balkong. I höstas flyttade jag hemmifrån och hälsadde bara på henne några gånger i veckan, mamma tog hand om henne åt mig, men jag vet att mamma inte känner min kanin som jag gör och därför känns det trtggare för mig och bättre för min kanintjej att bo med mig istället där hon får vad hon behöver. Problemet är nu bara det att den lägenhet jag bor i ej har någon balkong, så min kanin skulle alltså då bli tvungena tt bo inomhus. jag tänkte att hon kunde får springa fritt i köket, hon är rumsren. Är omställningen för jobbig för henne? Jag skulle inte flytta in henne till mig förrän i maj, då det är varmare ute och skillnaden inte bllir för stor. Vad tror no kaninexperter? jag behöver goda råd och hjälp

Publicerar även en bild på min tjej när hon ligger och vilar på min säng, hon ligger där väldigt ofta när jag är hemma nänlige, så hon är inte helt ovan vid att vara inne längre perioder á en timme ungefär! :) visst är hon fin?

annaelfie
0

okej uppenbarligen gick det inte att ladda pp någon bild idag, vet inte varför det inte funkar menmen, ni får väl använda er fantasi :p

emms
0

Det går superbra om du flyttar in henne i maj :) Då är det ju inte så stor skillnad på utomhus och innomhus temperaturen :D

Glöm bara inte att göra köket kaninsäkert. Bort med alla sladdar och andra tuggbara saker. Såsom giftiga blommor osv :)

Emma

Rafflan
0

Ja du kan ta in henne, det är ingen fara, bara gör som man alltid gör när man tar den till ett nytt ställe, ha det lungt i början tills djuret vant sig vid den nya miljön ;)

Ang att du tar in henne över 1 timme och sen tar ut henne igen, är det även på vintern? För det är en på tok för stor omställning att ta ut henne då igen, man kan ta in dom kortare stunder på vintern, men då bara korta stunder, inte 1 timme.

Jag tror du skulle kunna ta in henne reda nu om du vill utan att det skulle bli nå problem, dock lär hon fälla vinter pälsen så lär bli endel hår + att du inte kommer kunna flytta ut henne igen förens till hösten ifall det skulle va nå problem.

annaelfie
0

Tack för råden! Angående att hon är inne längre perioder gäller inte när det är minusgrader ute! det är inte alls snällt mot henne, men när det är typ sådär 1-2 grader ute så ahr det gått bra att ha henne inne på mitt rum med öppet fönster, hon har inte visat tecken på några problem när jag gjort detta, och hon är ju idag typ sju år så hon har ju inte mått dåligt av det. Jag känner ingen med vital kanin,, hon har extremt mycket energi för att vara en gammal tant! men tack för tipsen somsagt. En annan grej ajg tänkte på är den att golvet i köket är rätt halt och det gillar hon nog inte, vad kan jag lägga under som skydd, förutom matta? hon har en tendens att tugga på mattan nämligen :/

emms
0

#4 Kanske köpa mer plastiga mattor? Inte så "mattiga" om du fattar vad jag menar ;) Inga mysiga fluffiga mattor ^^

Hemma har vi en i plast eller någonting i köket. Greppvänligt och går och torka av om man spiller på den :) Annars vänjer hon sig nog vid golvet ganska fort :P

Emma