Choklad farligt för kanin?
Godkväll.
Har bara en fråga om choklad är farligt för kaniner.
Hade min lille dvärgvädurshane ute på rummet medan jag städade hans bur, och den lille rackaren lyckades hitta choklad snäckskal och trycka i sig en halv innan jag märkte något. Så jag undrar om det är luika farligt hos kaniner som det är hos hund och katt?
Glad för snabba svar! :)
(Hoppas jag lade tråden i rätt kategori)

Ingen som vet?! :(
Ja, det är det.
Ja choklad är farligt för kaniner precis som aammE säger.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Choklad innehåller kakao som innehåller ämnet teobromin, som är ett ämne som liknar koffein. Altså är det farligt? för kaniner. Hur gick det för din sötnos?
medarbetare på allergier.ifokus .

#4 Det var ingen fara alls. Han blev inte ens dålig i magen den lille rackaren, som tur är. :)
För hundar är det ju farligt pga av kakaon, då de inte kan bryta ner det utan det "fastnar" i levern.
Är det lika för kaniner?
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#6 Ja, jag har för mig att det var något sådant :S
medarbetare på allergier.ifokus .
Tror inte de samma system alls men har ingen spec anatomisk kunskap om kaniners matsmältning.
Vet att katter fungerar helt olika både kanin o hund, en katt kan tex inte leva på på veg kost men en hund kan.
Min innekaniner har hittat diverse "matrester", choklad, potatismos, godis som de raskt gnaskat i sej (äv gerbilmat), ingen har blivit dålig. Kan j uvara tur o stålmage inblandat med..=)
Finns ju en bra nät-sida nu, veterinären.nu tror jag. Fråga där vetja.. 
Min kanin nallar ofta choklad om man har det och det har inte påverkat honom överhuvudtaget :) Klart man inte ska låta dom få några större mängder men bara pyttelite har ingen betydelse, en hund påverkas inte heller av en mindre mängd choklad

Choklad är mer eller mindre giftigt för alla, även för människor men vi kan knappas äta så mycket att vi dör. Samma sak med avokado :)
Det beror på vilken choklad, mjölkchoklad innehåller väldigt liten mängd av det skadliga ämnet, + djurets kroppsvikt. Så en stor hund kan tex äta 200 gram mjölkchoklad utan att ens bli dålig i magen medans en chihuahua kan bli jätte dålig av någon/några bitar, men mörk choklad är jätte farligt för hundar.
Så är nog samma med kaniner, så någon/några bitar mjölkchoklad är nog inte livs hotande.

Han klarade sig utan några som helst problem, inte ens dålig i magen. :)