Japantecknat, ursprung?
Nu har jag funderat över detta ett tag och undrar om det finns någon som vet vad japanteckningen har för usprung och varför den kallas just för japan och inte exempelvis för kina?
På engelska heter ju färgen Harlequin som jag förstått det?
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Harlequin är engelska namnet för gula japanfärgerna.
Gul/svart heter black japanese harlequin tex.
Vit/svart heter magpie, vit/brun heter chocolate magpie.
Okej! Du vet inte varför det kallas just Japan? Vad har färgen med japan att göra?
Kan det vara så att det finns en ras som heter Japansk kanin etc. som har denna teckning?
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#2: Jajemen, teckningen kommer från början från just rasen Japansk kanin.
Vart den fått sitt namn ifrån har jag dock ingen aning om. 
#3 Den kanske härstammar från Japan? Det är värt att kolla upp. Det ska jag göra på en gång 
#4: Nope, den är inte från Japan utan från Frankrike. =)
Det här hittade jag: "JAPANSK KANIN: Trots namnet kommer rasen från Frankrike. nu är den alltmer sällsynt. Det finns två typer: Magpie, som har vitt som grundfärg och Harlequin som har andra färger än vitt som grundfärg."
Hittades på denna hemsida:
hahha, blev du nyfiken efter mitt problem igår med mina japaner? ;)
#7 Hahahah, nej kom bara att tänka på det när jag duschade idag! xD Finns inte så mycket annat att göra när man duschar än att tänka ;D

#6 Det är lite felaktigt formulerat dock. Vitt och gult är det två varianterna. Grundfärgerna är svart, blått, brunt och egern och förekommer i kombination med vitt (magpie) eller gult (harleqin).