Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 719 ggr
pigelina
0

Vilken färg?

haha nu kommer jag med mer färgfrågor här.
Men försöker hitta en bra hane till min zobelsiames bruna hona.

Jag vet en som kan tänkas låna ut till mej.
hon har:

• en blå hane, som gett zobelblå
  • en madagascar manteltecknad
  • en borgougne manteltecknad
  • viltbrun
  • zobel blå/brun(blå öron, brun nos asså inte godkänd tecknad) fast har vit klo, _så vill hälst inte para med denna.
    _

De va dom hon hade, vilken tror ni funkar bäst, eller är ingen bra att para med? vill altså ha utställningsbara ungar:)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

[sstorm]
0

Om de ska va till uts, para inte med vita klon!! De förstör jätte mkt i aveln att avla på sånna kaniner!

pigelina
0

#1 jo jag vet, jsut därför skrev jag att jag inte ville para med denna hällst:P och isf skulle jag ju sälja till kel:P fast det vill jag ju hällst inte:/

// Hanna

[sstorm]
0

#2 jo, men även om de säljs till kel kan de kaninerna avlas på och så förs de anlaget vidare. Jag skulle inte avlat på den alls eftersom wiener och vitklo är olika anlag så vitt jag vet.

Elina.
0

Ingen av dom där hanarna är riktigt bra, men måste man välja någon av ovanstående så passar den blå hanen bäst.

Zvintos
0

Jag skulle valt den blåa hanen.

Viltfärger är inget man vill blanda in med zobel, då det kan ge viltzobel och viltsiames.
Så då går viltbrun och bourgogne bort.

Den med vita klor går också bort.

Madagaskar vet jag dock inte hur det funkar med zobelsiames.
Men enda som skiljer i färgernas genkoder är zobelanlaget, vad jag kan se.

pigelina
0

#4 ok, kommer inte ihåg va jag läste det men det stog att zobelsiames och madagascar kunde funka? eller e det för att den är manteltecknad?

// Hanna

jossan84
0

Blå skulle jag ta. Madagaskar kan funka (siames är ju en gul färg) men det är allmännt inte önskvärt att blanda in zobel i enfärgade stammar som inte redan har zobel i sig.
Vad menar du med att zobeln har blå öron och brun nos? Den kan ju inte vara både blå- och brun zobel samtidigt :)

pigelina
0

#7 ok:P blir nog den blå då:P

Ingen aning med det där blå/bruna, har inte sätt kaninen utan det var uppfödaren som skrev det:P

// Hanna

[sstorm]
0

Jag har en kombination i en stam som är zobelsiames brun + madagascar, de blev en isabella i dt fallet så de blir väl inte så tokig färg

Fatma
0

Jag ska ju para en brun zobel hane med en madagaskar dock har jag inget val då jag inte hittar en annan hane. Men om jag skulle varit du då du har möjlighet till annan hane så skulle jag ha valt den blå.

Mvh Fatima

Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus                                                        http://nastansjonskaniner.webs.com

pigelina
0

ok:P

han var reggad och klar oxå så det är ju bra:)
fast han va inte utställd på så bra(?) men hade gett fina ungar:)

Så hoppas det kan bli fia ungar då:P

// Hanna

pigelina
0

#10 Lycka till med dina ungar Fatima oxå!:)

// Hanna

Fatma
0

#12 Tack desamma! :)

Mvh Fatima

Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus                                                        http://nastansjonskaniner.webs.com