RÄDDAT bortsprungen kanin
Hej!
Fick veta av min sambo att det fanns en bortsprungen kanin på hans jobb. Jag åkte med honom dit nu på kvällen och tog med honom hem.
Han verkade välskött och väldigt tam och lugn. Men har ett stort hål i ena örat, vilket kan ha uppkommit av att han smitit eller varit i slagsmål för ett tag sedan. Såret är inte infekterat eller liknande, utan håller på att läka ihop, men ska ta honom till veterinär så fort jag kan så han får besiktigas.
Vart han må komma ifrån lär jag aldrig få veta tyvärr. Men då han befann sig på en mycket olämplig plats, utan mat och vatten så tog jag ett snabbt beslut om att ta med honom hem.
Kan inte alls avgöra åldern på honom, stundvis ser han ut att vara ett ungdjur, men har samtidigt välvuxet huvud i förhållande till kroppen, så jag får se med tiden om han växer något mer.
Verkar vara en blandras iaf, åt dvärghållet till. Stående öron.

Åh så söt ^^ Massor av cred till dig som tog hand om honom
Synd att det inte finns fler som du!
Han verkar vara i färgen madagaskar också :) haha min favoritfärg :P Riktigt fin var han^^
Lycka till med honom! 
Vad snällt av dig att ta hem honom , det borde finnas fler människor som tar imot bortsprungna djur. Tog själv imot en kanin som en bil bara stannade och kastade ut och sedan körde vidare. Visade sig att det var en innekanin.
Men lycka till med din nya familjemedlem :)
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html
Är han inte viltgrå? 0.o
Han måste vara viltgrå? :o
Riktigt vacker, blev lite smått kär!
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#6 #7 hehe mjo det är han nog :P jag är så fruktansvärt dålig på fäger, har precis börjat lära mig känna igen färger, så ni får ursäkta x)
#8 Ingen fara! :)
Tog ett tag för mig (a)
#9 hehe mjo kommer nog ta ett bra tag för mig med :P

Hej och tack för berömmen jag fått! Kände att det var det enda rätta. Älskar kaniner mer än mycket annat och kände sån kärlek för honom direkt när jag såg honom. Hade mått mycket dåligt om jag hade ignorerat honom min hjälp. Hade ju ändå en ledig plats här, så varför tveka, då han såg frisk ut. 
Och han är också väldigt tam och kelig, så han har nog haft det bra där han bodde tidigare. Klorna klippta och såg i övrigt hel och frisk ut, borsett från incidenten med örat då!
Funderar på om jag inte borde sätta ut en annons om honom via lokalradion eller sätta upp lappar på affärn eller liknande? Hur skulle ni gjort?
Vad jag kan bedöma av hans färg så är han viltgrå, men har samtidgt mycket madagaskar i botten…kan det finnas någon färg som heter brun viltgrå? Vet att det finns olika varianter av viltgrått, och hans ton bär mot det röd/bruna. Inte åt det gråa så mycket att jag skulle vilja kalla det för "rent" viltgrå!

Jag skulle sätta ut lappar i affären och efterslysa i radion, kanske finns det någon där ute som saknar sin lille nin.. Ser ut att vara lite äldre än ett ungdjur, med örat och så.. Fast det kan ju ha hänt när han var liten :) Superberöm till dig som hjälpte den lille "uteliggaren" Xp
Sätt upp lappar i området och sånt, kaninen kanske hade rymt. Någon saknar säkert han där ute :)
www.kaninfarg.se där finns nästan alla kaninfärger.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Han är förmodligen VILTBRUN!
#15: Han ser inte viltbrun ut.
Om du kollar på kaninfärg finns jämförelsebilder mellan viltbrun och viltgrå.
På öronen är kanterna bruna på den viltbruna, medans de är svarta på den viltgråa.
Vad jag kan se på bilderna är öronkanterna på denna herre svarta. =)
En viltbrun är även ljusare och mer brun-aktig än denna.

Ska ta fler kort på honom i dagsljus så kanske det är lättare att avgöra hans färg…men det är definitivt något viltinslag….men just vad?
Tycker han ser viltgrå ut:P
Gå in på www.kaninfarg.se sen under grundfärger och tryck på viltbrun sen på bilden med 2 kaninrumpor så ser du skilnaden mellan viltbrun och viltgrå:)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
viltbrun? du skojjar med mig.
Den där är 1000000234573257238971402% Viltgrå så det skryter sönder hela KIF om det 

Var hos veterinären på kontroll, och han tyckte att jag skulle avmaska honom och sen låta honom leva på som normalt. Han kunde inte se tecken på att han var sjuk på något vis. Skönt det!
Nu återstår bara frågan om jag ska behålla honom eller söka efter ägaren…
#20: Ha honom hos dig medans du söker efter ägaren?
Dyker ingen ägare upp är det ju fritt fram för dig att behålla honom.
Fin liten viltgrå gubbe. =)
Frasse-korsning kanske?
Aw vilken sötnos! Bra gjort utav dig att ta hand om honom. :)
Så fin han är, du! Jättefin…
Jättebra att du tog hand om honom o kollade upp honom hos vet. också!
Tycker absolut att du ska göra vad du kan för att hitta en ev. ägare. Sätt upp lappar i affärer i området, gärna djuraffärer, sätt in annons, ring polisen o kolla så ingen letar efter honom.
Visst är det troligaste att någon tröttnat o slängt ut honom *morr*, men om det ändå skulle vara någon som saknar honom vore det ju hemskt att inte ge den personen en chans att få tillbaka sitt djur. Så hade jag önskat att någon gjorde om min kanin sprang bort.
Han kom f.ö. till mig som hittekanin via polisen som tröttnat på att ha honom hos sig (någon hade hittat honom o lämnat in honom där alltså). Jag satte upp lappar lite överallt o väntade ett par veckor (?), sedan ringde jag polisen igen o hörde om de fått veta något nytt, men de hade de inte utan uppmanade mig att "slita kaninen med hälsan".
Och det har jag gjort i snart 10 år nu.
Men jag undrar alltid varifrån han kom. Om de förra ägarna var snälla mot honom eller om de dumpade honom. Jag kommer alltid att undra om någon trots allt sörjde honom.
Så leta efter en ägare så änge/mkt du själv känner är rimligt, men hittar du ingen ska du ju självklart behålla honom! Han är jättesöt f.ö.!
Hur gammal trode vetten kaninen var?:)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Jättebra gjort av dig att du tog hand om honom, en riktig mysgubbe ser han ut som 
Tur att du fanns för honom. Ser väldigt fin ut. Någon saknar säkert honom väldigt mycket. Hoppas att du får veta.

Veterinären kunde inte avgöra ålder, men han sa att han är i de yngre åren, absolut inte över 3 år trodde han. Men det är ju något jag märker först om ett tag ifall han växer mer och blir större. Då kan man ju anta att det är en relativt ung kille iaf.
Ska höra mig för hos polisen och fråga runt lite här och ev. sätta upp lappar också.
Och som veterinären bedömde så var skadan i örat en gammal skada, och han bedömde att förra ägaren troligen vetat om skadan också, men att kaninen slitit sig eller dumpats långt senare. För brosket och såret var ihopläkt och verkade ok, och inget de ville göra något med, då just brosk har svårt för att läka ihop.
Vad bra att han verkade må bra i allafall (som jag uppfattade det)! Hoppas han hittar tillbaka till sin ägare 
Har du ringt polisen? Annars - ring polisen genast och anmäl honom upphittad!
Vem vet. han kanske har en älskad familj som går och letar efter honom?
Sätt upp lappar också. Överallt. Affärer, banker, parker. Tänk på att han kan ha sprungit långt.
Min förra kanin Mario rastade jag alltid utan koppel. Vi tog långa rundor, ut i parken, till affären mm. När vi väl var i affären fick han sitta gömd i min sons barnvagn.
Han bodde ute, och ibland fick han upp buren och sprang iväg, oftast samma runda som den vi brukade ta. De flesta i min närhet brukade ju se mig ute med honom, och visste att när inte jag var med hade han rymt så då kom de och sa "Hörru, din kanin e borta vid sopstationen".
Och min värsta värsta mardröm, var inte att han skulle gå vilse eller bli uppäten av en katt. Jag visste att han alltid alltid alltid kom tillbaka hem när han var trött, hungrig eller bara kelsjuk. Och jag visste att han utan problem springer ifrån de feta katter som bor där jag bor. utan min värsta mardröm var att någon "snäll" människa skulle tycka synd om den "övergivna kaninen" och ta hem den som sin egen.

Vilken tur att det finns snälla människor här i världen.
Jag tycker du ska ta åt dig all äran för det du har gjort är guld värt.
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

Ska ringa polisen nästa vecka. Sen får jag se hur jag behöver gå framåt efter det.
Har haft honom i rasthagen ett par ggr och han är en RIKTIG SMITARE, så jag förstår delvis att han kommit lös. Inte rädd för något alls, hoppar högt och klättrar i snövallarna som om han aldrig gjort något annat. Hoppar ur rasthagen med enkelhet!
Fick tillslut sätta på honom sele för att jag skulle ha en chans att kontrollera honom. Makalös buse till kanin!

Nu har jag kontaktat polisen, men de hade inte fått in någon efterlysning ännu. Men jag lämnade uppgifter om kaninen och även mitt mobilnr så att ev. ägaren kan kontakta mig om de vill.
Ska även höra av mig till lokalradion och ev. lokaltidningarna för efterlysning.

nää vad gullig^^har även själv tagit hand om en övergicven kanin;)