Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 609 ggr
Rajamaja
0

Ta in utekanin nu för permanent inneboende?

Går det bra att flytta in sin kanin då den bott ute hela vintern, till att ha den boendes inomhus resten av vintern?

Zvintos
0

Det går, men är inte optimalt.
Har själv flyttat in en hane pga rinnande ögon.
Han bor i ett rum som är svalare än resten av huset.

Men en frisk kanin skulle jag personligen vänta med att ta in till våren.

Rajamaja
0

Ok…då vet jag! Frågar åt en annan person som ev. är intresserad av min kanin som nu bor ute men som hon själv vill ha inomhus.

Linnet
0

Börja i alla fall med att ha den i ett rum där det är lite svalare ett tag. Brukar ta in mina honor som jag parar tidigt på året och det har aldrig varit några problem, men då har jag dom i ett lite svalare rum.

Emelie
0

Jag funderar själv på att plocka in en hona i slutet av februari. Hon blir parad då och jag vill att hon föder inomhus så kaninungarna får så mycket social kontakt som möjligt av mig och de andra här hemma.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Linnet
0

Det är ju väldiga temperaturskillnader även ute för kaninerna, här uppe i norrbotten i alla fall. Från att ha varit bara 2-3 minusgrader i början av veckan, så har vi nu -25 grader. Så man kannske inte ska ta in dom när det är som kallast, skulle jag ta in mina nu, så skulle det bli 40 graders skillnad, så jag väntar tills det blir varmare igen med att para och ta in.

Rajamaja
0

Har ju en källare där kaninen kan få bo ett tag och vänja in sig lite. Där är det drygt 10 grader varmt. Får se hur jag löser detta.

Linnet
0

#6 Det funkar nog bra.

Rajamaja
0

#7 Hur lång invänjningstid kan behövas tro? Nån vecka kanske?

Linnet
0

#8 Ja, det borde räcka med nån vecka.

Rajamaja
0

#9 Ok va bra. tack för hjälpen allihop!