Kanin iFokus

Kanin

Etikett: måste-skriva-av-mig
Läst 1530 ggr
candycandye
1

Kaninerna lider och jag är maktlös

Jag skriver detta inlägg för att dels få skriva av mig, men hoppas även på att få lite råd och hjälp. Personer som vart i samma sits är mer än välkommna att dela med sig!

Det handlar om man pojkväns mamma först och främst, hennes kaniner.

I korta drag har min pojkvän en dålig relation till henne, han är 29 och flyttade hemifrån när han var 16. Vi träffar dom inte ofta alls, men dom bor väldigt nära oss. Hans förhållande till henne har dock förbättrats iom att vi blev ett par för drygt 2 år sen.

(lägger in så mkt info som möjligt så ni kan bilda er en uppfattning om situationen)

Nu kommer vi till kanin problemet-

Familjen (mamman har främsta ansvaret) äger två kaniner. Jag har tidigare bara träffat kaninerna på sommaren då dom är ute på dagarna i en stor fin utebur, en kanin åt gången.

Det handlar om 2 okastrerade hanar, den ena svart vädur från djuraffär otroligt kelig, kontaktsökande och superlugn.

Den andra, upphittad gissar på en blandis hermelin av något slag. Bits, rivs och väldigt svår att hantera.

Båda bor inomhus i stoora gallerburar så inget fel på burarna. Tidigare stog kaninerna i olika rum. Men under vårt senate besök stod båda burarna bredvid varandra i vardagsrummet prec bredvid tvn. Väldigt hög ljudnivå.

Hanarna bråkar otroligt genom gallret, stressade att behöva stå så nära men det är ingen som tydligen ser det som ett problem.

Dom har båda en stoor saltsten.

Inget hö (vetten hade tydligen sagt att dom ska ha lite hö så ibland lägger dom ut lite på burgolvet..

Inget botten matrial i buren utan går på plastgolvet.

Inget hus eller sitthylla.

aktiverings saker finns inga utan de har varsin stoor låda (bajslåda)som tar upp halva buren.

Kollade maten som ser ut som gnagarblandning

(vet att det finns ett foder som ser ut som det det men är något annat hoppas att det är det! ska kolla i foder testet men tyvärr tror jag att det är gnagarmix)

Båda jag och min pojkvän fick en chock..

Vi satte oss ner och försökte förklara men det var inte uppskattat och mamman gick i försvars ställning direkt.

Min pojkväns lillebror bor hemma så jag försökte prata med honom, han verkade förstå bättre. Nästa dag tog jag utav våra egna pengar köpte en stor bal med spån och en stor säck med hö dels annat foder. Sen var jag där igår igen men inget utav det har användts!

Jag sa visserligen till lillebrodern att de skulle vänja kaninerna långsamt iom att deras magar inte är vana vid verken bra foder eller hö men, de verkar inte ha för avsikt att ändra någonting. Trots allt.

Mamman har tidigare försiktigt irfågasatt mig när hon var kaninvakt åt vår Mio.
Jag hade lämnat instruktioner om att varje dag fylla på rikligt med hö, färskt vatten och en matsked lite drygt pellets.

Hon tyckte då att de lät som att pelletsen var för lite och hö det behöver man ju inte fylla på…jag var ganska hård när vi kom hem efter en helg hade hon fyllt på rikligt med hö men vad värre var så var det så mkt pellets i skålen att man inte ens såg kanten.

Fick dessutom en lapp om att jag behövde köpa mer pellets..
Hällde ur det som var i skålen i en påse och det räckte i några veckor..

Hur gör jag nu?

Jag har hjälpt henne att skapa en iFokus sida och visat henne kif. Verkade dock inte alltför intresserad.
Jag har berättat om varför kaniner behöver hö/grenar/annat foder/ och ingen saltsten samt ett bottenmatrial mm..

Har kolla kaninerna lite och betten verkar fort bra som tur är! Däremot kan dom inte må bra på insidan,,hermelin blandisen hade långa klor så svår att hantera då den är väldigt aggresiv. Har ju för inte så länge sen tagit en stelkrampsspruta pga bett från kanin så jag får erkänna att jag är lite rädd för den. Även om jag verkar vara den ända som hanterat den med kärlek. Då har jag ju bara träffat den ett fåtal tillfällen.

Båda kaninerna får som sagt vara ute på sommaren under dagen och nu på vinterna får de tydligen springa av sig i köket då och då..

Men hur gör jag nu?

Känner mig rådlös/maktlös…

Kan tilllägga att min pojkvän gjorde sitt bästa att prata med henne och sin bror men iom deras bråk osv så känns det som om att är det någon som har minsta chans att få henne att tänka om så bör det vara jag då vi kommer överänns helt okej.
Men jag måste välja mina ord då hon är väldigt dålig på att ta minsta kritik.

Hoppas ni orkade läsa allt, synpukter?råd?frågor?

Allt tas tacksamt emot:)

SaraDerek
0

Nej vad jobbigt! förstår dig, Min mammao syrra  är lika dan med sin belgiska jätte ;/

Zvintos
0

Har du visat henne vad som står i L80?
Länk till L80 finns bland sajtens länkar.

För det är ju lag på både sitthylla eller hus, samt hö.
Och för vissa kan det räcka att få se att det faktiskt är lag att det ska vara si eller så.

Emelie
0

Sedan när alla här har svarat kanske du kan visa henne denna tråd? Så hon får se att det är flera som säger samma saker.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Saphir
0

Försök som NinniH säger visa henne jordbruksverkets lagar, kaniner utan hö får mag/tarm problem och kan inte sköta matsmältningen ordentligt, samt att det är mycket viktigt för deras tänder som måste nötas ner, och hö är då det enda som gör detta ordentligt… Och gnagarblandningar ger ju fettma och kaninen får inte i sig det den behöver detta har du säkert redan berättat för henne, men försök säga det om och om igen. Om hon inte ändrar sig så kanske du borde anmäla henne med tanke på att hon bryter mot lagen och kaninerna far illa… men det kanske är svårt med tanke på att det är din pojkäns mamma dock…

Lycka till!

MajaL
0

Säjer som NinniH.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

kaningodis
0

Jag tycker att de främst ska få komma till ett annat lugnare rum + att de inte ska stå tätt intill varandra, finns den möjligheten tror du? Sen att de får rätt foder och mängd mm, det tycker jag är det viktigaste för att de ska få möjligheten att få en lugn miljö och bra mat.

Om de inte har sitthylla är inget jag skulle lägga ner energi på i förtsa hand…visst det är en lag men viktigare med bra foder och miljö.

Försök åter igen berätta att kaninerna kan få det mycket bättre om hon ändrar fodret + burplatserna mm.

Kastanjegårdens Kaniner

candycandye
0

Tack för tipset, en bra ide som tyvärr inte funkade i praktiken.
Det viftades bort med ett "så länge kaninerna mår bra så…"

candycandye
0

Hon har erhört svårt att ta kritik och skulle nog känna sig förolämpad-

Å andra sidan så är det ingen dum ide att visa henne vad andra har skrivgt här, som en "sista chans"!

candycandye
0

Tack för svar! Det känns som att ju mer jag pratar om det, destå mer kall blir hon… Antar att det är svårt att få höra att "all man gör är fel" som hon själv känner att det känns,. Har sagt att det inte bara är hennes fel då djuraffären inte gav dom några vettiga kostråd alls och inte ens vetten sagt att de ska ha fri tillgång till hö….

Att anmäla känns som sista utvägen…så svår sits då förhållandet till mamman alltid varit väldigt trasigt..jag vill inte görs så hon klipper med oss helt. Samtidigt så kan inte kaninerna må bra som de har det nu.

Detta är ett typiskt fall då kaninerna ser ut att må hur bra som hellst!

Frågan är bara hur de egentligen mår och hur de ser ut på insidan…

candycandye
0

Det känns som att burplatserna orsakar onödigt mycket stress, dessa två hanar är ju fullständigt förbannade på varann iaf den lilla…

Tack för ditt råd! Ska försöka fokusera på att de flyttas och försök att ändra maten!Ska gå dit ikväll och se om mitt foder används…tyvärr har jag inga höga förväntningar..

teddybaby
0

Hehe kanske du ska tänka över ordentligt att visa henne tråden med tanke på att hon lär känna sig väldigt utlämnad. :P Sånt där är så synd! Jag förstår att du tycker det är jobbigt, men frågan är vad du kan göra mer än att diskutera det med henne. :/ Svårt det där…

[Agneslundin]
0

tror det fanns en lag på att djuren måste få det foder djuret behöver eller något. och kaniner behöver hö

candycandye
0

puttar upp

Hoppas på fler tips? eller någon som vart i samma sits..