Bra foder till kanin med mage som strular.
Hej!
Jag har en omplaceringskanin sen ett år tillbaka som regelbundet har geggig avföring en kortare stund som jag inte tycker ser ut som nattavföringen. Avföringen återgår till normal konsistens inom ett kort tag.
Då hon är löwen med en rejält tilltagen kappa runt kroppen så fastnar det och jag har funderingar om hon kommer åt att tvätta sig ordentligt.
När det gäller kosten så får hon främst hö och just nu ganska lite pellets (1-2 msk) då hon annars har tendens att strunta i höet. Jag har även testat att ta bort grönsakerna för att se om hennes mage stabiliserar sig, men har upplevt att problemet återstår.
Så att jag är säker att hon får så bra mat som möjligt så undrar jag om någon känner till bra pelletssorter som man kan få tag i utan tillgång till bil. Granngården och stora säckar är med andra ord ingen höjdare. Om det är en websida så ska de leverera i Sundsvall.
Eller om ni har haft samma upplevelse med andra kaniner och hittat en bra lösning.
Tack på förhand!
Cuni Completete kanske?
#1 Ser helt klart intressant ut, med det höga fiberinnehållet och allt. Ska kolla om det är någon av butikerna här som har det.
Har även funderingar på att pröva Selective Rabbit.
Enligt vad jag kunnat utröna beror det problemet på för lite fibrer.
För 1,5 år sedan fick min kanin samma problem. Missformad, lös och liksom "ofärdig" nattavföring som släpptes lite när som helst (och överallt, vilket var anmärkningsvärt eftersom han annars är 100% rumsren). Han fick också ofta problem med att magen stannade av ("förstoppning").
Jag lade om hela hans kost och det hjälpte. Drog ner på pelletsen. Tog bort alla kolhydratrika saker som morot, palsternacka, majs m.m. och gav bara gröna bladgrönsaker istället, så grova och sega som möjligt. Tog bort nötter och müsli och annat som förr varit hans godis och ersatte det med små små mängder av det jag tagit bort från vanliga matsedeln istället.
Din kanin ser ju redan ut att äta ungefär så, men en pellets med högre fiberinnehåll kanske kan hjälpa till?
Jag ger 50% Cuni complete just pga av fibrerna och det funkar bra på min kanin.
Jag köper Cuni complete på Djurmagazinet. Finns både små och lite större förpackningar.
Min kanin får även fri tillgång till kvistar.
Hoppas det ordnar sig för din kanin!
RR finns i små säck här iaf :)
Det finns nu även i lösvikt, upptäckte jag senast jag klev in i en djurmagazinet-butik! 
Låter med andra ord som det blir en tur till djurmagazinet snart då det verkar kunna finnas en hel del bra där. :)
#3 Gröna bladgrönsaker har jag inte tänkt på. Låter rimligt att ge det senare. Tror jag först ska börja med enbart hö och lite bra pellets. Sedan lägga på sakta när hon visar bättring. :)
#Låter som en bra plan. 
Fick vet.råd att bara köra med hö några månader i väntan på stabilisering, men jag tyckte själv att det kändes lite väl grymt med tanke på alla andra förändringar i menyn jag gjorde…
Om du introducerar bladgrönt, tänk på att hitta de trådigaste, grövsta och segaste sorterna, inte isbergssallat och huvudsallat och allt sånt där som bara är som grönt mos…
Jag kör mkt med broccoliblad, blomkålsblast, morotsblast, savojkål, romansallat, mangold m.m.
#4 Jag vill också köpa Oxbow.
Hittar inga ställen här i stan som säljer. Går det att köpa på nätet tro?