Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 3447 ggr
nennsan
0

Para första gången

En fråga till kunniga och uppfödare:
Kan man para en hona vid 5 månaders ålder, eller är det farligt? för honan? Risk för missbildning hos ungar? Eller är det ok?

Är det ok att para med en hane som är lika gammal?

Jag frågar detta av rent intresse vid att lära mig mer om parningar.

Togla
0

5 månader är alldelles för ungt för en hona. Minst 7 månader

MVH Elin

Haztparken
0

Jag har läst på olika ställen att mellan 6 månader till 1 år är lagom att para sin hona. Det är väl kanske för att hon har hunnit utvecklas tillräckligt då =)

Popstar
0

honor är könsmogna vid 6 månaders ålder.

När honan är 6 månader kan du alltså tidigast para henne.

Togla
0

Nej inte 6 månader. absolut inte. 7 månader minst

MVH Elin

Nickel
0

8 månader har jag hört.. ^^

Popstar
0
Togla
0

#6 om du inte vill din honas bästa så,

MVH Elin

Popstar
0

#7 ursäkta ?

Togla
0

#8 En hona är inte redo för kull vid 6 månader.. den är bebis då , knappt att man rekomenderar 7 heller.. En hona är inte ens färdigvuxen vid 6 månader.

MVH Elin

[vretenskaniner]
0

#7 Olika kaniner mognar olika snabbt!
Jag tycker att det är upp till en själv.
Men jag parar mina honor vid 6-7 mån.
Om man tycker kaninen har mognat vid 5 månader,
så kan man ju para. Men tycker det är lite i tidigaste laget.

[sstorm]
0

Man kan para en hon från hon är 6 månader tills hon är 1 år. Men man bör vänta så länge man kan ;)

Popstar
0

#9 jaså, det var därför min hona fick en unge när hon var 6 ½ månad och sedan efter tre månader 6 ungar ?

Togla
0

#12 tre månader?! du skojjar?? , herregud , du måste låta henne vila längre!

MVH Elin

Valkyrie
0

13# jag tror popstar vet vad hon gör, det kanske var en tjuvparning?

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Popstar
0

#13 skrev fel, menade fem xd

pigelina
0

skulle tidigast ta en kull när honan är 7 månader.
Men det beror på när kaninen mognar mm.

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Saphir
0

Jag skulle aldrig ta en kull på min kanin innan 8 månader, men det är ju jag… vill vara riktigt säker på att honan mognat ordentligt och är i god kondition. Men personligen tycker jag att 5 månader är alldeles för tidigt…

candycandye
0

Varför "stress para"?Det är väll ingen panik:)

Jag hade inte köpt någon kaninunge där ägaren hade parat sin hona för tidigt. Det hade inte kännts rätt-

Zvintos
0

Det går, men jag skulle personligen vänta.
Jag brukar para mina dvärgvädurar vid 8-11 månaders ålder, så honorna hinner mogna och jag kan se om de verkligen är något att ha i Avel eller ej.

emms
0

8 månader tidigast tycker jag. Jag tycker att man ska låta dem mogna både i kroppen och sinnet innan man tar en kull. :) Om dem är 5-6 månader är det inte säkert att dem kan ta hand om dem.

Emma

LinneaJohaanson
0

Ja tror grejen här är att alla tycker olika men tidigast rekomenderat är 6 månader och absolut inte innan..men jag som alla andra tycker man bör vänta tills drygt 8 månader :)

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Ulva
0

Hur är det med hanar da? När kan man para dem?

Linnet
0

#13 Tycker inte det är nåt konstigt med att ta två kullar efter varann, många uppfödare inklusive jag själv gör så. Jag har ju bara kullar på vår och sommar och parar då om honorna när den första kullen har flyttat. Det blir ungefär 3 månader mellan kullarna då. Men sen får dom ju en lång vila hela hösten och vintern.

Fem månader är lite tidigt att para, inte ens säkert att hon är könsmogen då. Tidigast 6 månader, men vänta gärna till 7 eller 8 månader.

Hanarna blir könsmogna tidigare redan vid 4-5 månader.

Baralisah
0

Jag har aldrig parat mina honor innan 8månader.

Man kan tidigare, men att vänta skadar inte, säger som andra, jag skulle inte vilja para v id 6månader, den är bara bebis då. Eller rättare sagt, tonåring. =)

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus