Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 1074 ggr
solsten
0

Börjar bli osäker vad Stampe är för ras!

När vi var hos veteronären sist så sa hon att hon aldrig hade sett en sån stor Löwen/Teddy som Stampe…ocg frågade om det verkligen var det.

Är ingen kaninexpert, men när vi köpte honom så sa dom att det var det.

Ni som kan lite mer . Har tyvärr bara bilden som ligger i min profil, men man ser kankse bra där. Stampe väger ca 2kg.

Vad tror ni, är det en Löwen/Teddy?

MVH Solsten

Zvintos
0

Troligen är det en korsning med två eller flera raser i sig, bland annat lejonhuvad. =)

pigelina
0

finns ingen ras som heter löwen/teddy

har han uppåt öron eller hängande? antagligen är han blandras efetrsom dom inte viste,

lättare med bild, då kan man se vad han är korsning av eller vad för ras:)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

pigelina
0

oj läste vist inte att du hade bild på profilen:P

men korsning och lejonhuvad i sej som Ninni sa:)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Jetaime
0

Säger som #1 Troligen en korsning :)

Var kommer han ifrån?

solsten
0

Han kommer från hollys kaninuppfödare i sala. Trodde det fanns fanns en blandning mellan Löwen/teddy??

Zvintos
0

#5: Löwen finns det ingen ras som heter, utan den rasen heter Lejonhuvad kanin.
Blandning mellan lejonhuvad och teddy finns det säkerligen.
Men det #3 skrev var ju att det inte finns någon ras som heter löwen/teddy, vilket stämmer. =)

Tarkie
0

En blanding eller det riktiga ordet KORSNING ja! Du säger det själv

En korsning är ingen raskanin. Lejonhuvad är en raskanin teddyvädur/dvärgteddy är ingen raskanin utan en "ras" under utveckling

Korsar man två olika raser blir det en korsning och ingen ras.

solsten
0

Ok. Löwen= lejonhuhuvad då alltså. Men då kan det väl kanske stämma att det är en blandning mellan lejonhuvad och teddy.

Det var väl det dom menade när jag köpte den. Sa löwen istället

Tarkie
0

#8 ja ;)

Zvintos
0

#8: Fast jag tror nog inte det är någon teddy i honom. =)
I sådana fall tycker jag han borde varit mer lurvig.
Så jag tippar på lejonhuvad och ex dvärgvädur och möjligen något mer.

solsten
0

Då får jag väl köra på att det är en liten lejonhuvad/teddy jag har då ;)).

Tarkie
0

Din profilbild så ser han liten ut och lite tjock i mina ögon.

Ser tom ut at han har hermelin i sig och inte teddy för det skulle inte blivit enkelman av ett lejon och en teddy

och han har inte teddyvädur i sig heller kan jag ju säga. Bara dubbelmanade lejon.

solsten
0

Tarkie..tjock kanske han ser ut på bilden. Men han är jättefin i kroppen. Var precis hos veterinären på grund av en förskylning, och jag frågade om vikten. Och dom sa att han var alldeles lagom ;).

solsten
0

Hmm..nu blir man förvirrad. Stampe lille var är du för ras ;). Kan tala om att han är innnekanin och han klipps mycket. Spelar ju ingen roll egentligen, men det är klart att man kanske vill veta vad det är för ras

solsten
0

Förlåt #/7 korsning eller ras är det samma för mej som inte kan så mycket. Man lär sig :)

Tarkie
0

#14 Han är ingen ras (A) Han är en korsning med Lejonhuvad, hermelin =) Dessa kan även vara korsningar med vädur(lejon

Han är en lejonkorsning helt enkelt ;)

solsten
0

Där ser man…hermelin oxå. Jo, jag har förstått nu att det är en ras..ursäkta korsning ;)  sorry.

Men visst är vädur lite större?

solsten
0

Trodde att dom som sålde honom visste lite mer. Dom har dock fött upp kaniner länge

Tarkie
0

#17 Precis större.. Men dem vanligaste raserna (som man kan tänka sig att han har)

Är Hermelinkorsningar, Vädurskorsningar och lejon i sig. Det ser så ut iaf.

solsten
0

Tarkie tack! Kanske har jag blivit lite klokare. Trist som sagt att dom inte vet när man köper dom

Zvintos
0

#17: En dvärgvädur är lite större än vad en lejonhuvad ska vara.
En lejonhuvad bör väga 1.31-1.70 medans en dvärgvädur bör väga 1.41-1.90.
Men sen finns det ju små och stora individer inom alla raser också.
Har själv tex haft dvärgvädurar på allt ifrån 1,2kg till 2,2kg.

solsten
0

Jo dom sa ju på veterinären att han var ovanligt stor ( Inte tjock)…det var ju därför jag har haft mina funderingar ;)

[Emmla]
0

kanske en blandning mellan dvv, löwen och hermelin?

[Emmla]
0

eller kanske vädur om han var stor

[aammE]
0

#24 det finns ingen ras som bara heter "vädur". Det finns DvärgVÄDUR, lejonhuvad dvärgVÄDUR, Lilla tysk VÄDUR, Meissner VÄDUR, engelsk VÄDUR och fransk VÄDUR.

[Emmla]
0

jaha, men en större sort än dvärgvädur som har nedhängande öron var vad jag menade.